دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024
جنگ روایت ها

حوزه/ کارشناس و پژوهشگر فضای مجازی تصریح کرد: بصیرت‌افزایی در جهاد تبیینی و استقامت انقلابی در این راستا، لازمه موفقیت و سربلندی در جنگ روایت‌هاست.

حجت الاسلام محمدرسول بهرامیان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب مبنی بر ضرورت اهتمام مضاعف در رابطه با جهاد تبیینی و روایت درست حقایق برای مردم اظهار داشت: ایشان چندی پیش در جلسه‌ای که با پرستاران و خانواده شهدای سلامت کشور داشتند، تصریح کردند که اگر حقایق را روایت نکنیم، دشمن با دروغ و تحریف جای ظالم و مظلوم را عوض می‌کند و این هشدار و نگرانی حضرت آقا، به خصوص در شرایط حساس فعلی، باید بیش از پیش مورد توجه مسئولان، مردم و فعالان فرهنگی و اجتماعی به خصوص دست‌اندرکاران حوزه رسانه و فضای مجازی قرار گیرد.

وی با اشاره به این که نظام سلطه از همه ظرفیت‌ها و امکانات در اختیار خود در جنگ ترکیبی و شناختی خود علیه ضربه به نظام و انقلاب اسلامی بهره می‌برد، افزود: یکی از عرصه‌های بسیار مهم در این جنگ بسیار حساس ناظر به بحث روایت‌هاست و این که اگر کسی در عرصه جنگ روایت‌ها مغلوب شود، عملاً قافیه را در جنگ نرم رسانه‌ای به طرف مقابل باخته است.

وی همچنین گفت: با دقت نظر در بیانات مقام معظم رهبری طی ماه‌های اخیر به درستی در می‌یابیم که جریان تحریف به موازات جریان تحریم عمل کرده و دو هدف جدی را پیگیری می‌کند که یکی شامل ضربه زدن به روحیه مردم و ایجاد یأس و نومیدی در آنها و دیگری آدرس غلط دادن به جامعه به خصوص نسل جوان است تا آنها در محاسبات خود دچار اشتباه شوند.

مدرس سواد رسانه همچنین بیان داشت: در واقع دشمن در قالب جریان تحریف می‌کوشد تا با وارونه جلوه دادن حقایق و قلب واقعیت‌ها روایت مورد نظر خود را به مخاطب القا کند، کما این که امروزه خلاصه حرف بسیاری از اندیشکده های آمریکایی در بحث جنگ نرم و نبرد سایبری همین موضوع است.

وی خاطرنشان کرد: همین چند وقت پیش یکی از پژوهشگران اندیشکده امریکایی "رند" به صراحت بیان کرده بود که در جنگ‌های دوره جدید، برنده آن کسی نیست که بمب و موشک و تجهیزات نظامی دارد بلکه آن کسی است که بهترین روایت را دارد و در عرصه نبرد رسانه‌ای و فرهنگی بتواند مخاطب خود را قانع کند.

وی افزود: بی شک در چنین نبرد نفس‌گیر و سرنوشت سازی، تلاش در جهت تولید محتوا و چگونگی عرضه آن بسیار حائز اهمیت است و هنرمندی و حرفه‌ای در زمینه تولید محتوای رسانه‌ای نشان می‌دهد که چه کسی خواهد توانست در جنگ روایت‌ها به اقناع سازی و جریان سازی افکار عمومی بپردازد و در این زمینه موفق باشد.

حجت الاسلام بهرامیان با بیان این که جنگ روایت‌ها قطعه‌ای مهم از پازل دشمن در تصویر کلان جنگ نرم به شمار می‌رود، اظهار داشت: جریان تحریف با این ابزار بسیار تأثیر گذار، قدرت نرم نظام اسلامی را نشانه گرفته و می‌کوشد تا با ناامید کردن مردم و جوانان از آینده انقلاب اسلامی، اهداف شوم خود را محقق سازد.

وی افزود: این که رهبر معظم انقلاب با هوشمندی و حکمت بالای خویش در سال‌های اخیر بر اهمیت امیدآفرینی در جامعه و لزوم کار رسانه‌ای و فرهنگی قوی و تأثیرگذار تأکید می‌کنند به این خاطر است که در جنگ رسانه‌ای قافیه را به دشمن نبازیم.

کارشناس و پژوهشگر فضای مجازی همچنین بیان داشت: آن چه باید به آن توجه جدی داشته باشیم این است که در این نبرد تمام عیار رسانه‌ای، دشمن به انتشار هدفمند اخبار و گزارشات می‌پردازد، بخشی از اخبار یا گزارش را درست می‌نمایاند همچون وضعیت نابسامان اقتصادی یا آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی که کسی آن‌ها را انکار نمی‌کند، اما در این ارائه به سیاه نمایی و دروغ سازی و زیر سوال بردن اصل نظام می‌پردازد.

وی گفت: در این راستا به نظر می‌رسد که دشمن بیش از هر چیز سرمایه اجتماعی اعتماد مردم به مسئولان نظام را نشان رفته است، کما این که بخشی از سرخوردگی‌های اخیر در حوزه مسائل سیاسی و انتخابات هم به این مساله باز می‌گردد.

وی در خاتمه افزود: به تعبیر رسای مقام معظم رهبری، امروز جنگ، جنگ اراده‌هاست و لذا گام نخست و کلیدی در راستای موفقیت در این جنگ، داشتن عزم و اراده جدی برای روایت درست از حقایق انقلاب است و این که البته ما شناخت درست و دقیقی از تحرکات، برنامه‌ها و اهداف دشمن داشته باشیم.

گفت و گو: یوسف شعبانعلی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha