یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن موسوی خراسانی

حوزه/ تولیت مدرسه علمیه امام صادق(ع) شهرستان آباده گفت: صبر و شکیبایی از ضروریات امروز درمقابل مشکلات است .

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از فارس، حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن موسوی خراسانی تولیت مدرسه علمیه امام صادق(ع) شهرستان آباده در نشست علمی "صبر و شکیبایی" که توسط طلاب برگزار شده بود، اظهار داشت: استقامت و پایداری، ریشه در توحید و بصیرت و آگاهی و یقین دارد.

وی افزود: صبر و شکیبایی در برابر بلاها و مصیبت های زندگی نشانه به کمال رسیدن انسان است که به سبب توفیق و رحمت ویژه خداوند و مجاهده وتلاش انسان به دست می آید.

استاد حوزه فارس خاطر نشان کرد: حضرت محمد(ص) پیرامون موضوع صبر و شکیبایی می فرماید که، دو خصلت است که به هر که داده باشند، سعادت دنیا و آخرت به او داده اند کسی چون مبتلا شود شکیبایی کند و چون بخشش یابد سپاسگزار باشد.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی خراسانی بیان کرد: عقیده بزرگان و مراجع ما این است که صبر، حبس نفس است و خویشتن داری در مقابل اتفاق ها، صبر مضطرب نبودن، اعتراض نکردن و اعضاء و جوارح را در جهت غیر صحیح حرکت ندادن است.

وی به  فضائل صبر اشاره کرد و گفت: از نگاه معارف قرآنی و اندیشه ناب اهل بیت(ع) شکیبایی فضایل و مناقب و ارزش ویژه دارد. از سوی دیگر انسانی که خواستار این است که به سعادت و کمال مطلوب در دنسا و عقبا دست رسی پیدا کند راهی جزء صبر در تمام اوقات زندگی ندارد.

تولیت مدرسه امام صادق(ع) آباده در این نشست تصریح کرد: این بسیار مهم است که بدانیم قوام و مایه صبر و پایداری در کجاست و چه کسی می تواند در سختی و گرفتاری و بلاها و همچنین در راحتی ها و خوشی ها و فراوانی نعمت ها همواره آرام باشد و از مسیر حق و حقیقت بیرون نرود.

وی یادآور شد: کسانی که به سبب صبر و پایداری خود به مرتبه هدایت دست پیدا کردند، اهل یقین بودند و در این باره خداوند در سوره سجده می فرماید که "وَجَعَلْنَا مِنْهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنَا لَمَّا صَبَرُواْ وَکَانُواْ بِآیَاتِنَا یُوقِنُونَ".

استاد حوزه علمیه آباده در ادامه گفت: پس بنابراین تا یقین به حق نباشد و صبر و استقامت جلوه حقیقی پیدا نمی کند، زیرا حقیقت صبر در خانه توحید است.

وی در پایان پیرامون موضوع صبر و شکیبایی یادآور شد و گفت: صبر دارای اقسام مختلفی می باشد که مهمترین آنها، صبر بر مصیبت، صبر بر طاعت، صبر بر معصیت و صبر بر نعمت است.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha