یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام حسن طاهری

حوزه/ تولیت مدرسه علمیه امام سجاد(ع) شیراز گفت: بازخوانی سیره حضرات معصوم به خصوص فرزندان حضرت موسی بن جعفر(ع) که در کشور ما دارای حرم و بارگاه می باشند، به شناخت عمیق اندیشه ناب اسلامی کمک زیادی می کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، حجت الاسلام والمسلمین حسن طاهری پاکدل تولیت مدرسه علمیه امام سجاد(ع) و از اساتید حوزه شیراز در مراسم بزرگداشت دهه کرامت که با حضور طلاب در این مدرسه برگزار شد، اظهار داشت: دهه کرامت فرصت بسیار مناسبی برای آشنایی با زندگانی حضرات معصوم(ع) و به خصوص فرزندان موسی بن جعفر(ع) می باشد.

وی افزود: آشنایی با سیره و زندگی فردی و اجتماعی پیشوایان معصوم(ع)، انسان را در فهم و بازخوانی شخصیت آنها کمک می کند، همانطوری که آشنایی با سیره این خاندان نیز ما را در کشف اصول و قواعد حاکم بر اندیشه ی آنان در عرصه های مختلف زندگی کمک می کند.

استاد حوزه شیراز بیان کرد: شناخت منطق نظری و عملی آنان به ویژه در حوزه اجتماعی و مدیریتی نه تنها ما را با شخصیت آنها آشنا می سازد، بلکه در عرصه زندگی فردی و اجتماعی ما کاربرد عملی پیدا می کند. از این رو باید با استفاده از فرصتی که در دهه کرامت داریم با سیره و رهنمودهای آنان آشنا شد تا بتوان زندگی خود را با زندگی آنها تطبیق داد.

وی اضافه کرد: همه انسانها می توانند در تمام مراحل زندگی، اعم از جوانی، میان سالی و پیری از سیره فرزندان موسی بن جعفر(ع)، حضرت رضا(ع)، فاطمه معصومه(س) و احمد بن موسی(ع) و چگونگی زندگانی آنها درس زندگی بیاموزند و حتی مسئولین و مدیران ما می توانند با آکاهی از چگونگی تدبیر و نحوه مدیریت و رهبری این خاندان در مقاطع مختلف زندگی مانند آنها رفتار کنند.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری پاکدل، در ادامه گفت: همانطوری که سخنان آن بزرگواران و دیگر امامان معصوم(ع) پر معنا و شایسته ی تفسیر و تحلیل است، رفتار آنها نیز پر معنا و نیازمند تفسیر و تدبر می باشد.

وی گفت: شناخت سیره نبوی، فاطمی و احمدی فرزندان امام هفتم شیعیان تجلی فرهنگ و معارف اسلامی است، لذا بخش اعظمی از فرهنگ اسلامی و تفکر شیعی را در خود ذخیره کرده است.

تولیت مدرسه امام سحاد(ع) شیراز، در جمع طلاب و حوزویان شیرازی یادآور شد: بنابراین، حوزویان و دانشگاهیان، محققان با مطالعه و شناخت در این موضوع می توانند به بخشی از فرهنگ و معارف ناب اسلامی دست پیدا کنند.

وی اظهار داشت: یکی از اهداف مهم آشنایی با سیره پیشوایان معصوم، عبرت آموزی است، پس انسان با آشنایی به سیره پیشوایان و آکاهی از سرنوشت تلخ یا شیرین کسانی که با این خاندان، در ارتباط بوده اند می توانند به نکات قوت و ضعف آنها پی ببرند و نکات قوت را در زندگی روزمره عملی و نکات ضعف را از خود دور کند.

استاد حوزه شیراز گفت: بازخوانی سیره حضرات معصوم و به خصوص فرزندان حضرت موسی بن جعفر(ع) که در کشور ما دارای حرم و بارگاه می باشند، به شناخت عمیق اندیشه ناب اسلامی کمک کرده و موجب حضور پژوهشگران در حوزه دین شناسی می شود.

وی در پایان گفت: طلاب و روحانیون مدارس علمیه ما، مبلغین و منبری ها و مسئولین محافل مذهبی با تحقیق عالمانه در ارائه تصویری روشن از گفتار و رفتار حضرات معصوم(ع) به مردم، جامعه را در شناخت زندگانی آنها و الگو گیری در زندگی شخصی و اجتماعی یاری کنند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha