شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 387155
۲۴ تیر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۰
اکتشاف یک مسجد باستانی در روستایی در هند

حوزه/ یک مسجد قدیمی در هند کشف شد؛ به گفته باستان‌شناسان، این مسجد ممکن است پس از حمله محی الدین محمد ملقب به" اورنگ‌زیب" در سال ۱۶۸۷ ساخته شده باشد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از thehansindia.com، اکتشاف یک مسجد قدیمی متعلق به قرن هفدهم در کانال اصلی طرح آبیاری موچوماری در روستای یلالا واقع در آندرا پرادش هندوستان نشانگر گذشته باشکوه منطقه دلتا کریشنا در آغاز شکوفایی تمدن این منطقه است. این ساختار سنگی باستانی در جنوب سانگامسوارام و در محل تلاقی رودخانه  سون واقع شده است. در سال 1981 نزدیک به 117 روستای این منطقه از جمله یلالا در طرح ذخیره آب، به زیر آب فرو رفتند و در سال‌های اخیر و با پایین آمدن سطح آب مخازن، بعضی از ساختارهای باستانی در روستاهای غرق شده به سطح رسیده و کاملا از زیر آب بیرون آمده‌اند.

درب اصلی مربعی شکل مسجد به تنهایی به اندازه یک محوطه‌ 10 فوتی از پایه ستون‌ها از فاصله دور قابل مشاهده است. به گفته باستان‌شناسان این مسجد ممکن است پس از  حمله اورنگ‌زیب در سال 1687 میلادی مصادف با سال‌های 1067-1118 هجری قمری ساخته شده باشد. اورنگ‌زیب عنوان و لقب محی الدین محمد ششمین امپراتور گورکانی هند است. «اورنگ» واژه‌ای فارسی است و به معنی سریر یا تخت پادشاهی است. و اورنگ زیب یعنی زیبنده و سزاوار تخت سلطنت.

او سومین پسر شاه‌جهان و مادر ایرانی‌اش ارجمندبانو ملقب به ممتازمحل بود که بنای زیبای تاج‌محل بیاد او ساخته شده است. بعدها حاکم حیدرآباد که حکومت 32 روستای ناحیه کریشنا دلتا را به عهده گرفت، به منظور گسترش و ترویج هماهنگی اجتماعی، اقدام به ساخت این مسجد می‌کند.

به گفته یک تاریخ شناس هندی، در صورت مطالعات باستان‌شناسی جامع در منطقه سانگامسوارام، حقایق تاریخی بیشتری آشکار خواهند شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha