سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
 آیت الله موسوی اردبیلی

حوزه/ حضرت آیت‌الله اردبیلی معتقد بود کلید ورود به تفسیر قرآن کریم فهم زبان قرآن کریم است و بدون شناخت صحیح از زبان و اسلوب قرآن کریم، کار تفسیر خروجی مناسبی نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین ایازی در سلسله پیش نشست های همایش بزرگداشت حضرت آیت‌الله موسوی اردبیلی که صبح امروز در دانشگاه مفید قم برگزار شد، اظهار داشت: وقتی از فلسفه و چیستی دین سخن گفته می شود، گزاره های دینی مطرح شده و نکته اساسی در این زمینه آن است که چالش هایی در حوزه دین وجود دارد که فهم آن با حوزه های دیگر متفاوت است.

وی گفت: در قرآن کریم مفاهیمی وجود دارد که صرفا در وصف خداوند به کار رفته که متکلمان از آنها به عنوان صفات خبری خدا یاد کرده اند، مانند انتقام، مکر و یدالله که با نسبت دادن آنها با انسان تفاوت دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایازی عنوان کرد: یکی از چالش های مهم درک مفاهیم قرآن کریم، نسبت دادن و خبر گفتن از مفاهیم غیبی است که انسان آنها را تجربه نکرده است؛ مانند فرشتگان، قیامت، جن و ... که سبب می شود در فهم درک زبان قرآن کریم پیچیدگی هایی ایجاد شود.

این استاد حوزه خاطر نشان کرد: خبر دادن درباره اموری که انسان آنها را تجربه  نکرده نیز یکی دیگر از چالش های قرآنی است که به قبل و بعد از خلقت انسان مربوط می شود؛ مانند خلقت آسمان ها و عالم ذر که در تفسیر و حوزه علوم کلام نیز ایجاد چالش کرده است.

وی خاطر نشان کرد: حضرت آیت‌الله اردبیلی معتقد بود کلید ورود به تفسیر قرآن کریم فهم زبان قرآن کریم است و بدون شناخت صحیح از زبان و اسلوب قرآن کریم، کار تفسیر خروجی مناسبی نخواهد داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایازی تصریح کرد: یک تفاوت کلیدی بین زبان انسان و زبان وحی وجود دارد که باید این تفاوت دوگانه‌ را به درستی شناخت؛ همچنین وجود تشبیهات، استعارات و کنایه ها نیز یکی مهمترین مباحثی است که باید در تفسیر و فهم قرآن کریم تبیین شود که یکی از آیات چالش برانگیز در این زمینه آیه شریفه «و ان یکاد» است.

این استاد حوزه ابراز کرد: آن مرحوم معتقد بود زبان قرآن زبان قدسی ماورای تاریخ بوده و منحصر به زمان حضور و عصر نزول نیست و زبان عربی بودن آن نیز صرفا به خاطر جغرافیای بعثت است و استفاده از تشابهات و استعارات آن زبان نیز برای تبیین مسائل مختلف اجتناب ناپذیر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایازی تاکید کرد: حضرت آیت‌الله موسوی اردبیلی معتقد بود همانگونه که قرآن کریم تفسیر دارد، در برخی مواقع نیز نیازمند به تأویل است؛ چراکه در فهم برخی مفاهیم قرآنی چاره ای جز تأویل نیست؛ همچنین فهم زبان قرآن در بین زبان های مختلف فهمی، زبانی خاص خود است.

وی تصریح کرد: آیت‌الله موسوی اردبیلی اعتقاد داشت قرآن کریم کتاب هدایت است و نباید از این کتاب انتظار تبیین و بیان نکات علمی داشته باشیم و زبان قرآن را باید با جهت گیری نزول قرآن کریم را باید بر اساس فلسفه نزول آن بشناسیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha