یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حرم حضرت معصومه(س)

حوزه/ مدیرکل منابع طبیعی و آبخیر داری استان قم از اجرای طرح های مهار سیلاب خبرداد که امنیت زائران و حرم مطهر وپارکینگ حرم را حفظ می کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، سید محمدتقی سجادی، امروز در دیدار با آیت‌الله محمدجواد علوی بروجردی گفت: متاسفانه جریان توسعه بیابان‌های استان قم طی سال‌های اخیر تشدید شده است؛ آمار روزهای گرد و غباری این استان در گذشته 10 روز بوده، اما اکنون به بیش از 110 روز رسیده است.

وی افزود: 105 هزار هکتار از مساحت استان به کانون تولید ریزگرد تبدیل شده است، 48 هزار هکتار از این کانون‌های تولید ریزگرد در دشت مسیله، 27 هزار هکتار در منطقه کوه نمک و 28 هزار هکتار در منطقه حسین آباد وجود دارد و  8هزار هکتار دیگر نیز به صورت پراکنده در اطراف شهر قابل مشاهده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم خاطرنشان کرد: جلوگیری از توسعه بیابان‌ها نیازمند توسعه پوشش گیاهی و مراتع است به همین علت در نقاط مختلف کشور با استفاده از ظرفیت مردم به ویژه خیرین پروژه‌ های بزرگ در دستور کار قرار گرفته و اکنون در راستای استفاده از ظرفیت خیرین مساحتی به وسعت20 هزار هکتار در استان قم آماده‌سازی شده است.

وی با تاکید بر این که فعالیت‌ های آبخیزداری به منظور جلوگیری از معضل سیل به صورت ویژه در دستور کار اداره‌ کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم قرار گرفته است، گفت: نزدیک به 10 میلیارد تومان از اعتبارات مدیریت بحران به سیلاب منطقه بالادست قم اختصاص یافته تا بتوانیم در راستای کنترل آن به نتایج مورد نظر برسیم.

سجادی با بیان این که رودخانه قم رود و پارکینگ حرم مطهر حضرت معصومه(س) در معرض خطر سیلاب قرار دارد ، عنوان کرد: ‌باید در مدت زمان مشخصی تهدیدهای موجود برای نقاط آسیب‌پذیر را کنترل کنیم.

وی به صدور سند تک برگی برای 40 درصد از مساحت انفال استان اشاره کرد و یادآور شد: از مجموع 960 هزار هکتار انفال استان برای 360 هزار هکتار سند تک برگی صادر شده است و760 هزار هکتار از مساحت استان دارای سند معمولی بوده که در حال تبدیل شدن به سند تک برگی است.

سجادی از اجرای طرح کمربند حفاظتی برای حفظ حریم انفال یاد کرد و گفت: 14 هزار هکتار جنگل طبیعی با گونه‌های مناسب شناسایی  شده و400 هکتار پارک جنگلی در قم ایجاد و نگهداری بخشی از آن به شهرداری واگذار شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha