یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
نوایی

حوزه/مسئول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه اسلام ۴ وجود دارد، گفت: وجود اسمی، وجود کتبی، وجود شخصیت اسلامی و وجود جامعه اسلامی از این این جمله هستند .

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین علی اکبر نوایی، پیش از ظهر امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه امام خمینی(ره) بجنورد با تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) اظهار داشت: اگر بخواهیم اسلام را به اذهان وجودی و عملی تقسیم کنیم، چهار جنبه وجودی برای اسلام می‌توانیم قائل شویم.

وی با اشاره به این که اسلام 4 وجود دارد، افزود: وجود اسمی، وجود کتبی، وجود شخصیت اسلامی و وجود جامعه اسلامی از جمله 4 وجود اسلام به شمار می‌روند.

مسئول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان با بیان این که نخست وجود اسمی اسلام مطرح است، گفت: وجود اسمی اسلام یعنی اینکه مردم بتوانند در جامعه بگویند ما مسلمانیم که در این بعد به همین مقدار هم می‌توان اکتفا کرد.

وی با اشاره به این که پیامبر اکرم(ص) در بعد وجود اسمی اسلام فرمودند: به‌زودی زمانی بر امت من خواهد گذشت که از اسلام چیزی به جز اسمش باقی نمی‌ماند، اظهار داشت: هم‌اکنون شما جوامع اسلامی را می‌توانید ببینید که این جوامع فقط اسم اسلام را یدک می‌کشند درصورتی‌که اسلامی وجود ندارد و حقیقتی به‌عنوان اسلام در برخی جوامع اسلامی امروزه اصلاً وجود ندارد یعنی شما اگر بخواهید معیار را روی جامعه‌های اسلامی و مسلمین ببرید حقیقتاً چیزی به نام اسلام را نمی‌بینید.

مسئول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه در دوران پیامبر تقریباً تا سال 5 و 6 هجرت وجود اسمی اسلام مطرح بود، یعنی اسلام به صورت وجود اسمی مطرح بود، افزود: اما چون در آن زمان خود پیامبر(ص) تشریف داشتند، اسلام به یک وجود دیگری تدریجاً داشت می‌رسید آن هم این بود که چون کاتبانی بودند که هر آیه‌ای که بر آن حضرت نازل می‌شد آن را می‌نوشتند اسلام وجود کتبی هم پیدا کرد.

وی با بیان اینکه دومین وجود اسلام وجود کتبی است، اظهار داشت: امام علی(ع)، عثمان، ابی بن کعب، زید بن ثابت، عبد اللَّه بن سعد بن أبى السّرح قرشي و برخی دیگر که تشويق‏هاى پيامبر(ص) موجب شد بيش از چهل نفر، كاتب وحى شوند، بنابراین اسلام در زمان پیامبر وجود کتبی هم پیدا کرد.

مسئول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) نیز همان دو سه سال اول بعد از رحلت، این وجود اسمی تبدیل به وجود کتبی شد، بنابراین وجود دوم اسلام وجود کتبی است.

وی اظهار کرد: وجود سوم اسلام شخصیت اسلامی است، یعنی اسلام در قالب یک شخصیت ظاهر می‌شود، مثلاً شخصیت اسلام در وجود و شخصیت امام علی(ع) و اشخاصی مثل جابر، عمار، بلال و  شخصیت‌هایی ازاین‌دست که وجود اسلام در قالب وجود این اشخاص شخصیت پیدا کرد و مهم هم این است که اسلام در وجود تک‌تک افراد نهادینه شود.

رسالت مهم حوزه‌های علمیه تربیت شخصیت اسلامی است

حجت‌الاسلام والمسلمین نوایی تصریح کرد: باید در حوزه علمیه شخصیت اسلامی تربیت شود که وقتی به آن‌ها نگاه می‌کنیم اسلام را در چهره آن‌ها، در کلامشان، نگاهشان، رفتارشان و گوش کردنشان و رفتارش با جامعه، خانواده، مردم و با خدا که رفتار اسلامی است، نمود یابد که این یعنی آن فرد دارای شخصیت اسلامی است.

مسئول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان با بیان این که پیامبر اکرم(ص) نیز هدفشان این بود که شخصیت اسلامی ساخته شود، گفت: در جریان مسلمان شدن مردم یثرب، یک جوان 18 ساله چون در نزد پیامبر از ایشان درس گرفته و شخصیت اسلامی پیدا کرده بود، توانست بیاید و یثرب را برای آمدن پیامبر آماده کند که حتی بزرگان آن شهر برای دیدن پیامبر لحظه شماری و بی‌قراری می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه هنگامی‌که شخصیت سوم درست شود وجود چهارم اسلام نیز پیدا می‌شود و آن‌هم وجود جامعه اسلامی است، تصریح کرد: شخصیت اسلامی تبدیل به جامعه اسلامی می شود و سپس در جامعه اسلامی، حکومت اسلامی و حاکمیت الهی شکل می‌گیرد، بنابراین وجود چهارم اسلام، تشکیل جامعه اسلامی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha