شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کرسی آزاداندیشی

حوزه/ حاجی پور در کرسی آزاد اندیشی « اطاعت همسر؛ محبوبیت یا محدودیت» گفت: اطاعت زن از همسر نه تنها محدودیت نیست، بلکه سرشار از حکمتی است که باعث حفظ زن و خانواده می شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در یزد، زهرا حاجی پور، استاد حوزه علمیه خواهران یزد، در کرسی آزاد اندیشی «اطاعت همسر، محبوبیت یا محدودیت» که به میزبانی مدرسه علمیه حضرت سیدالشهدا(ع) یزد برگزار شد، اظهار کرد: خانواده به عنوان اولین و بنیادی ترین تشکل در جامعه نیاز به مسئول و سرپرست دارد که در اسلام این سرپرستی بر عهده پدر قرار داده شده است.

وی با تأکید بر اینکه سرپرستی پدر در خانواده باعث استحکام آن می شود، افزود: اثبات این مطلب از ناحیه ی قرآن و روایات روشن و قطعی است که اگر لایه های وجودی مرد را بشکافیم، به لایه ای به اسم اقتدار می رسیم که هم در لایه های جسمی و هم روحی او مشخص است و احترام و اطاعت از مرد در واقع احترام به اقتدار اوست.

در ادامه این جلسه، خانم صنیعی معاون پژوهش مدرسه علمیه سیدالشهداء(س) یزد، و به عنوان داور این کرسی آزاد اندیشی، اظهار د اشت: در اسلام با توجه به نقش خطیری که خانواده در شکوفایی انسان و طی کردن مسیر رشد دارد، برای حفظ این کانون تقسیم وظایف نموده و به علت خصوصیات وجودی که در مرد نهادینه شده، مسئولیت و سرپرستی خانواده برعهده او قرار داده شده است.

وی با بیان این که این اطاعت به طور مطلق نیست، تأکید کرد: اطاعت زن از همسر نه تنها محدودیت نیست، بلکه سرشار از حکمتی است که باعث حفظ زن و خانواده می شود.

در ادامه این نشست علمی، طلاب منتقد شرکت کننده در این کرسی آزاد اندیشی ابراز کردند: اطاعت محض از همسر باعث ایجاد محرومیت و احساس ضعف در زن می شود و قدرت تصمیم گیری را از زنان می گیرد.

منتقدان تصریح کردند: اطاعت محض زنان از مرد باعث عدم شکوفایی آنها و وابسته شدن شدید به همسر و اصل مشورت در زندگی کمرنگ می شود.

این طلاب منتقد بیان کردند: گاهی اطاعت همیشگی زن از همسرش وظیفه ی او می شود و توقع مرد را بالا می برد و باعث تحقیر زن شده،او را از زندگی دلسرد می کند.

آنان افزودند: قاعده ی «لا حرج» و «لا ضرر» که بر سایر ادله حکومت می کند، با اطاعت مطلق زن از همسر سازگار نیست، چرا که پر واضح است اینگونه اطاعت، حرج برای زن محسوب می شود.

در پایان این جلسه، موافقان مبحث اطاعت زنان از شوهران نیز تأکید کردند: اطاعت از همسر اگر همراه با سیاست و فکر درست باشد، نه تنها باعث تحقیر زن نیست، بلکه باعث آرامش او می شود.

موافقان افزودند: اطاعت زن از مرد به معنای استبداد و اجحاف و تعدی نیست، بلکه منظور آن وجود رهبری واحد و منظم مرد با توجه به مسئولیت ها و مشورت های لازم است.

۳۱۳/۴۷

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha