شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی تصریح کرد: آموزش حوزه بدون پژوهش و تهذیب عقیم است و مولدی نخواهد داشت؛ پس باید پژوهش و تهذیب به عنوان رکن اصلی در حوزه های علمیه مشاهده شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی، صبح امروز در هشتمین اجلاسیه سالانه مدیران استانی و معاونین ستادی حوزه های علمیه که در قم برگزار شد با ارائه گزارشی از فعالیت های معاونت پژوهش حوزه های علمیه اظهار داشت: معاونت پژوهش دارای سه مدیریت« مطالعات و برنامه ریزی»، «امور پژوهشی» و «ترویج پژوهش» است و شورای اعطا و دو کتابخانه بزرگ آیت الله حائری و آیت الله بروجردی نیز تحت مجموعه این معاونت می باشد.

وی ابراز داشت: تشکیل شورای پژوهش حوزه های علمیه، تأسیس مجمع و شورای هماهنگی مراکز پژوهشی، تدوین طرح ایجاد مرکز مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت، تقویت منابع کتابخانه های واحدهای آموزشی و ارتقاء نرم افزار مدیریت منابع کتابخانه ای کاوش به فراکاوش در 250 کتابخانه کشور، تکمیل و بهسازی مقررات عرصه پژوهش، تدوین آیین نامه رتبه بندی پژوهشگران حوزوی، برگزاری هجدهمین دوره همایش کتاب سال حوزه، برگزاری هشتمین دوره جشنواره علامه حلی به همراه 15 جشنواره استانی و توسعه آن در 25 استان، حمایت از یکصد نشست علمی-تخصصی برتر، حمایت از 19 انجمن علمی فعال و زمینه سازی جهت توسعه، تقویت و رشد آنها، برگزاری کارگاه های آموزش پایان نامه نویسی برای طلاب سطح سه و چهار، حمایت از فعالیت های پژوهشی و ... از جمله برنامه های این معاونت در دسته بندی های گوناگون است.

معاون پژوهش حوزه های علمیه به فعالیت های تحولی این معاونت اشاره و خاطرنشان ساخت: «زمینه سازی در راستای جهت بخشی کرسی های درس خارج به مسائل مورد نیاز حوزه، جامعه و نظام اسلامی»، «تدوین الگوی جامع مهارت ها، آموزش ها و فعالیت های پژوهشی طلاب سطح یک تا چهار»، «حمایت از تقریرات و پژوهش های دروس خارج و شبکه سازی دروس خارج»، «شناسایی و احیاء سنن علمی-پژوهشی حوزه های علمیه»، «برگزاری اولین جشنواره مقالات و نشریات علمی حوزه»، «طراحی نظام آموزش همراه با پژوهش و تهذیب»، «نیازسنجی پژوهشی مناطق ویژه و خاص با همکاری مدیریت های استانی»، «راه اندازی کرسی های آزاد اندیشی در مدیریت های استانی؛ فاز نخست در قم»، «راه اندازی صندوق از پژوهشگران و واحدهای پژوهشی»، «برنامه ریزی جهت راه اندازی واحدهای پژوهشی در مدیریت های استانی»، «برنامه ریزی در جهت ارتقاء پایان نامه های حوزوی»، «شناسایی و رتبه بندی پژوهشگران حوزه های علمیه و ... از برنامه های تحولی این معاونت می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی تصریح کرد: این باور در ما وجود دارد که آموزش حوزه بدون پژوهش و تهذیب عقیم است و مولدی نخواهد داشت؛ پس باید به پژوهش و تهذیب به عنوان رکن اصلی در حوزه های علمیه مشاهده شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha