شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
علمای بلاد

حوزه/ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به عنوان نهاد انقلابی و دینی که خار چشم دشمنان و مایه فخر دوستداران انقلاب است، این روزها بیش از هر زمان دیگری دغدغه حفظ و تقویت روحیه انقلابی را دارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد در حالی از صبح امروز کار خود را در سالن همایش های بین المللی مدرسه علمیه امام کاظم (ع) آغاز کرده که سابقه و تاریخچه پربار و سراسر افتخار آن نشان می دهد که همواره در طول این سال های متمادی ، دغدغه اسلام و انقلاب داشته ، چنان که بنا بر گرفته آیت الله حسینی بوشهری ، نائب رییس آن و البته دبیر این دوره، موضوع اصلی این اجلاسیه "حوزه انقلابی، بایسته‌ها و راهکارها" برگزار شده که اعضای جامعه مدرسین در کنار علمای شاخص بلاد در قالب چهار کمیسیون به بحث و تبادل نظر در این باره می پردازند.

چهار سال پیش بود که همایش بزرگ "نیم قرن حضور"، ویژه پنجاهمین سال حضور و تلاش علمی و سیاسی جامعه مدرسین در بهمن 91 با پیام‌ مقام معظم رهبری در قم برگزار شد؛ نهادی که به تعبیر سکاندار بیدار انقلاب ،در یکی از سخت‌ترین دوران‌های عمر حوزه عظیم‌الشأن علمیه قم، بر اثر احساس نیازی مبرم، پایه‌گذاری شد و در شرایط گوناگون، چه در دوران مرارت‌بار اختناق و چه در دوران استقرار نظام جمهوری اسلامی، مجاهدت مقدس و دشوار خود را استمرار بخشید.

جایگاه این نهاد انقلابی و دینی چنان برجسته و مهم است که بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ضمن هشدار شدید نسبت به خطر خدشه وارد کردن به جایگاه جامعه مدرسین تصریح می فرمایند: «آیا مدرسین محترم که ستون محکم انقلاب در حوزه‏ های علمیه بوده‏ اند – نعوذبا... - به اسلام و انقلاب و مردم پشت کرده‏ اند؟... اگر خدای ناکرده اینها شکسته شوند چه نیرویی جای آنان را خواهد گرفت؟... جناحی که پیروز شود یقیناً روحانیت نیست».

رهبر معظم انقلاب نیز درباره جامعه مدرسین تعابیری از قبیل «مغز متفكر و چشم بینا و وجدان سالم و حساس» و «سرشار از علم و فقاهت و تقوا و آگاهیهاى گوناگون» را بیان نموده و تاکید کرده اند که شخصاً از كمك فكرى جامعه مدرسین استفاده کرده و خواهند كرد و باید همه‌ این گونه باشند.

آیت الله یزدی، رئیس جامعه مدرسین نیز چندی پیش به بیان روایتی از دیدار خود با مقام معظم رهبری پرداخت تا مشخص شود که به کوری چشم دشمنان این نهاد عظیم دارای چه جایگاه و مرتبتی در قاموس نظام اسلامی است: «معظم له در آن جلسه چند جمله داشتند که بی سابقه بود؛ فرمودند اعتباری که جامعه مدرسین دارد یک اعتبار ذاتی است، کسی به آن نداده که بتواند از آن بگیرد... شما اگر دیدید یک آدم نااهل دارد به مجلس می‌رود نمی‌توانید ساکت بنشینید، به هر حال وظیفه شرعی امثال شماهاست... این صحبت ایشان راه را برای ما باز کرد».

به هر صورت آنچه مسلم است که جامعه مدرسین ورای امواج ناجوانمردانه تخریب در دفاع از انقلاب اسلامی و اسلام ناب محمدی(ص) اُستوار ایستاده و انصافاً هم پا پس نکشیده است که اگر به راستی این گونه بود آن سان که در سال های اخیر نمونه هایش را در فضای مجازی و حقیقی مشاهده کرده ایم از سوی ضد انقلابِ خارج نشین گرفته تا مغرضانِ بی انصاف داخلی مورد هجمه و انتقاد شدید واقع نمی شد!

به تعبیر رسای آیت الله العظمی مکارم شیرازی ، جامعه مدرسین به هیچ حزب و جناحی وابسته نبوده و نیست و در طول 54 سال از عمر خود همواره در کنار انقلاب، حوزه علمیه، رهبری، مراجع و مردم بوده و بر اساس شرایط، وظیفه شرعی خود را در راه حفظ و ترویج دین و نیز بررسی و شناسایی مشکلات و برطرف کردن آن‌ها انجام داده است.

امروز اما نهاد مقدس روحانیت به طور عام و جامعه مدرسین به طور خاص ، دغدغه حفظ روحیه انقلابی دارد و به دنبال آن است که لحظه به لحظه این روحیه که برآمده از تفکر اسلام ناب می باشد را به جامعه پمپاژ کند چه آن که حوزه و روحانیت به عنوان مادر نظام اسلامی ، هیچ گاه از فکر و دغدغه فرزند سی و هشت ساله خود غافل نشده و نخواهد شد.

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha