یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
طاحونه بان

حوزه/ کارشناس کسب‌وکارهای مجازی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تاکید کرد: بیشتر کالاها در بازاریابی شبکه ای وارداتی و بر خلاف نیت اولیه دولت در بحث حمایت از کالای داخلی بود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، مهدی طاحونه‌بان در نوزدهمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی «اقتصادنا» با عنوان «نقد و بررسی فقهی بازاریابی شبکه‌ای»، در مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد با اشاره به اینکه بیشتر کالاها در بازاریابی شبکه ای وارداتی و بر خلاف نیت اولیه دولت در بحث حمایت از کالای داخلی بود، گفت: اصلاحیه آیین نامه مربوطه در حمایت از تولید داخلی ارائه شد و سیستم را به تولید و سپس فروش محصول به صورت شبکه ای ملزم کرد.

وی با اشاره به اینکه محصول تولیدی در شیوه توزیع سنتی کالا تا رسیدن به دست مصرف کننده نهایی توسط واسطه ها دست به دست می‌شود، حذف واسطه های سنتی و دلال ها، افزایش سود تولید کننده داخلی، کیفیت و کمیت بالای محصول، توسعه کارخانجات داخلی و خرید آسان و مطمئن، نظارت دقیق بر قیمت ها، جلوگیری از تورم، قیمت یکسان در سراسر کشور و... را از جمله دلایل حمایت دولت از بازاریابی شبکه ای برشمرد.

طاحونه بان، پدیده بازاریابی چندسطحی از 1945 آغاز شد و پس از گسترش اینترنت، در کنار کسب و کارهای سنتی رونق بیشتری یافت، ابراز کرد: صنعت بازاریابی شبکه ای با بیش از 70 سال قدمت توانسته شركت‌های بزرگ و مطرح را در جهان تشویق كند تا از این روش برای فروش محصولات‌شان استفاده کنند.

وی یادآور شد: متاسفانه طی سال‌های اخیر بسیاری از افراد و شركت‌های سودجو، با بهره بردن از نبودن اطلاعات كافی در مورد این تجارت در كشور به صورت غیر قانونی و با قصد سوء استفاده و كلاهبرداری، باعث شدند كه به نام و وجهه این تجارت آسیب وارد شود.

کارشناس کسب‌وکارهای مجازی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، به سابقه ورود شرکت های هرمی از سال 79 در ایران نیز اشاره و خاطر نشان کرد: شرکت های هرمی متعددی طی سال‌های گذشته فعالیت گسترده‌ای را در کشور آغاز و ارز زیادی را خارج کردند که با ورود سربازان گمنام امام زمان(عج) و دستگاه قضایی با این شرکت ها و اعضای آن برخورد شد.

وی در ادامه با طرح این سوال که «بازاریابی شبکه ای چه کاری را انجام  می دهد که در مدل سنتی وجود نداشت؟»، توضیح داد: یک فرد در بازاریابی شبکه ای ابتدا بایستی کالا و خدمت مدنظرش را مورد استفاده قرار دهد و اگر راضی بود، در مقام بازاریاب، آن کالا را به دیگران توصیه کند در حالی که در سیستم فروش سنتی، روش متفاوت است و فروشنده می تواند از کالا استفاده نکرده باشد.

طاحونه بان افزود: حمایت سطوح بالاتر در بازاریابی شبکه ای، باعث می شود که انگیزه، اعتماد و اطمینان در بین اعضای شبکه بالا رود و افراد مطمئن تر از گذشته درباره شما، کالا یا خدماتی که شرکت یا موسسه ارائه می‌دهد، با سطوح پایین تر خود صحبت کنند و مسلماً هر سطح به سطح بالاتر از خودش درصدی را به عنوان همان Residual Income اختصاص دهد.

وی با بیان اینکه هر پدیده نوظهور در وهله نخست مورد استقبال قرار می گیرد و پس از فعالیت، اشکالات کار پدیدار می شود، ادامه داد: با توجه به تذکرات مراجع عظام تقلید، دفتر پژوهش های مجلس و برخی دیگر از نهادها، در سال 96 تیم تحقیقاتی متشکل از وزارتخانه ها، نمایندگان دفاتر مراجع، دفتر اقتصادی شورای نگهبان و ...، با پنج هزار نفر ساعت کار، اصلاحیه آیین نامه کسب و کار شبکه ای را ابلاغ کردند.

انتهای پیام/313/25

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha