پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
آیت الله مهدی مروارید

آیت الله مروارید با تاکید بر ضرورت تهذیب نفس و خودسازی، گفت: علت بسیاری از بداخلاقی ها، جناح بندی ها، تهمت ها و سوء ظن ها، نبود خودسازی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»از مشهد، آیت الله مهدی مروارید، صبح امروز در جلسه درس اخلاق طلاب مدرسه علمیه امام صادق(ع) مشهد با تاکید بر ضرورت تهذیب نفس و خودسازی، گفت: علت بسیاری از بداخلاقی ها، جناح بندی ها، تهمت ها و سوء ظن ها که در جامعه خودنمایی می کند، نبود خودسازی و نداشتن روحیه تواضع و حق پذیری است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان ادامه داد: توصیه به رعایت اخلاق، نقش مهمی در سالم سازی فضای جامعه دارد و نباید از این مطلب غافل شد، البته ابتدا باید خود نسبت به رعایت آداب اسلامی و اخلاق مقید باشیم و سپس دیگران را دعوت به این امر کنیم.

وی با اشاره به جمله « قُوا أَنفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا » در آیه 6 سوره تحریم، ابراز داشت: بر این اساس می توان برای خدا و از روی تواضع و به دور از فخر فروشی، ابتدا به خود و خانواده تذکر داد.

استاد درس خارج حوزه علمیه مشهد با بیان اینکه مباحث اخلاقی با فطرت سازگار است و با توجه به این امر، انسان خوبی  و حسن آن را می فهمد، افزود: باید در امربه معروف و نهی از منکر به تذکر لسانی توجه کنیم و احتیاجی به بیان استدلال های عقلی برای اثبات خوبی یک امر نیست.

آیت الله مروارید در بخش دیگری از سخنان خود به فضیلت های سه ماه رجب، شعبان و رمضان اشاره و خاطر نشان کرد: این سه ماه فرصتی برای تکمیل شدن و خودسازی است.

وی با بیان اینکه گناه، عامل بروز مشکلات مادی و معنوی است، ابراز داشت: استغفار، گناه را پاک می کند و بر اساس روایت معصومان(ع) توصیه شده که انسان در ماه رجب به صورت زیادتری طلب آمرزش کند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با تاکید بر اینکه صبر، از مهمترین مسائل اخلاقی است، به روایتی از امام صادق(ع) خطاب به "معلی "درباره دعای «اللهم انی اسئلک صبر الشاکرین لک و عمل الخائفین منک ...» اشاره و خاطر نشان کرد: آن حضرت در ادامه می فرمایند که ای «معلی» به خدا سوگند این دعا جامع همه دعاها از زمان ابراهیم خلیل تا زمان محمد(ص) است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha