جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
حجت الاسلام والمسلمین حسینی نیشابوری

حوزه/مدیر مرکز تخصصی تفسیر اسراء تهران با تاکید بر این که حوزه انقلابی منفعل نیست، گفت: تا وقتی افکار عمومی در یک فضای مشتبه و غبار آلود باشند، قدرت تشخیص جبهه حق از باطل برای مردم سخت خواهد شد و به خوبی خطر نفوذ استکبار را متوجه نخواهند شد.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی نیشابوری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، ضمن گرامی‌داشت 13 آبان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی، اظهار داشت: در قرآن مجید و روایات معصومین(ع)، مستکبر به کسی اطلاق می‌شود که به شدت خود برتر بین بوده و سعی می‌کند با بدست آوردن همه ابزارهای قدرت، علم و ثروت دیگران را مطیع خود کرده و تحت سلطه خود نگه دارد.

وی افزود: یکی از روش‌های غلبه مستکبران بر توده مردم و به استضعاف کشیدن آنان، تحقیر و سبک شمردن مردم است کما اینکه فرعون نیز همین‌گونه عمل می‌کرد. تا آنجا که فراعنه، خود را خدای مردم روی زمین معرفی می‌کردند. و پیامبران الهی، در برابر این سیره مستکبران، همواره در پی زدودن جهل و نادانی از مستضعفان و القای روحیه‌ی اعتماد به نفس و توکل بودند.

مدیر مرکز تخصصی تفسیر اسراء تهران با اشاره به ابزارهای مستکبرین برای تسلط بر مردم، اظهار داشت: در یک نگاه کلی استکبار به انواع؛ استکبار عبادی مثل تکبر شیطان در پیشگاه خداوند متعال، استکبار سیاسی، استکبار اقتصادی همچون غارت ثروت ملی کشورهای فقیر مثل آفریقا توسط آمریکا و دول غربی، استکبار علمی مثل انحصار فناوری‌های نوین و انرژی هسته‌ای، استکبار رسانه‌ای‌ همچون تسلط بر ماهواره‌ها و شبکه‌های مجازی و... تقسیم می‌شود.

استاد حوزه علمیه تهران ادامه داد: از این رو امام(ره) یکی از ارکان مبارزاتی خودشان را شعار «استکبار ستیزی» قرار دادند و این شعار را قابل مسالحه هم ندانستند. یعنی این طور نباشد که در یک زمانی افرادی بخواهند از این شعار دست بکشند، زیرا اعتقاد و التزام عملی به این شعار باعث خواهد شد تا در همه زمان‌ها جبهه حق و ملت‌های مستضعف با شجاعت و اقتدار در برابر زورگویی‌های مستکبرین و مرفهین بی‌درد محکم و استوار بایستند، تا إن‌شاء‌الله عدالت اجتماعی در بستر واقعی خود به اجرا درآید.

وی با بیان اینکه طلاب و حوزه‌های علمیه باید متوجه اهمیت شعار «استکبار ستیزی» باشند، تصریح کرد: معتقدیم برخی از کاستی‌هایی که در برخی بخش‌های جامعه وجود دارد، اگر به خوبی آسیب شناسی شود، می‌بینیم بازگشت این مشکلات به وجود استکبار است. بنا بر این ما باید با ام‌المفاسد که همان جبهه مستکبرین است، مبارزه و برخورد کنیم.

حجت الاسلام حسینی نیشابوری افزود: با توجه به اینکه حوزه علمیه متولّی انقلاب، فرهنگ، و دین مردم است، از این رو طلاب و روحانیون باید جریان شناس خوبی باشند، تا بتوانند جریان‌های مختلف سیاسی و ... را به خوبی برای مردم تبیین نموده و آنان را با جنگ روانی سنگین و گسترده استکبار علیه انقلاب اسلامی و جبهه مستضعفین آگاه کنند.

استاد حوزه علمیه یادآور شد: تا وقتی که افکار عمومی در یک فضای مشتبه و غبار آلود باشند، قدرت تشخیص جبهه حق از باطل برای مردم سخت خواهد شد و به خوبی خطر نفوذ استکبار را متوجه نخواهند شد، بنا بر این روحانیون و طلاب آگاه و مطلع باید راه درست و فضایی که جبهه حق در آن قرار دارد را با دانش افزایی و بصیرت برای مردم ترسیم کنند.

وی خطاب به طلاب و روحانیون انقلابی گفت: حوزه علمیه باید بر اساس رسالت تبلیغی که بر عهده دارد، نقاب از چهره مستکبرین کنار بزند، و همه این‌ها نیاز به بیان و روشنگری مضاعف دارد. و هر کسی با هر تریبون و موقعیتی که دارد نسبت به توطئه‌های دشمنان افشاگری کند، یقیناً آن‌ها در ایجاد تفرقه بین آحاد ملت ناکام خواهند ماند.

مدیر مرکز تخصصی تفسیر اسراء تهران افزود: لازم است طلاب و اساتید حوزه‌های علمیه همواره یک گام جلوتر از دشمنان، فضای موجود بر جامعه را رصد کنند و منتظر این نباشند که ابتدا یک ضربه و هجمه‌ای از طرف آن‌ها صورت بگیرد و بعد شروع به روشنگری کنند، بلکه باید از حالت منفعل خارج شده و با اعتماد به نفس و با تدبیر و بصیرت، از آسیب‌های احتمالی پیشگیری کنند.

وی ادامه داد: مثلاً در بحث حقوق بشر این ما هستیم که باید به جبهه استکبار بتازیم و او را به دلیل استعمار کشورها و غارت ثروت‌های آن‌ها مورد مواخذه قرار دهیم. طوری که استکبار جرئت نکند عقاید باطل و منحرف خود را در باب حقوق بشر به ملت‌ها تحمیل کنند.

حجت الاسلام حسینی نیشابوری در پایان با اشاره به وعده خداوند برای یاری مستضعفین، خاطرنشان کرد: وحدت و استقامت ما در برابر مستکبرین موجب خواهد شد تا وعده حق خداوند محقق شده، و مستضعفین جهان وارثان زمین شوند. 42/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha