یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
آیت‎الله محمد جواد فاضل لنکرانی در دیدار محسن مومنی شریف، رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی

حوزه/ هنرمندان باید مرز بین حلال و حرام و اصلاح و افساد را به خوبی بدانند و از دانش فقها استفاده کنند؛ ممکن است که یک هنرمند با تبحر خود حلالی را حرام جلوه داده و حقی را ناحق و باطلی را حق جلوه دهد

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت‎الله محمد جواد فاضل لنکرانی، پیش از ظهر امروز در دیدار محسن مومنی شریف، رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اهمیت رابطه هنر و دین گفت: دین و هنر از دیرباز با هم پیوند داشته اند و هنر دینی جایگاه خاصی نزد بزرگان ما داشته است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) افزود: امام راحل بزرگترین هنرمند بودند که با ظرفیت هنرمندانه مردم انقلاب اسلامی را به این عظمت خلق کردند و هنر را از حالت یک روزنه کوچک برای افراد متدین، به یک جریان مبدل شد.

عضو جامعه مدرسین حوزه با اشاره به توسعه هنر در کشور پس از انقلاب اسلامی، گفت: امام خمینی(ره) در واقع هنر را در این کشور احیا کردند و باعث شدند که متدینان دوباره با هنر پیوند بگیرند و به آنها آموختند که چگونه این ظرفیت را ایجاد کنند.

این استاد حوزه بیان کرد: در این مسیر، هنر دینی با مفاهیم ارزشمندی که به هنرمندان معرفی کرد زمینه این توسعه را ایجاد کرد و مقولاتی مانند انقلاب و فرهنگ ایثار و شهادت و مقابله با ظلم و.... بستر بهترین تولیدات هنری در کشور شد.

آیت الله فاضل لنکرانی با ذکر این مطلب که عمده بازار هنر، امروز در اختیار ظالمان است گفت: آنها بد را خوب جلوه داده و باطل را به چشم مردم حق نشان می دهند که در واقع ضایع کردن هنر است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با تحسین مرحوم سلحشور برای ساخت آثار ارزشمند، بیان کرد: سریال حضرت یوسف(ع) هنوز هم برای مردم جذابیت خدارد، زیرا هم مفاهیم ارزشی در آن به کار رفته و هم این کار با هنرمندی تمام انجام شده است. مرحوم سلحشور با این سریال به اندازه صدها کتاب و منبر به تبلیغ مبانی دینی پرداخت.

وی در ادامه  با بیان این که هنر نقش مهمی در افکار و اخلاق جوانان دارد و بهترین وسیله برای حفظ اعتقادات مردم، ابراز داشت: نباید از دیدگاه فقه و هنر نیز در این زمینه به سادگی گذشت؛ خوشبختانه مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) سعی در بازشناسی این حیطه‎ها دارد و گروه فقه و هنر و فقه رسانه تشکیل شده است که آثاری را نیز تولید کرده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه افزود: هنرمندان باید مرز بین حلال و حرام و اصلاح و افساد را به خوبی بدانند و از دانش فقها استفاده کنند؛ ممکن است که یک هنرمند با تبحر خود حلالی را حرام جلوه داده و حقی را ناحق و باطلی را حق جلوه دهد، به همین خاطر باید به اثرات این کار توجه داشت و به که بیان می کنیم که اگر هنر و هنرمند از فقه و دین جدا شود ممکن است آثار مخربی به جای بگذارد.

وی با ذکر این مطلب که اکثر هنرمندان چنین میلی برای ورود به عرصه‎های فقهی ندارند، خاطرنشان کرد: البته این مساله طبیعی است؛ ولی باید این دغدغه را در آنها بارور کرد که احکام مسایل هنری را به خوبی بدانند؛ مثلادر زمینه طنز که برای  جامعه لازم است جای کار فقهی بسیاری وجود دارد که در این زمینه این مرکز اقدام به انتشار یک کتاب کرده است؛ زیرا احکام بسیاری در خصوص داستان و نمایش و طنز وجود دارد که آلوده به حرام و گناه نشود.

آیت الله فاضل لنکرانی با ذکر این مطلب که حوزه باید در مباحث هنری ورود کرده و این عرصه‎ها را بازشناسی و بازشکافی کند، گفت: این تولیدات باید در اختیار هنرمندان و سایر پژوهشگران حوزوی نیز قرار گیرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha