یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ |۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 16, 2024
استاندار همدان

استاندار همدان گفت: ۵۷۷ پروژه با اعتبار ۳هزار و ۵۶۰میلیارد تومان در ایام دهه فجر افتتاح و کلنگ‌زنی می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در همدان، علیرضا قاسمی‌فرزاد، استاندار همدان، ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسب فرار رسیدن دهه مبارک فجر اظهار کرد: انقلاب اسلامی انقلابی است که برای مردم ایران، جهان و همه مسلمانان و مستضعفان دارای بارقه‌های امید بود.

وی ادامه داد: امام خمینی (ره) قیام خود را از سال ۱۳۴۲ آغاز کرد و در مقابل اقدامات ضد دینی رژیم ستم‌شاهی ایستاد و موفق شد طی یک دهه نهضت حسینی در وجود انسان‌ها و جای جای کشور نفوذ کند و قیام همگانی را علیه رژیم ستم‌شاهی رقم بزنند؛ نظامی که تا بن دندان مسلح بود و از امکانات و منابع کشور بهره‌برداری کرد و به جای حرکت در جهت منافع ملت ایران در جهت وابستگی کشور به بیگانه آن را به کار گرفت.

استاندار همدان خاطرنشان کرد: رژیم منحوس پهلوی منابع را صرف خرید تجهیزات نظامی ناکارآمد کرد و فقط قدرت پوشالی ایجاد کرد، اما امام خمینی (ره) بنیان نظامی بر پایه اسلام ایجاد کرد و تاکنون نظام جمهوری اسلامی علی رغم دشمنی دشمنان و دسیسه‌ها پوینده در حال حرکت است؛ حال دشمنان کوردل ملت ایران درصدد هستند چهره رژیم منحوس گذشته که دستش به خون هزاران جوان این مرز و بوم آلوده است را تطهیر کنند.

وی تصریح کرد: نظام جمهوری اسلامی با سابقه ۴۳ ساله خود نظامی نو پا محسوب می‌شود اما موفق شده به یک استقلال سیاسی برسد و موفقیت‌های بزرگی در عرصه‌های فرهنگی، علمی، اجتماعی و اقتصادی به دست آورد.

تشکیل ۲۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی

قاسمی‌فرزاد در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر برنامه‌ریزی جهت دانش‌بنیان کردن محصولات کشاورزی که مورد تأکید رهبر انقلاب است، گفت: با توجه به تأکیدات رهبر انقلاب در این زمینه باید از روش‌های سنتی فاصله گرفت؛ در روش‌های سنتی در زمینه کشاورزی شیوه غرقابی و دیم مرسوم است، اما در حوزه دانش‌بنیان قبل از اقدام به کشت فرآوری، نوع محصول، خاک، میزان مصرف آب، محیط کشت و میزان بهره‌وری مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی افزود: کاهش آلایندگی در خاک و خشکسالی‌های اخیر مزید بر علت در توجه به الگوی کشت است؛ توسعه کشت گلخانه‌ای بر مبنای علم و فناوری مورد توجه ما است که حداقل ۲۰ شرکت دانش بنیان در زمینه تولیدات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی در استان همدان ایجاد شده است لذا حرکت شروع شده و با تمام توان در این مسیر گام برخواهیم داشت.

افتتاح و کلنگ‌زنی ۵۷۷ پروژه در ایام دهه فجر

استاندار همدان در ادامه سخنان خود با بیان اینکه ۵۷۷ پروژه با اعتبار ۳ هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان در ایام دهه فجر افتتاح و کلنگ‌زنی می‌شود، ابراز کرد: ۵۰۳ پروژه با اعتبار ۳ هزار و ۳۶۰ میلیارد تومان بهره‌برداری و افتتاح می‌شود.

وی با بیان اینکه کلیه پروژه‌ها در دو زمینه عمرانی و اقتصادی هستند که ۱۵ درصد پروژه‌های عمرانی فرهنگی و آموزشی هستند، اضافه کرد: ۷۴پ پروژه با اعتبار بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان کلنگ‌زنی خواهد شد؛ سیاست دولت سیزدهم مبنی بر تکمیل پروژه‌های ناتمام و بلاتکلیف لذا ۱۲ درصد کلنگ‌زنی داریم و مابقی افتتاح و بهره‌برداری از پروژه‌هاست.

قاسمی‌فرزاد در پاسخ به پرسشی مبنی بر اولویت‌های مدیریت ارشد استان همدان گفت: یکی از مشکلات موجود در سطح استان تعطیلی و تملیک واحدهای تولیدی است لذا تعیین تکلیف واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل که بیش از ۱۰۰ واحد در استان دارای چنین شرایطی هستند، در اولویت کاری است و در حال پیگیری این واحدها و برگشت آنها به چرخه تولید و اقتصاد و اشتغال هستیم.

وی افزود: کمبود آب و خشکسالی که در صورت مدیریت می‌توان از بحران جلوگیری کرد از دیگر اولویت‌هایی که در استان همدان باید مورد توجه قرار گیرد؛ ۹۰ درصد منابع آبی صرف بخش کشاورزی می‌شود و مصرف بخش شرب فقط ۱۰ درصد است.

وی خاطرنشان کرد: در تأمین آب شرب در اغلب شهرها و روستاها دارای مشکل هستیم، لذا از دیگر مشکلاتی که باید رفع آن در اولویت باشد حوزه آب است؛ باید از تولید محصولات پرآب‌بر فاصله گرفت و تولید محصولات کم آب‌بر با بهره‌وری بالا در اولویت باشد.

استاندار همدان با اشاره به اینکه در زمینه تأمین آب شرب همدان نیز تدابیری اتخاذ شده، اظهار کرد: اکنون خروجی سد از ورودی آن کم‌تر است و این نگران‌کننده است، لذا شهروندان همدانی باید در رعایت الگوی مصرف کوشا باشند.

ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکن در همدان

وی در ادامه در خصوص وضعیت طرح اقدام ملی و نهضت ملی مسکن، گفت: طرح اقدام ملی از گذشته بلاتکلیف مانده و سرباری از دولت قبل بر این دولت است که قریب ۴ هزار و ۸۰۰ نفر ثبت‌نام و مبالغ خود را واریز کرده‌اند.

وی ادامه داد: در سطح شهرستان‌ها پیش‌بینی برای تهیه زمین با پیگیری‌های انجام شده تأمین شد و در تعداد دیگری از شهرستان‌ها پروژه مسکن مهر که بدون متقاضی هستند به این طرح اختصاص خواهد یافت که در حال پیگیری آن و توافقات با بنیاد مسکن و راه و شهرسازی در این خصوص هستیم.

قاسمی فرزاد از ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکن در طرح نهضت ملی در مدت ۴ سال خبر داد و گفت: در خصوص پروژه‌های نهضت ملی در باب تأمین زمین در شهرستان‌ها مشکل جدی نداریم اما در شهر همدان که ۵۰ درصد واحدهای مذکور را به خود اختصاص داده‌اند زمینی با این حجم از ساختمان نداریم، لذا الحاق اراضی ۶۸۰ هکتاری که سند آن به نام دولت است جهت اجرای این پروژه در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: در شورای برنامه‌ریزی استان این طرح به تصویب رسیده و در شورای عالی معماری و شهرسازی پیگیری شد تا این اراضی برای ساخت مسکن ملی اختصاص یابد که در صورت الحاق، طرح جامع و تفصیلی و آماده سازی زمین به سرعت انجام و چند ماه آینده ساخت آغاز شود.

استاندار همدان بیان کرد: این طرح پروژه بزرگی است و تجربه‌های مسکن مهر باید تکرار نشود و از شرکت‌های بزرگ و توانمند و دارای کارنامه درخشان استفاده خواهد شد لذا اجازه نمی‌دهیم اتفاقاتی که در ماجرای مسکن مهر رخ داد مجدد تکرار شود.

وی درباره وضعیت فرودگاه همدان ابراز کرد: درباره فرودگاه بر اساس قولی که مدیرعامل شرکت هواپیمایی داده در اوایل اسفند و اواسط آن نخستین پرواز همدان-کیش و همدان-مشهد انجام خواهد شد، اما از همه فعالان گردشگری و دفاتر خدمات سفر تقاضا داریم که ما را یاری کنند تا یک ایرلاین در همدان ایجاد شود که در این جهت باید سرمایه‌گذاری انجام شود و تعدادی سرمایه‎گذار اعلام آمادگی کرده‌اند.

تدوین سند فرهنگی استان همدان

استاندار همدان اظهار کرد: رشد و توسعه فرهنگ در بخش‌های مختلف مد نظر ما خواهد بود؛ توجه به بنیان خانواده به عنوان نهاد نخست فرهنگ‌ساز در جامعه در اولویت است چراکه نهاد خانواده امروز مورد هجمه فراوانی قرار گرفته است لذا باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی بیان کرد: آموزش و پرورش، صدا و سیما، رسانه‌ها مجموعه‌های دیگری به عنوان نهاد فرهنگ‌ساز هستند که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: سند فرهنگی استان همدان در شورای فرهنگ عمومی با ۵ محور تدوین شده و برش ۳ ماهه آن تصویب شد؛ برش سه ماهه نخست سال بعد در حال تهیه و تصویب است که محوریت آن توجه به بنیان خانواده، بانوان، مسائل مربوط به جوانان جمعیت به عنوان یکی از تهدیدات جامعه است.

قاسمی‌فرزاد با اشاره به اینکه سند قرآنی استان همدان بعد از ۲ سال بلاتکلیفی تدوین شد، گفت: کهن سالی و کاهش نرخ رشد جمعیت که در استان همدان ۶۹/۱ است و از نُرم کشوری نیز پایین‌تر است در سند فرهنگی استان به آن پرداخته شده است.

وی افزود: برگزاری جشنواره ملی اذان منتظر، یادواره خانم دباغ به عنوان الگو و سمبل بانوی انقلابی و جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان بعد از تعطیلی چند ساله در دو ماه پایانی سال از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده در حوزه فرهنگی است.

انتهای پیام /

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha