شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی

حوزه/ معاون پژوهش حوزه با بیان این که مهندسی فرهنگی، الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت و علوم انسانی اسلامی و تمدن سازی و.. از جمله مباحثی هستند که کمتر به آنها پرداخته شده است بر لزوم ساماندهی امر پژوهش در حوزه تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی  چهارشنبه شب در نشست هم اندیشی روسای مراکز  و موسسات پژوهشی حوزه که با حضور آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه در کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی برگزار شد، گفت: پنجمین جلسه ای است که با حضور روسای مراکز پژوهشی حوزه برگزار می شود؛ چهار جلسه در زمان معاونت حجت الاسلام والمسلمین  عماد برگزار شده است.

وی افزود: اسلام دینی زمان شمول و مکان شمول است و به همین دلیل گستره بسیاری را در عرصه پژوهشی طلب می کند؛ پاسخ دهی به شبهات و نظریه پردازی در عرصه نظام سازی و تمدن سازی اسلامی از جمله ماموریت های بزرگ حوزه های علمیه است.

معاون پژوهش حوزه های علمیه بیان کرد: منظور از حوزه علمیه تمام نهادهایی را شامل می شود که تحت نظر این حوزه برای دست یابی به اهداف متعالی حوزه مبارکه تلاش می کنند؛ به تعبیر مقام معظم رهبری این عرصه، یک جبهه همه جانبه ای است که نباید هیچ کدام از این جبهه ها را برای دشمن خالی بگذاریم.

وی گفت: امروزه در عرصه برخی موضوعات مشاهده می شود که موسسات کمی به این مباحث می پردازند؛ مهندسی فرهنگی، الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت و علوم انسانی اسلامی و تمدن سازی و.. از جمله مباحثی هستند که کمتر به آنها پرداخته شده است.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی اظهارکرد: موضوعاتی از جمله تفسیر قرآن و موضوعات مرتبط به احادیث و فقه و اصول و کلام و فلسفه، بیشترین موضوعاتی هستند که جامعه حوزوی ما به آنها می پردازند؛ به دلیل عدم انسجام در این عرصه شاهد موازی کاری هایی هستیم که باید در چنین جلساتی راهی برای حل این مشکل پیدا کنیم.

وی گفت: برای ساماندهی مراکز پژوهشی در حوزه یک نهاد بالادستی باید تاسیس شود که این نهاد این رسالت و نقش را به عهده بگیرد؛ موضوع بحث و سوال اصلی این است که این نهاد چه مشخصات و ماهیتی باید داشته باشد؛ دو فرض در این زمینه مطرح شد؛ نخست اینکه مجمع عالی ساماندهی و هماهنگی مراکز پژوهشی تشکیل شود که این مجمع به مدیریت حوزه وابستگی ندارد و به شکل مستقل اداره می شود.

معاون پژوهش حوزه های علمیه تصریح کرد: پیشنهاد دوم این بود که مرکز ساماندهی به شکل یک ستاد در مرکز مدیریت تاسیس شده و زیرمجموعه مرکز مدیریت باشد که البته ممکن است نظرات دیگری نیز در این ارتباط مطرح شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha