پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
کد خبر: 376266
۲۴ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲
دیدار سیدجعفر مرتضی و سیدجواد شهرستانی در بیروت

حوزه / یکی از تصاویر منتشره از سفر حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی به لبنان، دیدار حجت الاسلام والمسلمین سیدجعفر مرتضی عاملی مورخ شهیر جهان اسلام با نماینده حضرت آیت الله سیستانی را نشان می دهد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، سفر حجت الاسلام والمسلمین سیدجواد شهرستانی نماینده تام الاختیار حضرت آیت الله سیستانی به لبنان با استقبال علما و شخصیت های دینی و فرهنگی آن دیار همراه شده است.

روز گذشته نمایندگان مهترین تشکل ها و شخصیت های دینی لبنان در فرودگاه بیروت از نماینده آیت الله سیستانی استقبال کردند.

حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی پس از استقرار در مجتمع فرهنگی امام صادق بیروت نیز با حضور تعداد قابل توجهی از علما و روحانیون لبنان مواجه شد که برای دیدار با وی و گپ و گفت درباره شرایط دینی، فرهنگی و اجتماعی لبنان و منطقه آمده بودند.

یکی از تصاویر منتشره از سفر حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی به لبنان، دیدار حجت الاسلام والمسلمین سیدجعفر مرتضی عاملی مورخ شهیر جهان اسلام را نشان می دهد.

آشنایی با حجت الاسلام والمسلمین سیدجعفر مرتضی

خاطر نشان می شود حجت الاسلام والمسلمین سید جعفر مرتضی عاملی سید جعفر مرتضی عاملی عالم دینی، متخصص تاریخ اسلام و تشیع، سیره‌نگار شیعی و از عالمان حوزه علمیه قم و لبنان به شمار می رود.

وی در ۲۵ صفر سال ۱۳۶۴ق در روستای عیتا الجبل، در ۱۱۰ کیلومتری شهر بیروت؛ واقع در جنوب لبنان به دنیا آمد. نسب خاندان پدری‌اش به «الحسین ذوالدمعه »، فرزند زید، فرزند امام سجاد علیه‌السلام می‌رسد.

وی تحصیلات خود را به صورت غیررسمی نزد پدرش ـ که معلم بود ـ آغاز کرد و در ۱۳۸۲ق برای تحصیل علوم دینی به نجف اشرف سفر کرد. در آنجا مدرسه آیت الله بروجردی و «جامعه النجف الدینیه» را برای اقامت برگزید و به تحصیل علوم دینی مشغول شد. در سال ۱۳۸۸ق به قم مهاجرت نمود. در حوزه علمیه قم از درس علمای وقت بهره گرفت و همزمان به تحقیق و پژوهش درباره مسائل تاریخی و عقیدتی شیعه پرداخت.

از فعالیت های مهم حجت الاسلام والمسلمین سیدجعفر مرتضی در سال های اقامت در قم، می‌توان به پژوهش در زمینه‌های مختلف تاریخ و عقاید شیعه، راه اندازی «منتدی» یا «مدرسه علمیه جبل عاملی ها» و تدریس برای دانشجویان دوره کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس اشاره کرد. وی در همین سال‌ها از تدریس، ارائه مشاوره‌های تحقیقاتی و ایجاد شرایط مناسب برای تحصیل طلاب لبنانی نیز غافل نبود. وی طی ۲۵ سال سکونت در شهر قم ضمن حمایت و تربیت طلاب لبنانی در صورت ضرورت به حمایت ایدئولوژی انقلاب اسلامی پرداخت و مباحثی در حکومت از سیره اهل بیت تدوین نمود.

وی اواخر سال ۱۹۹۳م پس از ۲۵ سال اقامت در قم، به سوی وطن خود رهسپار شد و تلاش‌های علمی، پژوهشی و تربیتی خود را در جنوب لبنان ـ که آن زمان در اشغال اسرائیل بودـ ادامه داد. وی در این سال‌ها علاوه بر پژوهش در زمینه تاریخ و تأسیس مرکزی تحقیقاتی در بیروت، به برگزاری جلسات مختلف برای جوانان شیعه لبنانی همت گماشت و از این راه، نسلی از فعالان مذهبی در میان شیعیان لبنان به وجود آورد. یکی از مهمترین اقدامات او در مسیر آموزش مبانی اعتقادی، تأسیس حوزه علمیه‌ای ـ در سال ۱۳۷۷ش ـ در شهر بیروت است. دفاع از امامت و ولایت و تلاش مستمر در پاسخگویی به شبهات اعتقادی، از اقدامات وی در سال های اقامت در لبنان است.

هم اکنون حجت الاسلام والمسلمین سید جعفر مرتضی یکی از مورخان برجسته شیعی در گرایش تاریخ صدر اسلام است که می‌توان از شخصیت او به عنوان یکی از عوامل اصلی احیای تاریخ در حوزه‌های علمیه یاد کرد. وی چندین کتاب در تاریخ اسلام و عقائد شیعه دارد که از جمله آنها الصحیح من سیرة النبی الأعظم صلی الله علیه وآله وسلم است. این کتاب که مهمترین کتاب سید جعفر مرتضی است، عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی ایران را به دست آورد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha