جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
آیت الله فاضل لنکرانی

حوزه/ عضو جامعه مدرسین به ذکر شاخصه های حوزه انقلابی از دیدگاه امام(ره) و مقام معظم رهبری پرداخت.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی امروز در درس خارج خود با اشاره به حدیثی از امام سجاد(ع) پیرامون تکریم زبان گفت: اجازه ندهیم لسان‌مان به دیگران دشنام داده، بدگوئی کند و حرف زشت بزند؛ مسخره کردن و  تهمت هم نوعی دشنام هستند، که البته همه این موارد در مصادیق دشنام قرار می‌گیرد.

وی افزود: امام در این روایت بیان می کنند که باید زبانمان را به این که خوب و نیک باشد و حرف خوب از او صادر شود، عادت دهیم، همچنین  اگر جایی می‌بینید  حرفی فایده‌ای ندارد و اضافه است، آن را ترک کند؛ در ادامه، امام بیان می دارند انسان باید با زبان خود به مردم  نیکی کرده و برای مردم خوب حرف  بزند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: متأسفانه این مساله در زمان ما  خیلی رایج شده که بعضا به دنبال این هستیم که با بیان برخی مسایل، شروع به بدگوئی راجع به یک نفر ، یک گروه و یا یک قوم می کنیم؛ قطع نظر از این که اگر تهمت یا غیبتی باشد، به ملاک‌های دیگر جایز نیست.

این استاد حوزه بیان کرد: زبان یکی از راه‌های بزرگ برای خودسازی است، زیرا اگر ما بتوانیم لسان‌مان را کنترل و به آن نظم دهیم، در بسیاری از امور بیمه خواهیم شد، زیرا اعضا و جوارح با لسان صحبت می‌کنند و  می‌گویند اگر تو سالم باشی، ما هم سالم هستیم و اگر تو گرفتار عذاب شوی، ما هم گرفتار عذاب می‌شویم.

آیت الله فاضل لنکرانی در ادامه با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در جلسه‌ ای با مجمع نمایندگان طلاب، در خصوص تداوم انقلابی بودن حوزه های علمیه گفت: این مساله از نکات اساسی است که حوزه‌ها باید به آن توجه کنند؛ البته نه حوزه‌ها! به نظر من، فرمایش ایشان شامل مجموعه روحانیت و البته پایگاه روحانیت، که همان حوزه‌های علمیه است،‌می باشد.

روحانیت باید روحیه‌ انقلابی را در خود حفظ کند

وی بیان کرد: روحانیت باید روحیه‌ انقلابی را در خود حفظ کند؛ برای انقلابی بودن باید به فرمایشات امام بازگشت داشته باشیم و  محورهای اساسی انقلابی بودن را از فرمایشات ایشان استخراج کنیم و این کار باید در حوزه‌ها شود؛ یعنی باید مسئولین حوزه‌ها و اساتید و هر کسی به اندازه توان خود، از فرمایشات امام، در صحیفه و همچنین وصیت‌نامه ایشان، محورهای مذکور را استخراج کند.

انقلابی کیست؟

این استاد حوزه بیان کرد: یکی از محورها، ضرورت تشکیل حکومت اسلامی می باشد؛ لذا انقلابی یعنی کسی که معتقد است باید حکومت اسلامی تشکیل شود تا ما احکام اسلام را به اندازه‌ توان‌مان اجرا کنیم؛ در نظریه ای، برخی بیان می دارند که نباید به دنبال تشکیل حکومت اسلامی باشیم، بلکه باید صبر کرد تا خود حضرت حجّت (عج) تشریف بیاورند و حکومت تشکیل بدهند. در همین نظریه بیان می شود که ما هیچ وظیفه‌ای نداریم؛ حتی نسبت به حکومت ظالمی که در آن زمان بود نیز خود را فاقد وظیفه می دانستند.

امام(ره)  نظریه‌ ولایت فقیه را از درون  فقه بیرون آورد

وی گفت: امام رضوان الله تعالی علیه با فکر بدیع خود و فکری که واقعاً از حاق فقه بیرون آمده بود، در این میدان وارد شدند، ولی آنچه که ایشان را در این میدان آورد محکم کرد و محکم ایستاد فقاهت امام بود؛ امام این حکومت اسلامی و این نظریه‌ی ولایت فقیه را از درون این فقه بیرون آورد و برای بشریت به ارمغان آورد؛ این انقلاب هدیه ای برای ایران و همه مسلمین و شیعیان بود.

آیت الله فاضل لنکرانی بیان کرد: روحانی انقلابی یعنی کسی که معتقد باشد باید حکومت اسلامی تشکیل و حفظ و تقویت شود؛ تفکراتی مثل انجمن حجتیه و تفکراتی که انقلاب را ضروری نمی دانند و به طور کلی سیاست را از دین جدا می دانند، برداشتی کاملا غلط و دارای آثار مخرب از دین هستند.

وی گفت: این افراد هیچ گاه ولایت مطلقه‌ فقیه را نمی پذیرند، چون این تصور را ندارند که باید حکومت اسلامی وجود داشته باشد؛ حالا کسی که این غایت را قبول ندارد و می‌گوید اصلاً حکومت اسلامی وجوبی ندارد، نه تنها می‌گوید وجوب ندارد، بلکه می‌گوید حرام است!

روحیه انقلابی گری را تقویت کنیم

این استاد حوزه بیان کرد: ضرورت مسئله‌ حفظ حکومت اسلامی، مسئله‌ ولایت فقیه و ابعاد آن، بایستی در حوزه‌ها  محکم‌تر شود؛ لذا در همین راستا باید با استدلالات قوی و دلیل، این بحث را در حوزه بارورتر نموده و به دنیا ارایه کنیم تا روحیه انقلابی گری نیز از این مسیر تقویت شود.

وی گفت: مسئله‌ جدایی دین از سیاست  محور مهمی است که امام (ره) با آن مقابله کرده و با علم و دین، خلاف آن را ثابت کردند؛ واقعاً خدمت بزرگ  امام(ره) این بود که  فقه را از انحصار به فقه فردی، فقه شخصی، فقه محدود بیرون آورده و فقه اجتماعی را توسعه دادند؛ فقه حکومتی وفقه سیاسی از برکات این فقه است.

آمریکا یک دولت و حکومت وحشی است

عضو جامعه مدرسین اظهارکرد: روحیه انقلابی باعث می شود که  نگوئیم آمریکا باید در کنار ما قرار بگیرد و ما با او ارتباط داشته باشیم؛ آمریکا یک دولت و حکومت وحشی، منتهی وحشی در قالب دموکراسی و حقوق بشر است؛ جنایات عربستان در یمن، داعش و سوریه از آمریکا سرچشمه می گیرد.

وی گفت: وحشی گری های آمریکا در سال های اخیر بیشتر شده؛ البته شکل آن مدرن تر شده؛ وحشی گری های آمریکا تمامی ندارد؛ آنها نمی خواهند انقلاب ما را به رسمیت بشناسند و قدرت انقلاب ما ببینند؛ بنابراین انقلابی بودن حوزه یعنی بیدارتر بودن نسبت به دشمنی‌های دشمن و استکبار ستیزی در مقابل آنها.

افکار علمی امام در حوزه‌های علمیه بیشتر مطرح شود

آیت الله فاضل لنکرانی بیان کرد: یکی از ابعاد انقلابی بودن این است که افکار علمی امام(ره) در حوزه‌های علمیه بیشتر مطرح شود؛ ما معتقدیم که ایشان از همین حاقّ فقه انقلاب اسلامی ایران را به وجود آوردند، پس بیائیم در حوزه‌ها، افکار علمی حضرت امام(ره) را بیشتر مطرح کنیم، باید بگوئیم، امروز تا اندازه‌ای درخصوص افکار علمی امام  قدم‌هایی  برداشته شده، اما آن طوری که توقع هست، افکار علمی ایشان مطرح نمی‌شود.

حوزه حرکت خیلی محکم و مقاومی در مسیر انقلاب دارد

وی گفت: خوشبختانه و بحمدالله این حوزه،  یک حوزه‌ای است که در جریان است و حرکت خیلی محکم و مقاومی در مسیر انقلاب دارد ولی برای افزایش دقت و صحت کار باید با شاخصه هایی که امام راحل بیان کرده اند و امروز مقام معظم رهبری بیان می کنند همراه تر و منطبق تر باشیم.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) اظهارکرد: در این میان حفظ وحدت بین نیروهای انقلابی بسیار مهم است زیرا بخش وسیعی از حوزه انقلابی‌اند و حالا در این بخش وسیع دیگر نباید شاهد اختلاف باشیم؛ در این بین نباید با قضاوت‌های عجولانه عامل برهم زننده وحدت نیروهای انقلابی باشیم.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha