دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 20, 2024
کد خبر: 1019324
۲۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۲
مسابقه

حوزه/ مسابقه قرآنی بهار مهدوی همه روزه از سوی «مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه» برگزار می شود، علاقه مندان می توانند در این مسابقه با جایزه «هر روز سه نفر، نفری ۱۱۰ هزار تومان» شرکت نمایند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مسابقه قرآنی بهار مهدوی همه روزه از سوی «مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه» برگزار خواهد شد و علاقه‌مندان می توانند در این مسابقه با جایزه «هر روز سه نفر، نفری ۱۱۰ هزار تومان» شرکت نمایند.

* صوت مسابقه ۲۷ فروردین:

* خلاصه‌ای از صوت:

«فَاخْتَلَفَ الْأَحْزَابُ مِن بَیْنِهِمْ فَوَیْلٌ لِّلَّذِینَ کَفَرُوا مِن مَّشْهَدِ یَوْمٍ عَظِیمٍ»: «آن‌گاه که طوایف مردم در میان خود اختلاف کنند، پس وای به حال آن‌ها که کافر شدند از حضور در روز بزرگ [رستاخیز]» (مریم/٣٧)

➖ این آیه در ظاهر، مربوط به اختلافات گروه‌های نصاری درباره حضرت عیسی (ع) است، اما مفسرین، بر اساس روایات تفسیری اهل‌بیت (ع)، این آیه را از «آیات المهدی» و در رابطه با ایجاد اختلاف بین اقوام در دوران غیبت حضرت مهدی (عج) و همچنین «خروج سفیانی» دانسته‌اند؛

➖ امام باقر (ع) در تفسیر این آیه، به خروج و حمله سفیانی اشاره نموده و فرمودند: «در آن روز چنان جنگی در می‌گیرد که تا آن زمان به وقوع نپیوسته است... پس این معنی آیه: فَاخْتَلَفَ الْأَحْزابُ... است» (بحارالأنوار، ج۵۲، ص۲۲۲)

➖ امام حسین (ع) نیز فرمودند: «امر ظهور که در انتظار آن هستید، صورت نپذیرد، مگر این‌که اختلافاتی بین شما پیش آید...»؛ پس یکی از اصحاب گفت: در آن زمان برای مردم، خیری نیست؟ حضرت جواب فرمودند: «تمام خیر در همان زمان مجتمع و متراکم می‌گردد، چراکه قائم ما، قیام می‌کند و همه‌ی اختلافات را کنار زده و بین مؤمنین وحدت ایجاد می‌نماید!» (الغیبة للنعمانی، ج١، ص٢٠۵)

➖ یکی از خسارت‌های فقدان امام معصوم، ایجاد منازعات و اختلافات بین مردم است، چراکه نقش امام و رهبری در اجتماع، وحدت آفرینی و ایجاد انسجام و اتحاد بین اقشار مختلف مردم است؛

➖ با دیدن اختلافات زیاد در جامعه، نباید از «فرج» ناامید شد، زیرا طبق روایات، فرج و ظهور در کوران همین اختلافات محقق می‌شود!

* سؤال:

طبق روایات اهل‌بیت (ع)، «فَاخْتَلَفَ الْأَحْزاب» در آیه ٣٧ سوره مریم به معنای اختلاف احزاب در چه زمانی است؟

۱. در رابطه با تمامی جنگ‌هایی که در طول تاریخ واقع شده است؛
۲. در رابطه با اختلافات قومی و مذهبی بین اقوام عرب‌ در زمان پیامبر (ص) است؛
۳. در رابطه با ایجاد اختلاف بین اقوام در دوران غیبت حضرت مهدی (عج) و همچنین خروج سفیانی است.

شرکت کنندگان پاسخ مسابقه را به اینجا ارسال نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha