پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ |۱۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 23, 2024
هادوی تهرانی

حوزه/ استادحوزه علمیه قم با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی از ظرفیت متخصصان و محققان حوزوی و دانشگاهی استفاده کند، گفت: در کشور بویژه در حوزه های علمیه صدها محقق علمی برجسته وجود دارد، مجلس شورای اسلامی از تخصص های آنها در عرصه های مختلف استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، استاد مهدی هادوی تهرانی در دیدار دکتر عطاء الله رفیعی آتانی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی، گفت: هر چند مرکز پژوهش‌های مجلس و مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، محققانی را در دل خود دارد، ولی نباید به آنها اکتفا شود، بلکه باید از مجموعه کارشناسی افراد و متخصصان برجسته در کشور استفاده کند، البته باید نظر و اعتماد آنها جلب شود یعنی احساس کنند نظرات آنها ارزش دارد و واقعاً مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کار بنیادین نیاز به آرامش دارد

وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی از آن جهت که درگیر قانون گذاری به عنوان مساله روز مردم است و درگیری با مسائل روز نیز فرصت مطالعات بنیادین را نمی‌دهد، چرا که کار بنیادی نیازمند آرامش زیاد است.

استاد هادوی تهرانی بیان داشت: در مجموعه‌های توانمند دنیا، کار بنیادی انجام می‌شود، مجموعه درگیر با فعالیت بنیادی، کاری با دنیای متلاطم درگیر با مسائل روز ندارد، بلکه بین دنیای آرام بنیادی و دنیای متلاطم درگیر با مسائل روز، حلقه‌های واصلی هستند که مفاهیم بنیادی را در قالب‌هایی می‌ریزند تا در صحنه، آنها را استفاده کنند.

وی ادامه داد: این داستان حلقه میانی، یک حلقه مفقوده در کشور ما می‌باشد، در همه زمینه‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی با این مشکل مواجه هستیم، یک سری ایده بنیادی و یک مجموعه رفتارها از سوی مسئولین داریم که بین این نظریه‌های بنیادی و رفتارهای مسئولین، هماهنگی نمی‌بینیم.

استاد حوزه علمیه قم، بیان داشت: مرکزی که می‌خواهد کار بنیادی انجام دهد، باید از جریان مسائل روز فارغ باشد و کاری که انجام می‌شود باید از طریق حلقه واسط به صحنه میدان برسد.

وی با اشاره به نظریه اندیشه مدون خود گفت: این نظریه سال ۶۶ به عنوان یک نظریه راهنما در حوزه علوم انسانی اسلامی مطرح شده و به اشکال مختلف در داخل و خارج سعی کردم آن را تطبیق دهم و خوب است متخصصان در بخش‌های مختلف نیز این کار را انجام دهند.

صیانت از ارزش اموال مردم، وظایف دولت اسلامی است

استاد هادوی تهرانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یکی از وظایف دولت اسلامی، صیانت از ارزش اموال مردم است و هر اقدامی که باعث کاهش ارزش اموال مردم شود به هر شکلی از نظر اسلامی مردود است، مگر جایی که ضرورتی اقتضا کند که آن بحث ثانوی می‌شود.

وی ادامه داد: متأسفانه به دلیل برخی مشکلات اعم از داخلی و خارجی و نقص‌های مدیریتی، ارزش پول ملی ما خیلی کاهش یافته است.

رمز ارزها و بیت کوین

استاد هادوی تهرانی بیان داشت: در زمینه رمز ارزها، بیش از دو سال قبل جلسه‌ای با متخصصان این حوزه داشتم که برخی از آنها معتقد بودند که بیت کوین باید توسعه پیدا کند، در آن زمان هنوز دولت در این زمینه تصمیمی نگرفته بود، ما نتیجه آن گفت و گوی مفصل را در قالب استفتا منتشر کردیم.

وی گفت: ما در این استفتاء ذکر کردیم که" رمز ارز از نظر اسلامی ارزش مالی دارد و قابل مبادله هست، به شرط اینکه توسط یک دولت یا شرکت قابل قبول اعتبار و مسئولیت آن پذیرفته شود، اما رمز ارزی مانند بیت کوین که هیچکس به ظاهر پشت آن نیست و دولت و شرکتی وجود ندارد که مسئولیت آن را قبول کند، محل اشکال است".

استاد حوزه علمیه قم، بیان داشت: بررسی‌های بعدی نشان داد که به گفته برخی مقالات خارجی بیت کوین توسط برخی سازمان‌های امنیتی در کشورهای بزرگ ایجاد شده است.

وی ادامه داد: امروز هم اگر دولت بخواهد در زمینه رمز ارز اقدامی بکند، هر چند فرصت‌های زیادی برای ما ایجاد می‌کند ولی باید چالش‌ها و نگرانی‌ها و آسیب‌هایی که هست را هم در نظر بگیریم و بدون در نظر گرفتن آنها اقدامی انجام ندهیم.

حذف صفرهای پول ملی و تجربه سایر کشورها

استاد هادوی تهرانی گفت: توجه داشته باشیم دیگران تجربه‌هایی کردند ما نباید از صفر شروع کنیم بلکه باید از تجربه‌های دیگران استفاده کنیم.

وی ادامه داد: اینکه می‌گوئیم ما باید مبدع باشیم و نظریه ایجاد کنیم، درست است، ولی اگر بدون اطلاع از نظریه‌ها و تجربه‌هایی که وجود دارد خود ما نظریه بدهیم فرصت را از دست می‌دهیم، باید دقیقاً بدانیم دیگران چه کار کردند و با چه مسائلی روبرو شدند، خیلی از کارهایی که ما انجام می‌دهیم کشورهای دیگر تجربه کردند و راه حل آن را هم پیدا کردند.

استاد حوزه علمیه قم، خاطرنشان کرد: مثلاً در زمان دولت اصلاحات بحث حذف صفر از پول ملی مطرح شد، از آن زمان تاکنون، این بحث مطرح است و هنوز نمی دانم در مراکز تحقیقاتی مجلس شورای اسلامی، گزارش‌های مدون از حذف صفر در کشورهای مختلف و آثار آن را دارند؟ این کار را کشورهای مختلفی تجربه کردند، برخی کشورها در این زمینه از نظر اقتصادی نابود شدند و برخی مانند ترکیه هم از خاکستر بلند شدند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha