دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ |۲۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 3, 2024
تصاویر/ رونمایۍ از اثر « الموسوعة الفقهية الميسرة »

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی گفت: تجمیع متفرقات یکی از کارهای طاقت فرسا در نگارش موسوعه ها می باشد؛ با وجود در دسترس بودن امکانات کامپیوتری در عصر حاضر اما باز هم شناخت موضوعات و ماهیت ابواب و مسائل فقهی نیاز به تلاش علمی دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی معاون پژوهش حوزه های علمیه در آیین رونمایی از ۱۶ جلد «موسوعة الفقهیة المیسّرة» نوشته استاد محمدعلی انصاری شوشتری که در سالن همایش های دانشکده اصول الدین قم برگزار شد به مقایسه این موسوعه با موسوعه فقهیه کویتیه پرداخت و گفت: نقش موسوعه های موفق در این جا مشخص می شود که هم برای عموم محققان و پژوهشگران و در عین حال برای متخصصان استفاده داشته باشند.

وی افزود: از آنجا که در موسوعه ها باید بر اساس نظام الفبایی مسائل فقهی تفریق گردند، پس توجه به حیثیات و نکات کلیدی موضوعات فقهی بسیار لازم بوده و همین امر کار را برای مؤلف دشوار می کند.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی خاطرنشان کرد: تجمیع متفرقات یکی دیگر از کارهای طاقت فرسا در نگارش موسوعه ها می باشد؛ با وجود در دسترس بودن امکانات کامپیوتری در عصر حاضر اما باز هم شناخت موضوعات و ماهیت ابواب و مسائل فقهی نیاز به تلاش علمی دارد.

وی موسوعه جمال عبدالناصر را که در مصر نوشته شد دارای مشکلاتی دانست و گفت: تألیف موسوعة الفقهیة الکویتیة که وزارت اوقاف کشور کویت پشتیبان نگارش آن بود ۳۰ سال زمان برد؛ چاپ این موسوعه در ۴۵ جلد و در سال ۱۴۲۷ هجری قمری به پایان رسید.

معاون پژوهش حوزه تصریح کرد: نویسندگان موسوعة الفقهیة الکویتیة به علمای کویت اختصاص نداشته و مؤلفینی از کشورهای مختلف آن را نوشته اند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از دانش نامه ها و به عبارت عربی موسوعه ها متأسفانه بر اساس مدخل های همانند فرهنگ نامه ها نوشته شده اند، افزود: خوشبختانه چنین خلطی را در مدخل های موسوعه فقهیه میسره نمی بینیم؛ این امر احاطه علمی می خواهد.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی بیان داشت: در موسوعه میسره به هیئت کلمه اکتفا شده است و این یکی از تفاوت های این کتاب با موسوعه کویتیه می باشد.

وی گفت: ملحق اصولی در موسوعه میسره به شکل جامع تر از موسوعه کویتیه آمده است.

معاون پژوهش حوزه اظهار کرد: در موسوعه میسره در ۵ جلد آغازین آن بسط و شرح خوبی رعایت شده است؛ در این ۵ جلد مطالب نه ممل هستند و نه فاقد بسط متوازن می باشند.

وی با تأکید بر اینکه از جلد ۵ به بعد موسوعه میسره مداخل آن دارای بسط بیشتر شده اند، عنوان داشت: از اینجا به بعد مؤلف سعی داشته نکات و ظرایف مدنظر علما و فقها را ذکر کند و از یادآوری آن ها به سادگی نگذرد.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی گفت: موسوعه کویتیه و میسره از دو مکتب فقهی می باشند و خیلی نمی توان مطالب آن ها را با یکدیگر مقایسه نمود.

وی ادامه داد: در موسوعه میسره در انتهای هر مدخل مظان البحث آمده است؛ این کار محقق را در پیگیری مدخل در سایر کتب فقهی هدایت می نماید.

معاون پژوهش حوزه نظام ارجاعات مداخل اصلی و فرعی و نظام ارجاعات درون مدخلی را از ویژگی های مدنظر در امتیازدهی موسوعه ها برشمرد و خاطرنشان کرد: خوشبختانه موسوعه فقهیه میسره هردوی این نظام ارجاعات مورد استفاده قرار گرفته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha