پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
اخبار برتر

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

بسته ویژه خبری حوزه نیوز:                                                  

داخلی

 

امنیت هوایی در سایه عملیات های سپاه

محسن رضایی فرمانده وقت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در باره تهدیدات امنیتی هوایی پس از انقلاب می‌گوید: "در سال 63 منافقین هفته‌ای 2 هواپیما از ایران می‌ربودند که آمار آنها به 16 هواپیما رسیده بود".بعد از آن با فرمان حضرت امام ره و با ورود سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تاکنون سپاه توانسته بیش از 126 عملیات هواپیماربایی را کشف و خنثی کند.

 

افشای بسته حمایتی بودجه 97

وزیر رفاه از اختصاص ردیف اعتباری جدیدی در لایحه بودجه 97 خبر داد و گفت: قرار است به سه لایه از جامعه ۷۰ درصد حداقل دستمزد داده شود و کف حمایت اجتماعی افزایش یابد.

 

ارتکاب بدترین تخلفات مقالات ایرانی در "الزویر"

دبیر کمیته ملی اخلاق در پژوهش پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به انتشار گزارش "الزویر" (Elsevier) در خصوص تقلب علمی از سوی محققان ایرانی، گفت: تقلب صورت گرفته در این مقاله شدیدترین نوع تقلب در حوزه مقالات علمی بوده است. طبق گزارشی که موسسه انتشارات الزویر منتشر کرده است، اعلام شد گروهی از دانشگاهیان ایرانی با پیشنهاد داوران غیرواقعی در جریان بررسی مقالاتشان تقلب کرده‌اند.

 

آمار تکان دهنده از اوضاع مالیاتی اقتصاد کشور

نتایج بررسی‌ها در مورد پتانسیل مالیاتی کشور نشان می‌دهد، اقتصاد ایران تقریباً نیمی از پتانسیل مالیاتی خود را استفاده نمی‌کند.به عبارت دقیق‌تر، طی بیش از دو دهه، متوسط تلاش مالیاتی (به معنای نسبت مالیات جمع‌آوری شده به میزان قابل جمع‌آوری) حدود 54 درصد بوده است.این موضوع دلایل بسیاری دارد از جمله آنکه مثلا بخش کشاورزی معاف از مالیات است، عده‌ای از فعالان اقتصادی حق مردم را نمی‌دهند (فرار مالیاتی وجود دارد)، سیستم‌های اطلاعاتی کافی برای مالیات‌ستانی وجود ندارد و... .

 

راه های هوایی جدید تصویب شد

مدیرکل دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: ایجاد 2 مسیر هوایی جدید در آسمان ایران در جریان نشست راهبردی کمیته دائمی فضای کشور مصوب شد.

 

حریق در کمین جنگل های ایران

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: سالانه به‌طور میانگین حدود 15 هزار هکتار از جنگل‌های ایران دچار آتش‌سوزی می‌شود که خسارت‌های جبران‌ناپذیری به منابع طبیعی وارد می کند.

 

قاچاق،پای پلیس را به گمرک کشاند

جانشین فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران بیان داشت : امسال نسبت به سال گذشته کشفیات قاچاق 50 درصد افزایش داشته است و پرونده های بالای پنج میلیارد ریال در حوزه قاچاق کالا، 90 درصد افزایش داشته است و به زودی شاهد تشکیل پلیس گمرک خواهیم بود تا با حضور نیروی انتظامی در مبادی رسمی کنترل بیشتری انجام شود.

 

22 استان،پایتخت را حمایت کردند

وزیر کشور از برنامه ویژه برای شرایط خاص و زلزله در تهران خبر داد و گفت: 22 استان برای پشتیبانی و ارائه خدمات از مناطق 22 گانه تهران در شرایط خاص و ویژه تعیین شده اند.

 

ایران فولادین تر شد

انجمن جهانی فولاد گزارش داد: تراز تجاری ایران در بخش فولاد در سال 2016 با 971هزار تن به بالاترین میزان در 10 سال اخیر رسید و جایگزین ترکیه در رتبه نخست منطقه شد.

 

دولت برای لبنیات آستین بالا زد

سازمان های حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان و تعزیرات حکومتی در اطلاعیه ای مشترک «برگشت سریع قیمت محصولات لبنی» را خواستار شدند.گفتنی است که برای امسال تولید 10 میلیون تن شیر در کشور تولید پیش بینی شده است که به فرآورده های مختلف و متنوع لبنی تبدیل می شود.

 

دولت جدول 17 را هم حذف کرد

نماینده مردم شهرستان خدابنده در مجلس شورای اسلامی گفت: حذف جدول شماره 17 از لایحه بودجه امسال که از سوی دولت انجام شد، نخستین گام در مسیر شفاف سازی هزینه کرد اعتبارات است.

 

بانک ها هم حراجی زدند

وزیر اموراقتصادی و دارایی از فروش معادل 100 هزار میلیارد ریال اموال مازاد بانک ها از جمله بنگاه های در اختیار آنها تا پایان امسال و افزایش این رقم به 200 هزار میلیارد ریال تا خردادماه آینده خبر داد.

 

امار کتابخوانی ایرانی ها،فضای کتابخوانی ندارد

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با بیان اینکه 'سرانه مطالعه کتاب در ایران در هفته 7 دقیقه است، گفت: باید با گسترش فضای کتاب‌خوانی به جبران این ضعف و نقص کمک کنیم چراکه دانش بشری تنها از طریق مطالعه و اندوخته قابل اکتساب است و مسیری دیگری ندارد.

 

آمار کرد ها در میان سواد آموزان

معاون سوادآموزی آموزش پرورش استان کردستان گفت: بر اساس سرشماری سال ۹۵ در استان کردستان در رده سنی ۱۰ تا ۴۹ سال ۸۲ هزار و ۲۵۰ نفر بی‌سواد هستند.

 

تشنگی نگران کننده آب دشت ها

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی از کاهش 77 درصدی بارندگی و کسری 230 میلیون متر مکعبی آب دشت‌ها در این استان خبر داد.

 

همدان از میانگین هم بالاتر رفت

محمدعلیپور درباره ترکیب جمعیتی در استان، اظهارکرد: میانگین کودکان 3 تا 14 در استان 22.6 درصد  و کشور 24 درصد و جمعیت 30 تا 64 سال استان معادل میانگین کشوری است اما جمعیت سالمند استان 1.1 درصد از جمعیت سالمند کشور بیشتر است.

 

میزان درصدی کشف قاچاق مشهدی ها اعلام شد

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی گفت: ارزش ریالی کل کشفیات هشت ماهه سال جاری 1395 میلیارد ریال بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 7 درصد رشد را شاهد بودیم.وی اظهار داشت : سهم دستگاه‌های کاشف، پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان 88.5 درصد، مرزبانی 1.3 درصد، سازمان صنعت، معدن و تجارت 3 درصد و گمرکات استان 7.2 درصد بوده است.

 

صدرنشینی قلب و عروق در اهواز

مدیرکل ثبت‌احوال استان هرمزگان بیان داشت : بیشترین علت مرگ‌ومیر در استان هرمزگان با آمار 30.5 درصدی به بیماری‌های قلبی و عروقی اختصاص دارد اما نمی‌توان از کنار تصادفات شرق استان که سهم بالایی در مرگ‌ومیر در استان هرمزگان دارد به‌راحتی عبور کرد.

 

رگ سفید،نفس تازه کرد

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس از مهار آتش‌سوزی چاه نفتی رگ سفید خبر داد. وی اعلام کرد: پس از گذشت دو ماه با تلاش‌های انجام شده چاه نفتی رگ سفید که دچار آتش‌سوزی شده بود، خاموش و مهار شد.

 

فارغ التحصیلان بیکار تر از قبل

گزارشی از سیاست‌های اشتغال دانش‌آموختگان در کمیسیون علمی و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام شد که بر اساس آن نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها به 20 درصد می‌رسد.

 

مجلسی ها به بنزین ایست دادند

مخالفت جدی کمیسیون‌های اصلی مجلس شورای اسلامی با افزایش قیمت حامل‌های انرژی در بودجه ۱۳۹۷، پرونده بنزین ۱۵۰۰ تومانی را در مراحل اولیه بررسی مختومه کرد.

 

رگ تورم قبل از گرانی باد کرد

گر چه پیش‌بینی‌ها بر این بود تا در صورت افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال آینده نرخ تورم دو رقمی شود، اما سه ماه زودتر اتفاق افتاد و بانک مرکزی از افزایش تورم به ۱۰ درصد در آذر ماه خبر داد.

 

گرانی نرسیده رد شد

نایب‌رئیس کمیسیون انرژی از حذف مفاد مربوط به افزایش حامل‌های انرژی در لایحه بودجه ۹۷ با رأی اعضای کمیسیون خبر داد. این بخش از لایحه بودجه سال 97 کل کشور با اعتراضات گسترده در میان مردم و نمایندگان مجلس مواجه شده بود.

 

کم بهره ترین حمل و نقل کشوری اعلام شد

محمدرضا رضایی با اشاره به فرسودگی ناوگان هواپیمایی کشور اظهار داشت: در حالی که عمر متوسط هواپیما در دنیا 11 سال بوده این عمر در کشور ما 24 سال است و نشان از فرسودگی ناوگان هوایی و نیازمند نوسازی و تجهیز جدید است.رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود نزدیک به 279 هواپیما در ایران گفت: 50 هزار صندلی در حوزه حمل و نقل هوایی کشور وجود دارد که یک درصد مردم از آن استفاده می‌کنند.

 

امضای پیمان پولی در تجارت خارجی

طرح پیمان پولی دو جانبه در تجارت خارجی با پول های ملی، در مجلس تهیه شده که به امضای 51 نماینده مجلس رسیده است.

 

صدرنشین تخلفات مجازی اعلام شد

رئیس پلیس فتا ناجا با بیان اینکه شکایت در خصوص کلاهبرداری‌های اینترنتی و برداشت‌های غیر مجاز بیشترین موضوعات مطرح شده از سوی مردم بود، اظهار کرد: شهروندان قبل از هرگونه واریز وجهی دقت کنند، خرید خود را فقط از فروشگاه‌های دارای نماد الکترونیک انجام دهند.

 

دست دولت در جیب فقرا رفت

سرپرست اسبق وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت :«دولت ساده‌ترین راهها را برای تأمین منابع درآمدی خودش انتخاب کرده است» و ساده‌ترین راه بالا بردن قیمت حاملهای انرژی، یا انتشار اوراق قرضه یا روشهای این‌چنین است؛ این در حالی است که راههای بسیار بهتری وجود دارد. این کسریها را دولت می‌تواند با استفاده از پتانسیل قوانین موجود، با کاهش قاچاق، افزایش تولید، و اصلاح نظام مالیاتی به‌دست بیاورد.وی تاکید کرد:این بودجه در چارچوب اقتصاد مقاومتی نیست؛ چرا که بودجه‌ای است که بار آن روی دوش اقشار ضعیف و متوسط است، و مصارف توسط دولت را افزایش می‌دهد.

 

حباب نیم سکه ترکید

رئیس بانک کارگشایی می‌گوید تاکنون بیش از ۶۰هزار قطعه سکه از طریق حراج وارد بازار شده که همین امر تخلیه حباب نیم‌سکه را به‌همراه داشته است هرچند هنوز سکه‌تمام ۱۰۰هزار تومان حباب دارد.

 

جدیدترین سوء استفاده مافیای مواد مخدر از معتادان

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر پایتخت با اشاره به سوءاستفاده مافیا از معتادان خیابانی گفت: مواردی داشتیم که این باندها از معتادان خیابانی سوءاستفاده کرده و با تغییر سر و وضع ظاهری معتادان و پوشاندن لباس‌های شیک و گرانقیمت، برای آنها دسته‌چک می‌گیرند.

 

بودجه پنهان هم پنهان نماند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: از محل مابه التفاوت نرخ محاسباتی ارز در بودجه امسال و نرخ مبادله‌ای، 7500 میلیارد تومان درآمد پنهان عاید دولت می‌شود.

 

اولین قرمزپوشی زمستانه بورس رقم خورد

بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات چهارمین روز کاری هفته، تحت تاثیر نمادهای معاملاتی فملی، ومعادن، شبندر، شتران، پارسان، شپنا، كچاد، رمپنا و اخابر، اولین افت شاخص کل بورس رقم خورد. همچنین در بازار فرابورس نیز شاهد کاهش 8.60 واحدی شاخص کل و رسیدن به سطح 1096 واحد بودیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha