یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام جلائيان اكبرنيا - حوزه خراسان

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان به تشريح شاخصه های طلبه موفق انقلابی پرداخت و گفت: اگر طلاب امروز خود را برای عالم شدن و جامعیت داشتن در مسائل مختلف آماده نکنند، طلبه موفقی نخواهند بود.

به گزارش خبرگزاري «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام علی جلائیان اکبرنیا، در جمع طلاب مدرسه علمیه امام صادق (ع) روستاي انداد از توابع مشهد با بیان این که اگر امروز خود را برای مدیر عالم شدن و جامعیت داشتن در مسائل مختلف آماده نکنید، طلبه موفقی نخواهید شد، به تشریح شاخصه های طلبه موفق انقلابی در قدرشناسی از فرصت ها و رسیدن به آینده ای درخشان در حوزه های علمیه پرداخت.

وی، «هدف گذاری» را یکی از اصول اساسی در موفقیت طلاب دانست و با تأکید بر اهمیت شناخت جایگاه خود در هستی و تلاش برای تحقق آن، عنوان کرد: طلبه باید هدف اصلی خود را تجدید دین و احیای شریعت قرار دهد و اگر چنین انگیزه ای نداشته باشد نمی تواند رهبری جامعه را بر عهده بگیرد.

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان افزود: طلبه ای موفق خواهد بود که خود را در یک مجموعه ببیند و نقش خود را در آن شناخته و به بهترین شکل عملی سازد.

حجت الاسلام جلائیان اكبرنيا با تأکید بر استفاده از کمترین فرصت ها برای یادگیری و ارتقاء علمی، گفت: برای اهداف بزرگ درس بخوانید و تلاش کنید اما در این مسیر مراقب ایجاد صفاتی چون غرور و خودبرتربینی در خود باشید که باعث شکست شما خواهد شد.

وی در توضیح «رشد در یک برنامه نظام مند» به عنوان دومین شاخصه طلبه موفق انقلابی، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب معتقد به تربیت سیستمی طلاب هستند؛ اگر چنین نظام و سیستمی را حوزه علمیه برای شما مهیا نکرد، باید خودتان آن را ایجاد کنید.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی در مورد اهمیت «توجه به اخلاق و تهذیب نفس» در موفقیت طلاب ضمن نقل روایاتی از سیره ائمه معصومین(ع)، ابراز کرد: طلاب باید خود را مجهز به سلاح اخلاق کنند، چراکه در غیر این صورت هنگام رسیدن به جایگاه و مقام، عقده ها سر باز کرده و انسان را زمین می زند.

حجت الاسلام جلائیان اكبرنيا در ادامه طلاب را به درس خواندن تا مرز فهمیدن، فهمیدن تا مرز کاربرد، کاربرد تا تجزیه و تحلیل و نهایتاً رسیدن به اجتهاد توصیه کرد و در مورد ضرورت «انس با قرآن و روایات» نیز تصریح کرد: قدرت پیش بینی و درایت رهبر معظم انقلاب ناشی از آشنایی و تسلط ایشان به قرآن و سیره معصومین است.

وی «مطالعات جانبی» را ششمین شاخصه طلبه موفق انقلابی برشمرد و در این زمینه مطالعه آثار رهبر معظم انقلاب، شهید مطهری و زندگینامه علماء را منشأ اثر دانست و تأکید کرد: طلاب حوزه علمیه کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» را حتماً مطالعه و پیرامون آن مباحثه کنند.

وی در پایان با تأکید بر این که طلبه نباید لحظه ای از قلم و کاغذ جدا باشد، گفت: قلم و نگارش طلبه باید روان و قوی باشد و لازمه آن استمرار در نوشتن است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha