شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
محمد جواد توکلی

حوزه/ عضو هیئت علمی گروه اقتصاد موسسه امام خمینی (ره) تصریح کرد: مصرف کالاهای خارجی و علاقه بیش از حد برخی مردم به برندها و مارک های غیرایرانی، به تحقق اقتصاد مقاومتی لطمه می زند.

محمد جواد توکلی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به دغدغه و نگرانی اخیر مقام معظم رهبری در خصوص گرایش برخی مردم و جوانان به مارک ها و برندهای خارجی کالا ابراز داشت: ترویج فرهنگ مصرف کالای ایرانی و نیز تقویت بازار تولید ملی یکی از پایه های مهم اقتصاد مقاومتی است که همه مردم و مسئولان باید به آن توجه جدی نشان دهند.

وی افزود: به ویژه در سال های اخیر که رکود اقتصادی نیز در داخل تشدید شده و عملاً بسیاری از کارخانه ها و واحدهای تولیدی و صنعتی یا تعطیل شده یا با حداقل ظرفیت کار می کنند، نباید گذاشت که با واردات بی رویه و بی حساب و کتاب کالای خارجی، زمینه فشار مضاعف به تولید ملی فراهم شود.

این اقتصاددان حوزوی با ابراز گلایه مندی از این که ما متاسفانه نتوانسته ایم برندهای موفق داخلی را مطرح و مورد حمایت جدی قرار دهیم، گفت: به همین خاطر هم می بینیم که در سال های اخیر کالاهای خارجی بازار را از دست ما گرفته اند.

وی تاکید کرد: در بحث اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری به این نکته اشاره داشتند که اقتصاد مقاومتی درون زا و برون گرا است به این معنی که توان تولید داخلی زیاد باشد و ما بتوانیم به خارج صادر کنیم ولی متاسفانه برعکس شده است و برون زایی شده و کالای خارجی نیز با تبلیغ برندها وارد کشور می شود.

توکلی افزود: آنچه ضرورت دارد این است که ما باید از ابزاراهای کنترلی مثل تعرفه گمرکی و اهرم های قانونی استفاده کرده و جلوی قاچاق و نیز واردات بی رویه کالای خارجی که مشابه داخلی دارند را بگیریم.

وی گفت: از سویی در مقوله فرهنگ سازی در عرصه اقتصاد مقاومتی ما نیاز به کار جدی داریم و به اعتقاد بنده در این خصوص باید فرهنگ سازی را از مهدکودک ها و مدارس خود شروع کنیم تا بچه ها تمایل به مصرف کالای داخلی داشته باشند .

اقتصاددان حوزوی در خاتمه ابراز داشت: علاوه بر نهادهای فرهنگی و آموزشی ، رسانه ها و به خصوص صدا و سیما نیز باید با برنامه ریزی دقیق وارد عمل شده و در جهت تقویت تولید و مصرف کالای ایرانی بکوشند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • اکبر IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۵
    0 0
    کاپشنی که تن خودشه خارجیه