یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
آیت الله حاج شیخ محمد ابراهیم اعرافی شورکی

حوزه/ مراسم بیست و چهارمین سال درگذشت آیت الله حاج شیخ محمد ابراهیم اعرافی شورکی، در مصلای شهر میبد برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در یزد؛ آیین نکوداشت سالگرد آیت الله حاج شیخ محمد ابراهیم اعرافی شورکی، از علمای یزد، پنج شنبه ۲۵ شهریور، با حضور اقشار مختلف مردم میبد، در مصلای بزرگ این شهر برگزار می شود.

*زندگی نامه

آیت الله حاج شیخ محمد ابراهیم اعرافی شورکی درسال ۱۲۸۸ ه. ش ( ربیع الاول ۱۳۲۸ ق ) در روستای شهیدیه (شورک) میبد در خانواده اي اصیل و مذهبي دیده به جهان گشود که پدر ايشان مرحوم حاج ملاعباس از افراد متدین و با نفوذ منطقه و موصوف به تقوا و مشهور به  فضل بود.

جد پدری او، مرحوم حاج آقا محمد نیز از نیکان میبد بود و عمر خویش را صرف مبارزه با خوانین و رفع ظلم آنان کرد و عاقبت به جرم دفاع از حقوق اهالی ، با اشاره خوانین به طرز فجیعی به دست اشرار محلی به شهادت رسید .

جد مادري او، مرحوم حاج شیخ علی نیز روحانی با صفایی بود که در میبد به ارشاد و هدایت اهالی میبد اشتغال داشت . حاج شیخ علی فرزند مرحوم آيت الله ملاابوطالب شورکی از مجتهدان برجسته میبد بود .

آیت الله اعرافی در کودکی قرآن را نزد جد مادری خود حاج شیخ علی فرا گرفت پس از آن در ۷ سالگی در مدرسه تازه تأسیس شده فیروزآباد به تحصیلات ابتدائی پرداخت . سپس در ۱۲ سالگی به حوزه علمیه یزد عزیمت و تا ۱۵ سالگی در مدرسه های خان و مصلی به فراگیری مقدمات پرداخت . آنگاه برای تکمیل مقدمات و فراگیری سطح به حوزه علمیه مشهد هجرت و در مدرسه نواب ساکن شد و نزد اساتید حوزه مشهد علوم دینی را آموخت .

ادبیات و سطح را نیز نزد آیت الله سید میرزای جندقی (علم الهدی) و آیت الله میرزا حبیب گلپایگانی فرا گرفت و به شوق تلمذ از محضر آيت الله حاج شيخ عبدالكريم حائري، برای فراگیری سطوح عالی و دروس خارج راهي شهرمقدس قم شد و علاوه بر شركت درد رس حاج شيخ عبدالكريم حائري در درس حضرات آيات عظام صدر، نجفی مرعشی، سيدمحمد تقي خوانساري، شیخ محمد علی قمی، فاضل قفقازی سید صدرالدین صدر و شيخ عباسعلي شاهرودي حضور پيداكرد.

در همان ایام، وزارت فرهنگ و هنر مدرک لیسانس به ایشان اعطاء نمود و علی رغم اصرار برخی افراد برای کشاندن او به اداره های دولتی، آن مرحوم لحظه ای حوزه را ترک نکرد و در سن ۳۲ سالگی با اصرار اهالی میبد و برای امتثال امر والدین به میبد مراجعت كرد و به هدایت و یاری مردم و تعلیم و تربیت طلاب مستعد و مبارزه با خوانین منطقه پرداخت .

وي پس از رحلت آيت الله حكيم، رسماً حضرت امام خميني (ره) را به عنوان تنها مرجع تقليد معرفي نمود و با شروع انقلاب اسلامي ايران، همراه با آيت الله صدوقي و آيت الله خاتمي به رهبري مبارزان مردم استان يزد پرداخت. درسالهاي انقلاب و نهضت اسلامي خانه ايشان مأمن مبارزان و روحانيون انقلابي بود و از آنجا راهپيمايي هاي قبل از انقلاب آغاز مي شد و ايشان هميشه درصف مقدم تظاهرات حركت مي كردند.

مرحوم حاج شيخ از سال هاي قبل از انقلاب و نيز در دوران انقلاب نمازجمعه اقامه مي كردند و ميبد يكي از معدود شهرهايي بود كه قبل ازانقلاب درآن نمازجمعه اقامه مي شد.

آیت الله اعرافی درخطبه هاي نمازجمعه صريحاً به رژيم شاه حمله مي كرد. همچنين وي در مبارزه و طرد سلطه خان ها، مبارزه با نفوذ بهاييت، تأسيس حوزه علميه ميبد، احداث مساجد و آب انبارها، حفرقنوات و تدريس وارشاد مردم ورهبري فكري منطقه،فعاليت مثمرثمري به انجام رسانيدند.

سرانجام این عالم وارسته ۲۸شهريور۱۳۷۱ برابر با۲۱ ربيع الاول ۱۴۱۳(ه.ق) درسن ۸۲سالگي به سراي جاويد پيوست.

انتهای پیام / ص

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • موسسه صحیفه سجادیه IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
    0 0
    شادی روح آیت الله محمد ابراهیم اعرافی /ملا ابوطالب شورکی/حاج شیخ کاظم ملک افضلی / لطیفی گنبدی / محسنی ملایری /و آیت الله لطفعلی لطفیان سرگزی (بزرگ 4 طایفه لطفی لطیفی لطیفیان و لطفیان )از دوستان آیت الله اعرافی صلوات منبع خاطرات سید منیر الدین شیرازی و خاطرات مهندس سید داوود مصطفوی میبدی