یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
مصاحبه با مدیر حوزه مروی

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه مروی تهران گفت: بدنه‌ی انقلابی و پابه‌رکابِ حوزه علمیه، تنها وظیفه ایجاد نظام سیاسیِ برآمده از انقلاب را ندارد، بلکه در امتداد آن مسئولیت سنگین تری را باید ایفاء نماید که تنها گوشه هایی از آن، در دوران صفویه و قاجاریه توسط علمای متعهد تجربه شده است.

 حجت الاسلام عبداللهی، مدیر مدرسه علمیه مروی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خصوص دوره آموزش شیعه شناسی که با عنوان «گفتمان تشیع در عصر جمهوری اسلامی» که به همت مرکز تخصصی شیعه شناسی امام هادی (ع) و جنبش عزم و با همکاری مدیریت حوزه علمیه تهران، اداره کل ادیان و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی و میزبانی مدرسه فخریه مروی در نمایشگاه دستاوردهای انقلاب اسلامی این مدرسه علمیه در حال برگزاری است، اظهار داشت: تاریخ نهضت اسلامی مردم ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره)، گویای نقش مؤثر و محوری حوزه‌ی علمیه در کنشگری سیاسی و اجتماعی کشورمان است. نگاهی کوتاه به نقاط عطف این نهضت گویای بخشی از کنشگری مؤثر بدنه‌ی انقلابیِ حوزه‌های علمیه و طلاب دغدغه‌مند در تشکیل و امتداد نهضت اسلامی مردم ایران است که سرانجام با رهبریِ بی‌بدیل امام راحل عظیم‌الشأن (ره)، به پیروزی قطعی این نهضت در بهمن ۱۳۵۷ و تشکیل نظام جمهوری اسلامی در فروردین ۱۳۵۸ انجامید.

وی با انتقاد از دیدگاه بعضی کوته فکران سیاسی که نسبت به این حرکت عظیم موضع منفع و یاحتی مخالفت هایی داشتند، ادامه داد: اگرچه در همان بحبوحه‌ی نهضت امام خمینی (ره) در عصر پهلوی، جریاناتی در دورن حوزه‌های علمیه بودند که رفتارِ درخوری در قبال نهضت حضرت امام (ره) نداشته و یا حتی همراهی با آن را غیرضروری می‌دانستند. اما نورانیت و دست قدرت الهی که از آستین امام راحل عظیم‌الشأن (ره) بیرون آمده بود، اجازه‌ی عرض اندام جدی به این جریانات را نداده و موجب شد تا بدنه‌ی انقلابی و دغدغه‌مند حوزه‌ی علمیه، راه را بر این جریاناتِ واپس‌زده سد کردده و در نهایت این انقلاب به این مرحله و بالندگی برسد.

مدیر مدرسه علمیه فخریه مروی تهران افزود: بدنه‌ی انقلابی و پابه‌رکابِ حوزه علمیه، تنها وظیفه ایجاد نظام سیاسیِ برآمده از انقلاب را ندارد، بلکه در امتداد آن مسئولیت سنگین تری را باید ایفاء نماید که تنها گوشه هایی از آن، در دوران صفویه و قاجاریه توسط علمای متعهد تجربه شده است.

حجت الاسلام عبداللهی با اشاره به جایگاه خاص حوزه علمیه تهران، اظهار کرد: حوزه علمیه  تهران که در عاصمه جمهوری اسلامی است و در مرکز فعالیت های سیاسی قرار دارد، مرکز علمی، فقهی و حکمرانی اسلامی است و باید با ایجاد رویکرد جدیدی، این مهم را در پشتیبانی از این نظام مقدس به دوش بکشد.

وی افزود: حوزه مروی با قدمت طولانی و اثرگذاری که در دوران های مختلف در رفع نیازهای جامعه و حکومت داشته است به عنوان مرکز ثقل عاصمه ی جمهوری اسلامی محسوب می گردد، عملکردی متفاوت نسبت به سایرین خواهد داشت و برگزاری این دوره شیعه شناسی نیز در راستای همین رویکرد است.

مدیر مدرسه علمیه مروی تهران، نگاه کلان و منظومه ای به مذهب تشیع و لحاظ ارتباطات منطقی و پیوستگی های سیستماتیک مفاهیم آن به دور از هرگونه فهم جزیره ای و آشنایی محققانه با تعابیر بازتفسیر شده ی مکتب تشیع توسط بنیانگذار و معمار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری که از ملزومات شرعی و عقلی هرطلبه ی عصر انقلاب محسوب می گردد را از اهداف اصلی انتخاب سرفصل های دوره بیان کرد که سرفصل هایی چون عرفان و اخلاق شیعی، وحدت و تقریب از منظر شیعه و مهدویت در راستای اجرای این اهداف است.

حجت الاسلام عبدالهی اضافه کرد: از آنجا که تشکیل نظام مقدس جمهوری اسلامی موجب طرح مجدد شیعه در عرصه بین الملل شده است، اطلاع از تحولات و آشنایی با جریان ها و جنبش های معاصر شیعی و گونه شناسی آن ها که به نوعی امتداد عینی برخاسته از منابع و تراث این مکتب می باشد از دیگر اهداف انتخاب سرفصل های دوره است که سرفصل هایی چون موضع شیعه نسبت به مسائل اندیشه ای معاصر، وضعیت‌شناسی مطالعات شیعی در عرصه بین الملل و جنبش‌های دینی در جوامع شیعی معاصر در راستای اجرای این هدف است.

وی در پایان ضمن تشکر از همکاران برگزاری این دوره به ویژه مرکز تخصصی شیعه شناسی امام هادی (ع) رویکرد جدید مدرسه فخریه مروی را حمایت و همکاری با سایر سازمان ها و مراکز تخصصی بیان کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha