سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ |۱۶ محرم ۱۴۴۶ | Jul 23, 2024
غزه

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

هیایوی آمریکا پوچ از آب در آمد

سعید خطیب زاده گفت: هیئتی به ایران آمد و درباره آزادسازی بخشی از منابع ایران توافقاتی انجام شد، این موضوع نه به آمریکا مرتبط است و نه اجازه می‌دهیم به جزئیات آن ورود کند. سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری با اشاره به توافقاتی برای آزادسازی بخشی از منابع ایران گفت: آزادسازی منابع ایران و بازگشت پول‌هایی که از صادرات کالا و خدمات از ایران به کشورهای دیگر انجام شده ربطی به کشور ثالثی ندارد خطیب زاده درباره اظهارات ند پرایس مبنی بر آزادسازی منابع مسدود شده ایران گفت : آزادسازی منابع ایران و بازگشت پول‌هایی که از صادرات کالا و خدمات از ایران به کشورهای دیگر انجام شده ربطی به هیچ کشور ثالثی ندارد و اینکه رژیم آمریکا امروز تلاش می‌کند که درباره هر موضوع مربوط به ایران مداخله کند، نشان می‌دهد تا چه حد با ادعاهای دولت بایدن فاصله دارد. آنچه ما انجام می‌دهیم در چارچوب منافع قطعی مردم ایران است. تلاش می کنیم پول هرآنچه صادر می کنیم، برگردانیم کما اینکه تا به امروز انجام دادیم. وی گفت سفری انجام شد و هیأتی آمد و درباره آزادسازی بخشی از منابع ایران توافقاتی انجام شد و نه به آمریکا مرتبط است و نه اجازه می‌دهیم آمریکا به جزییات آن ورود کند.

منبع: شبکه خبر

ردپای جاسوسی اسرائیل از مقامات انگلیس کشف شد

محققان دانشگاه تورنتو کانادا ردپای بدافزارهای جاسوسی، از جمله پگاسوس را که ساخت رژیم صهیونیستی است در تلفن همراه برخی از مقام‌های انگلیسی شناسایی کرده‌اند. منابع خبری انگلیس دوشنبه شب گزارش دادند که طبق تحقیقات به‌عمل آمده این بدافزارها تلفن همراه مقام‌های دفتر نخست وزیری و وزارت امور خارجه انگلیس را هدف قرار داده‌اند. محققان موسسه مهندسی توسعه نرم‌افزار «سیتیزن» دانشگاه تورنتو بر این باورند که حمله سایبری علیه دفتر بوریس جانسون از امارات متحده عربی صورت گرفته؛ در حالی که آلودگی های شناسایی شده در گوشی دیپلمات‌های وزارت امور خارجه انگلیس با "اپراتورهای" پگاسوس در امارات، هند، قبرس و اردن مرتبط است. «ران دیبرت» مدیر موسسه «سیتیزن» و استاد علوم سیاسی دانشگاه تورنتو در این باره می‌گوید: «در طول تحقیقات به عمل آمده در مورد نرم‌افزارهای جاسوسی، گاهی مواردی را مشاهده می‌کنیم که دولت‌ها از بدافزارها برای جاسوسی علیه سایر دولت ها استفاده می‌کنند.» وی با بیان اینکه «اکثریت قریب به اتفاق این موارد خارج از محدوده و مأموریت ما هستند» افزود: با این حال، در موارد خاص، در صورت لزوم و با حفظ استقلال خود، تصمیم می‌گیریم از مجاری رسمی به این دولت‌ها اطلاع دهیم، به‌ویژه اگر معتقدیم اقدامات ما می‌تواند آسیب را کاهش دهد. این استاد دانشگاه تائید کرد: «در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ موارد مشکوک متعددی از آلودگی‌های جاسوس‌افزار پگاسوس را در شبکه‌های رسمی بریتانیا مشاهده کرده و به دولت بریتانیا اطلاع دادیم.» دولت انگلیس هنوز به این خبر واکنش نشان نداده است. جنجال بر سر نرم‌افزار جاسوسی پگاسوس سال گذشته و پس از انتشار گزارشی از سوی چندین رسانه جهانی در مورد نفوذ این نرم‌افزار جاسوسی به تلفن‌های همراه چندین فعال سیاسی، خبرنگار و مقام سیاسی در جهان آغاز شد. تحقیقات جامع بیش از ۱۷ سازمان خبری نشان داد که از نرم‌افزار جاسوسی موسوم به "پگاسوس" ساخت شرکت فناوری صهیونیستی "ان اس او" برای جاسوسی از گوشی‌های همراه صدها خبرنگار، فعال سیاسی و اجتماعی وهمچنین سیاستمدار در سرتاسر جهان استفاده شده است.

منبع: ایرنا

موشک باران مقاومت سکوت غزه را شکست

رسانه‌های عبری زبان از به صدا در آمدن آژیر خطر در شهرک‌های مهاجر پذیر اطراف نوار غزه خبر داده و اعلام کردند، حالت فوق العاده در این شهرک‌ها اعلام شده است. رسانه‌های عبری زبان با نام بردن از این اقدام به عنوان شکسته شدن سکوت غزه، افزودند، این اولین بار بعد از 7 ماه است که شاهد شلیک موشک از غزه به سوی مناطق اطراف آن هستیم. در این بین و در شرایطی که صهیونیست‌ها ادعای رهگیری این راکت‌ها توسط سامانه گنبد آهنین را دارند، منابع مقاومت از ناکامی این سامانه در سرنگون کردن آن خبر می‌دهند. تا لحظه تهیه این خبر هیچ گروه فلسطینی مسئولیت شلیک این راکت ها را به سوی مناطق صهیونیست نشین به عهده نگرفته است. گفتنی است در پی ادامه جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین به ویژه در مسجد الاقصی، دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین به صهیونیست‌ها هشدار داد صبر مقاومت علیه این رژیم طولانی نخواهد بود. خضرحبیب از رهبران ارشد این جنبش درنوار غزه هم به رسانه‌های فلسطینی گفت: جنبش جهاد اسلامی فلسطین به تلاش‌های میانجیگرانه فرصت کوتاهی می‌دهد، اما اگر اسرائیل جنایات خود را متوقف نکند راهی جز پاسخ نخواهد بود. در اخبار تکمیلی هم رسانه های عبری زبان گزارش دادند: بعد از شلیک راکت، نفتالی بنت نخست وزیر و بنی گانتس وزیر جنگ به همراه آویو کوخافی رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی از طریق وبینار تشکیل جلسه داده و نحوه واکنش به این اقدام را مورد بررسی قرار خواهند داد. قرار است شماری از وزرای کابینه رژیم صهیونیستی عضو کابینه امنیتی هم در این نشست حاضر باشند. عبدالحکیم حنینی، از رهبران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در بیانیه‌ای مطبوعاتی تاکید کرد: دست مقاومت بر روی ماشه است، پاسخ ما به طرف‌های میانجی هم کاملا مشخص و قاطع بود، هر کسی که به دنبال میانجی‌گری است باید نزد اشغالگران رفته و به تجاوزات آنها لجام بزند و جنایات آنها را علیه مسجد الاقصی و حاضران در آن مهار کند. در این بین یواف زیتون تحلیل‌گر رسانه‌های رژیم صهیونیستی هم در توئیتر خود نوشت: حماس و جهاد اسلامی طی ماهای اخیر در سکوت کامل بر توانمندی خود افزوده اند. او مدعی شد ارتش اسرائیل اهداف و نقاطی را در نوار غزه برای پاسخ مشخص کرده است. اما در مقابل نیر دفوری تحلیل‌گر شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از منابع آگاه خبرداد، تصور نمی‌شود پاسخ گسترده‌ای به این تهاجم صورت بپذیرد، ارزیابی‌های موجود حکایت از آن دارند که ارتش اسرائیل و مراکز تصمیم گیری سیاسی به دنبال مهار این حادثه هستند، اگر هم واکنشی باشد این واکنش بسیار محدود خواهد بود. منابع مقاومت هم در واکنش به این اظهارات در صفحات مجازی تاکید کردند، مقاومت پاسخ ویرانگری را برای صهیونیست‌ها تدارک دیده است و آنچه که صهیونیست‌ها از توان مقاومت نمی‌دانند بنیان این رژیم را به لرزه در خواهد آورد. همچنین وزارت خارج آمریکا ادعا کرد نسبت به وقوع موج خشونت در قدس و کرانه باختری نگران بوده و از تمامی طرف ها می خواهد خویشتنداری خود را حفظ کنند. وزارت خارجه آمریکا از مسئولین اسرائیلی و تشکیلات خودگردان خواست اقدامات و تدابیر لازم برای آرام کردن اوضاع را اتخاذ کنند. خبرنگار نظامی شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت اسرائیل (جرأت) واکنش شدید به حمله موشکی فلسطینیان را ندارد زیرا این امر به معنی تاثیر گذاری بر دیگر مناطق است و باعث می شود وارد معادله واکنش در مقابل واکنش شویم.

منبع: تسنیم

مرزبان زابل به شهادت رسید

ستوان سوم علی شیخی کبیر که در ماموریت تامین امنیت مرزهای جنوب شرقی کشور در زابل مجروح شده بود، پس از چند روز بر اثر شدت جراحت به شهادت رسید.بنابر اعلام از پایگاه خبری مرزبانی سیستان و بلوچستان، همزمان با عصر روز دوازدهم ماه مبارک رمضان در تاریخ ۲۵ فروردین مرزبانان هنگ مرزی زابل واقع در شمال سیستان و بلوچستان که برای تامین امنیت مناطق مرزی راهی نقاط محل تردد قاچاقچیان و اشرار شده بودند در حین پوشش امنیتی منطقه یکی از کارکنان بر اثر اصابت گلوله مجروح شد . علی شیخی کبیر جمعی هنگ مرزی زابل بلافاصله به مرکز درمانی منتقل ولی به علت شدت جراحات وارده امروز به درجه رفیع شهادت نائل شد. از این شهید عزیز ساکن شهرستان زابل ۲ پسر و یک دختر به یادگار مانده است.

منبع: شبکه خبر

رئیسی به اسلام‌آباد دعوت شد

«شهباز شریف» نخست‌وزیر جدید پاکستان در پاسخ به پیام تبریک حجت‌الاسلام رئیسی، رئیس‌جمهور ایران ضمن اعلام تشکر، برای تقویت روابط دو کشور ابراز امیدواری کرد. نخست‌وزیر پاکستان همچنین از رئیسی برای سفر به اسلام‌آباد دعوت کرد.

منبع: مهر

سوء تغذیه در افغانستان میلیونی شد

«میلانی گالوین» مسئول تغذیه در دفتر صندوق کودکان سازمان ملل متحد «یونیسف» در افغانستان ادعا کرد که در ماه مارس، بیش از ۳۵ هزار و ۷۰۰ کودک مبتلا به سوءتغذیه در این کشور درمان شده‌اند! مسئول تغذیه در دفتر صندوق کودکان سازمان ملل متحد در ادامه افزود: درمان ۱.۱ میلیون کودک مبتلا به سوءتغذیه در افغانستان تا پایان سال‌جاری از سوی یونیسف هدف‌گذاری شده است. پیش از این برنامه جهانی غذا نیز اعلام کرده بود که بیماری سوءتغذیه در ۲۸ ولایت افغانستان گسترش یافته است. این در حالیست که افغانستان پس از ۲ دهه اشغالگری محور غرب به سرکردگی تروریست های آمریکایی با مشکلات عدیده ای از قبیل سوء تغذیه کودکان رنج می برد.

منبع: مهر

جدول خاموشی‌ها از دستور کار برق خارج شد

مصطفی رجبی مشهدی با اشاره به برنامه‌های تدوین شده به منظور مدیریت اوج بار امسال گفت: با بهره‌گیری از تجارب تابستان و زمستان سال ۱۴۰۰، یکصد برنامه عملیاتی برای مدیریت اوج بار تابستان امسال تدوین شده است. سخنگوی صنعت برق با بیان این که در سال ۱۴۰۰، تقاضای مصرف برق رشدی حدود ۸ درصد را تجربه کرد، خاطرنشان ساخت: وزارت نیرو ۱۰۰ برنامه عملیاتی را برای عبور موفق از تابستان ۱۴۰۱ برنامه‌ریزی کرده که از ابتدای دولت سیزدهم نیز در حال پیگیری است. رجبی مشهدی تصریح کرد: با تمهیدات اندیشیده شده و تعامل خوب با وزارت صنایع، برای مدیریت بار اوج مصرف در تابستان امسال کاملاً آماده‌ایم و با پشتوانه برنامه‌های تدوین شده ناترازی‌های تولید و مصرف جبران خواهد شد و انتشار جدول خاموشی‌ها در دستور کار نیست. مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران خاطرنشان کرد: با وجود همه مشکلات، گام‌های بلندی برای افزایش ظرفیت تولید برداشته شده است که با وجود مسیر دشوار، چشم انداز روشنی را فراهم می‌کند. رجبی مشهدی گفت: علاوه بر توجه به توسعه تولید، افزایش توسعه زیرساخت‌های شبکه هم در دستور کار است که می‌تواند پتانسیل خوبی برای شبکه برق ایجاد و پایداری شبکه را افزایش دهد. رجبی مشهدی گفت: در حال حاضر هیچ خاموشی در کشور ناشی از کمبود تولید و یا محدودیت انتقال برق نداریم. چنانچه خاموشی گزارش شده باشد ناشی از حوادث بر روی شبکه‌های برق است که اجتناب‌ناپذیر است. وی افزود: با توسعه و ارتقا نیروگاه‌ها و شبکه‌های برق و همچنین مدیریت مصرف به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است تا در تابستان کمترین میزان محدودیت را داشته باشیم.

منبع: مهر

روس ها حمله داعش را خنثی کردند

سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB) امروز دوشنبه اعلام کرد که یک حمله تروریستی در «چرکسک» واقع در جنوب این کشور را خنثی کرده است. در بیانیه صادره از سوی سرویس امنیت فدرال روسیه در این خصوص آمده است که در جراین این عملیات، ۳ شهروند روس که به دستور تروریست های تکفیری داعش در حال آماده سازی برای حمله به یک مرکز دولتی بودند، بازداشت شدند. سرویس امنیت فدرال روسیه در بیانیه خود اضافه کرد که در محل سکونت تروریست های مذکور، قطعات ساخت مواد منفجره دست ساز، وسایل ارتباطی و اسناد و مکاتبات آنها با گروهک داعش، کشف و ضبط شده است.

منبع: مهر

ترکیه عراق را به توپ بست

یک منبع محلی در شمال عراق از فرار ساکنان این منطقه به دنبال حملات هوایی و زمینی ترکیه خبر داد.یک منبع محلی در شمال عراق از فرار ساکنان این منطقه به دنبال حملات هوایی و زمینی ترکیه خبر داد. این منبع به حملات شدید بالگردهای ترکیه و نیز حملات شدید توپخانه نظامیان ترکیه به روستاهای واقع در ناحیه کانی ماسی در شمال استان دهوک اشاره کرد. منبع مذکور تاکید کرد: بمباران و گلوله باران ترکیه روی کوه جبل کورزار در سلسله جبال متین مشرف به منطقه العمادیه است. این منبع از پرواز دهها بالگرد ترکیه بر فراز منطقه خبر داد و افزود: از حجم تلفات خبری مخابره نشده است اما دهها خانواده از منطقه از بیم جان خود فرار کرده‌اند. از سوی دیگر صابرین نیوز از زخمی شدن چهار نظامی ترکیه بر اثر انفجار بمب در جریان حمله به شمال عراق خبر داد و اعلام کرد: ترکیه چهار پایگاه نظامی جدید در عمق عراق احداث کرده است و شروع به کندن درختان کرده است.

منبع: مهر

ایران بالگرد داخلی ساخت

امیر سرتیپ دوم امیر غلامعلیان ظهر دوشنبه در مراسم رژه روز ارتش در کرمان اظهارداشت: هر روز بر قابلیت‌ها و خود کفایی ارتش افزوده می‌شود و هم اکنون شاهد ایجاد خط تولید بالگرد در کشور هستیم و تا پایان سال جاری بالگرد تولید داخلی عرضه خواهد شد. وی عنوان کرد: اوج اقتدار ارتش همراه با خودکفایی و خود اتکایی از ثمرات انقلاب اسلامی و اعتماد به جوانان است و این ارتش یکی از بازوان ولایت و در خدمت نظام اسلامی است. فرمانده قرارگاه جنوب شرق ارتش بیان کرد: توانمندی ارتش و نیروهای مسلح موجب شده است که دشمن حتی فکر تجاوز به کشور را به ذهنش راه نمی‌دهد چون می‌داند پاسخی بسیار کوبنده را دریافت می‌کند. وی عنوان کرد: در سراسر خطوط مرزی یگان‌های آماده ارتش مستقر است و با هوشیاری وضعیت مرزها و تحرکات دشمنان را رصد می‌کند. امیر غلامعلیان افزود: خدا را شکر متکی بر فن آوری های داخلی هستیم و همه تجهیزات مورد نیاز و پیشرفته را در داخل کشور تولید می‌کنیم. وی تاکید کرد: اگر دشمن کوچک‌ترین اشتباهی مرتکب شود مانند پتک بر سرشان فرود می آئیم و پاسخش بسیار سخت و پشیمان کننده می‌دهیم.

منبع: مهر

کرونا تراشه چینی را از کار انداخت

تولید سه ماهه نیمه رساناها در چین برای نخستین بار از اوایل سال ۲۰۱۹ درپی ضعیف شدن تقاضای مصرفی برای محصولات الکترونیکی و قرنطینه‌های کرونایی در مناطق مختلف این کشور، کاهش پیدا کرد.اداره ملی آمار چین اعلام کرد تولید مدارهای یکپارچه در سه ماهه نخست سال میلادی جاری، ۴.۲ درصد کاهش پیدا کرد و تراشه سازان کاهش شدیدتر تولید در مارس را گزارش کردند. این بدترین عملکرد سه ماهه از سه ماهه نخست سال ۲۰۱۹ بود که تولید تراشه در این کشور ۸.۷ درصد سقوط کرده بود. با تلاش دولت چین برای متوقف کردن موج جدید شیوع ویروس کرونا، شانگهای که قطب تراشه سازی مهمی به شمار می رود، تحت قرنطینه یک ماهه قرار گرفته است. به دلیل محدودیتهای رفت و آمد که از سوی مقامات محلی به اجرا درآمده است، بزرگترین تولیدکنندگان تراشه چین شامل SMIC برای تامین بعضی قطعات دچار مشکل شده‌اند. تولید تراشه چین در مارس ۵.۱ درصد کاهش پیدا کرد. شماری از مدیران شرکتهای خودروسازی و سخت افزاری هفته گذشته نسبت به اختلالات زنجیره تامین ابراز نگرانی کردند زیرا مناطق بیشتری پس از گزارش موارد ابتلا به کووید، تدابیر بازدارنده سخت‌گیرانه‌ای را به اجرا گذاشتند. این مناطق شامل کانشان و ژنگژو که محل بزرگترین کارخانه تولید آیفون است، بودند. ریچارد یو، مدیر اجرایی شرکت هواوی تکنولوژیز هفته گذشته هشدار داده بود: اگر فعالیت تامین کنندگان تراشه شانگهای متوقف بماند، کارخانه‌های فناوری در سراسر چین بعد از ماه مه مجبورند دست از کار بکشند و متعاقبا ضرر اقتصادی عظیمی وارد خواهد شد. با طولانی شدن موج اخیر ابتلا به کووید در شانگهای، وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین مقامات را برای کمک به ازسرگیری تولید شرکتهای تراشه سازی به این شهر فرستاده است. سالهاست پکن صنعت تراشه بومی را یک صنعت استراتژیک و جزء مهمی از رقابتش برای برتری فناوری می بیند. تولید تراشه در چین در بحبوحه جنگ تجاری با آمریکا، سالهاست رشد دو رقمی داشته است. با این حال طبق آمار انجمن صنعت نیمه رسانای چین، این کشور در سال ۲۰۲۱ چیپ‌ست به ارزش بیش از ۴۳۲ دلار میلیارد دلار از آمریکا وارد کرد. بر اساس گزارش بلومبرگ، کندی تقاضای مصرفی برای محصولات الکترونیکی هم شرکتهای تراشه سازی چین را تحت تاثیر قرار داده است. به گفته مارک لیو، رئیس شرکت TSMC تایوان، تقاضا برای تلفنهای هوشمند، رایانه‌های شخصی و تلویزیون‌ها با اجرای تدابیر قرنطینه در چین، کاهش پیدا کرده است.

منبع: ایسنا

داروی جدید هموفیلی‌ها وارد فهرست دارویی کشور شد

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت درباره اضافه شدن برخی داروهای جدید هموفیلی به فهرست دارویی کشور گفت: یک دارو با عنوان امی‌سی‌زوماپ، دارویی است که به صورت پروفیلاکسی و پیشگیرانه می‌تواند به صورت هفتگی یا دو هفته یا چهار هفته یکبار بسته به نظر پزشک به شکل زیر جلدی استفاده شود و دیگر نیاز به رگ‌گیری ندارد. البته هزینه آن مقداری بالاست و گران‌قیمت است، اما در معاونت درمان و سازمان غذا و دارو مطالعاتی برای این دارو انجام شد که نشان داد علی‌رغم اینکه گران است، در طولانی‌مدت آسیب‌های بیمار، بستری شدن و مشکلات هزینه‌ای را کاهش می‌دهد و هزینه-اثربخش مشخص شد و درخواست دادیم و بر این اساس وارد فهرست دارویی کشور شد. امیدواریم به زودی شرایط در کشور به گونه‌ای شود تا بتوانیم این دارو را در کشور برای همه بیماران عرضه کنیم.علیرضایی درباره سایر خدمات درمانی و مراقبتی برای بیماران هموفیلی، گفت: یک بسته خدمات درمانی-مراقبتی جامع برای بیماران هموفیلی از سوی کمیته کشوری هموفیلی تدوین و ابلاغ شده و در آن اعلام شده که هر بیمار هموفیل باید مراقبت‌های دوره‌ای را دریافت کند. مثلا هر شش ماه باید توسط پزشک ارتوپد یا متخصص گوارش معاینه شود یا یکسری آزمایشات دوره‌ای و معاینات دندان پزشکی، فیزیوتراپی و ... را انجام دهد. هزینه بخشی از خدمات بسته خدمتی مانند تعویض مفصل را سازمان‌های بیمه‌گر تقبل می‌کنند. آن بخش از هزینه را که سازمان‌های بیمه‌گر نمی‌پردازند، مابه‌التفاوتش را وزارت بهداشت تحت عنوان بسته حمایتی از بیماران خاص و صعب‌العلاج که یکی از آن‌ها هموفیلی است به دانشگاه‌های علوم پزشکی پرداخت می‌کند. در نتیجه بیمار هموفیلی می‌تواند از خدمات دندان پزشکی، فیزیوتراپی، مشاوره‌های تخصصی و ... استفاده کند و با مراجعه به مرکز مربوطه در بیمارستان دولتی خدمات را دریافت کرده و ما سهم بیمار را به دانشگاه‌ها پرداخت می‌کنیم. سالانه برای خدمات مربوط به بیماران هموفیلی در بسته خدمتی وزارت بهداشت، بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان اعتبار در وزارت بهداشت در نظر گرفته می‌شود.

منبع: ایسنا

بازار گوشت آرام شد

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی از آرامش در بازار خبر داد. آقای علی اصغر ملکی گفت: هم اکنون هر کیلو شقه گوسفندی با نرخ ۱۶۰ تا ۱۶۵ هزار تومان به مغازه دار و با احتساب ۱۰ درصد حداکثر ۱۸۰ هزار تومان به مصرف کننده عرضه می شود. او بهبود نسبی کشتار داخل را علت افت قیمت ۱۰ تا ۱۵ هزار تومانی گوشت نسبت به هفته های اخیر در بازار اعلام کرد. رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی قیمت کنونی هر کیلو دام زنده ۶۵ هزار تا ۷۰ هزار تومان اعلام کرد. بررسی ها از سطح بازار نشان می دهد که قیمت کنونی هر کیلو شقه گوسفندی ۱۸۰ تا ۱۹۰ هزار تومان، سردست ۲۰۰ تا ۲۱۰ هزار تومان و مخلوط ۱۸۰ هزار تومان بوده که نسبت به هفته های قبل حدود ۱۵ تا ۳۰ هزار تومان کاهش داشته است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

شورای امنیت نشست فوق العاده تشکیل داد

شورای امنیت سازمان ملل قصد دارد نشستی درباره تنش‌ها در قدس اشغالی برگزار کند. خبرگزاری فرانسه در گزارشی اعلام کرد شورای امنیت سازمان ملل سه‌شنبه نشستی با محوریت قدس اشغالی تشکیل خواهد داد. به گزارش الجزیره، شورای امنیت به درخواست ۵ کشور روز سه شنبه جلسه مشورتی غیرعلنی درباره وضعیت بیت المقدس برگزار می‌کند. این پنج کشور شامل فرانسه، ایرلند، چین، نروژ و امارات بوده‌اند. جمعه هفته گذشته نظامیان رژیم اشغالگر به نمازگزاران فلسطینی در مسجدالاقصی حمله کردند که منجر به مجروح شدن بیش از ۱۵۰ نفر و بازداشت ۴۰۰ نفر شد. این حمله با واکنش‌های بسیاری همراه بود و جنبش‌های فلسطینی و سران برخی کشورهای عربی آن را محکوم کردند. همچنین «نبیل ابوردینه» سخنگوی ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین از فلسطینی‌ها خواست برای دفاع از مسجدالاقصی به طرف این مسجد حرکت و با تنش آفرینی صهیونیست‌ها مقابله کنند. جوانان فلسطینی نیز از همه مردم خواستند تا به مسجدالاقصی بروند و تا زمان اتمام آنچه که «اعیاد پسح» نامیده می‌شود، در این مکان شریف معتکف شوند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انفجار استانبول را لرزاند

انفجاری در سازه های کابلی زیرزمینی فشار قوی در منطقه «بیوغلو» استانبول رخ داد و ساکنان این ساختمان به دلیل دود شدید در حال تخلیه منطقه و منازل خود هستند. روزنامه صباح می‌گوید هنوز از قربانیان این حادثه اطلاعاتی در دست نیست. جزئیات دیگر این حادثه و همچنین دلایل آن در حال حاضر مشخص نیست. تحقیقات در مورد این انفجار همچنان ادامه دارد. ماه گذشته، یک خط لوله انتقال نفت میان مناطق «قهرمان مرعش» و «غازی عینتاب» در جنوب ترکیه دچار انفجار شد. شبکه RT روسیه به نقل از رسانه‌های ترکیه اعلام کرد این انفجار سبب توقف انتقال نفت بین غازی عینتاب و قهرمان مرعش شده بود. همچنین بنابر اعلام رسانه‌های ترکیه، علت این انفجار، سقوط یک تیربرق در میان بارش شدید برف بود. به گفته این رسانه ها، این تیر برق به خطوط نفت در منطقه برخورد و سبب رخداد این حادثه شده بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کنگره آمریکا تور 9 روزه به راه انداخت

پایگاه خبری هیل از سفر گروهی از قانونگذاران آمریکایی به آلمان، لهستان، هند و امارات به منظور جلب حمایت بیشتر کشورها برای اوکراین خبر داد. بر اساس گزارش هیل، آلمان، لهستان، هند و امارات به اندازه کافی در همکاری با تلاش‌های تحت رهبری آمریکا برای منزوی کردن روسیه فعال نبوده اند و این سفر برای جلب حمایت بیشتر این کشورها از اوکراین خواهد بود. قانونگذاران کنگره شامل سناتورهای آمریکایی مارک کلی، کرستن گیلیبراند، کوری بوکر و اد مارکی و همچنین موندایر جونز عضو مجلس نمایندگان خواهند بود. اعضای کنگره در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند در سفر ۹ روزه آتی خود به این کشورها با تعدادی از مقامات کلیدی و نظامی برای تقویت روابط در این دوره تشدید تنش بین روسیه و اوکراین که آمریکا و اروپا را نیز درگیر خود کرده است، دیدار خواهند کرد. وزارت دفاع آمریکا «پنتاگون» اعلام کرد که این کشور تا اواسط ماه میلادی جاری کمک های بیشتری را به اوکراین ارسال خواهد کرد. طبق گزارش الجزیره، پنتاگون می گوید که فضای امنیتی اروپا تغییر کرده و ما به هماهنگی با متحدان خود برای شناخت نیازهای نظامی در این قاره ادامه می دهیم. وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد: ارسال نیروهای بیشتر به منطقه شرقی کشورهای عضو ناتو را بعید نمی دانیم. چندی پیش نیز، گروهی متشکل از شش قانونگذار آمریکایی از جمله باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در سفری از پیش اعلام نشده، وارد تایوان شدند. آمریکا مهم ترین حامی بین المللی و تامین کننده تسلیحات تایوان در برابر چین است. تایوان از حمایت مستمر دولت بایدن برخوردار است که همین امر روابط ضعیف چین و آمریکا را روز به روز تیره‌تر کرده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ژاپن و سوئیس علیه روسیه به توافق رسیدند

ایگنازیو کاسیس، رئیس‌جمهور سوئیس و فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن در دیدار روز دوشنبه خود برای تشدید تحریم‌ها علیه روسیه به دلیل عملیات نظامی این کشور در اوکراین توافق کردند.کاسیس که عهده دار وزارت امور خارجه سوئیس نیز هست، اولین سفر خود به ژاپن را روز دوشنبه آغاز کرد تا با کیشیدا نخست وزیر و یوشیماسا هایاشی، وزیر امور خارجه ژاپن این کشور کند. دیدار او از ژاپن تا روز شنبه ادامه خواهد یافت. نخست وزیر ژاپن مدعی شد: تهاجم روسیه به اوکراین پایه و اساس نظم را نه تنها در اروپا بلکه در جامعه بین المللی از جمله آسیا متزلزل کرده است. کاسیس با تایید این اظهارات نخست وزیر ژاپن گفت که سوئیس برای کمک به اوکراین آماده است. دو طرف همچنین توافق کردند که رژیم قوی تحریمها علیه روسیه را حفظ کنند. ژاپن تاکنون علیه ۴۹۹ مقام و شخصیت روس از جمله دو دختر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور و همسر سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه تحریم وضع کرده است. توکیو همگام با اقدامات تنبیهی آمریکا و کشورهای اروپایی، دارایی ۲۸ سازمان روسی دیگر همچون سازمان‌های مرتبط با فعالیت نظامی و دو بانک وام دهنده را مسدود کرده است. از سوی دیگر دولت سوئیس هفته گذشته اعلام کرد که مانند محدودیت‌های اتحادیه اروپا که هفته گذشته علیه مسکو تصویب شد، تحریم‌های بیشتری را علیه روسیه و بلاروس اعمال می‌کند. سفرای کشورهای اتحادیه اروپا در تاریخ ۷ آوریل (۱۸ فروردین) پنجمین بسته تحریمی علیه روسیه را تصویب کردند که به ویژه محدودیت‌هایی را برای افراد و موسسات مالی و همچنین ممنوعیت واردات زغال سنگ از روسیه و عرضه آن را اعمال کرد. به نوشته خبرگزاری تاس، سوئیس علیرغم اعلام وضعیت بی‌طرفی، از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مسکو که در ارتباط با عملیات نظامی ویژه در اوکراین اعلام شده بود، حمایت کرد. ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

منبع: ایرنا

اردیبهشت ‌ماه "پربارش" شد

"استاد حسین اردکانی" پیشکسوت هواشناسی کشورمان در مطلب کوتاهی ضمن "پیش‌بینی بارش‌های قابل ملاحظه" برای اردیبهشت‌ماه پیش‌ِرو نوشت: "اسفند دیوانه با تمام ویژگی‌هایش گذشت؛ فروردین کم‌لطف هم گذشت اما ان‌شاء‌الله اردیبهشت‌ماه بابرکت پرصدا خواهد بود و در نهایت از 15 تا 20 خرداد ماه هم یک هجوم هوای گرم مانسونی را در کشور تجربه خواهیم کرد. نگرش گردش کلی جوّ در نیمکره شمالی نشان می‌دهد خوشبختانه در اردیبهشت‌ماه به‌علت رطوبت قابل ملاحظه دورپیوند MJO و رطوبت دریای سرخ که همراه با سامانه‌های جوّی مدیترانه‌ای است، کشور با بارش قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو خواهد شد. البته قبلاً هم بیان کردم که بهار امسال با بارش کمتر از نرمال ولی بهتر از پارسال خواهد بود، با این تفاوت که این بارش‌ها در اردیبهشت‌ماه به‌صورت رگبارهای باران همراه با رعدوبرق و با احتمال زیاد تگرگ همراه خواهد بود. متأسفانه در صورت عدم اطلاع‌رسانی درست و بهنگامِ این پدیده از طرف سازمان هواشناسی کشور، می‌تواند به کشاورزان خسارات فراوانی برساند کما اینکه غافلگیری مرکز پیش‌بینی سازمان در مقابل پدیده‌های مخرب جوّی بارها تکرار شده است. امیدوارم وزارت راه و شهرسازی در سال جدید، منویات مقام معظم رهبری در مورد بهره‌وری را فصل‌الخطاب قرارداده و با نگرش اساسی و بنیادی در خصوص تحول مدیریتی سازمان هواشناسی با بیش از 2500 نفر کارمند متخصص‌، گامی مؤثر در این میان بردارند."

منبع: تسنیم

انگلیس مهاجرین را به روآندا کوچ داد

تصمیم دولت انگلیس برای انتقال پناهجویان به کشور روآندا سبب راه افتادن موجی از انتقادها شده است.«شبیر رضوی» تحلیلگر مسائل سیاسی در گفتگو با پرس تی وی، تصمیم دولت انگلیس برای انتقال پناهجویان به کشور روآندا را نقطه اوج نژادپرستی دانست. وی گفت، این اقدام انگلیس سابقه ای تاریخی دارد و پیش تر هم این کشور در تجارت انسان ها و بردگان فعال بوده است. شبیر رضوی، نویسنده و تحلیلگر سیاسی در ادامه گفت: انگلیسی سابقه ای طولانی در تجارت انسان ها دارد. همانطور که می دانید انگلیسی نقشی کلیدی در فرآیند انتقال بردگان از آفریقا به آمریکای شمالی و همچنین جزایر کارائیب داشت. بنابراین انگلیس سابقه ای قابل بررسی در تجارت انسان ها دارد و می توان این موضوع را اینطور توصیف کرد. اما من فکر می کنم جنبه شیطانی اتفاقی که در سال 2022 رخ داده این است که حدود دویست سال قبل این اتفاقات رخ می داد و برده داری هم ممنوع شده است. اما حالا می بینیم، دوباره برده داری در این عصر هم رخ داده است. وی افزود: واقعیت این است که دولت انگلیس رفتاری بسیار نژادپرستانه دارد. شاید بگویند برخی رفتارها و اظهارنظرهای نژادپرستانه مربوط به خبرنگاران رسانه ها بود که اینطور درباره پناهجویان اوکراینی صحبت می کردند. اما واقعیت این است که این سیاست دولت انگلیس (انتقال پناهجویان به روآندا) دیگر نقطه اوجِ نژادپرستی به شکلی کاملا عیان است.

منبع: شبکه خبر

ریاض رئیس جمهور مستعفی یمن را حبس کرد

وال استریت ژورنال گزارش داد که عبدربه منصور هادی در حبس خانگی در عربستان بسر می‌برد. وال استریت ژورنال به نقل از منابع عربستانی و یمنی گزارش داد: «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی یمن به اجبار ریاض مجبور به کناره گیری از قدرت شد و مسئولان امنیتی عربستان او را در منزلش در ریاض بازداشت و ارتباطات او را محدود کردند. رئیس جمهور مستعفی یمن در ۷ آوریل (۱۸ فروردین) استعفای خود را اعلام و اختیارات خود را به شورای رهبری یمن به ریاست رشاد العلیمی جدید واگذار کرد. به گزارش وال استریت ژورنال، در حاشیه مذاکرات سیاستمداران یمنی در ریاض، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان فرمانی مکتوب را به هادی ارائه کرد که در این فرمان اختیارات او به شورا تفویض می‌شد. این روزنامه به نقل از مسئولان عربستانی و یمنی نوشت: «بن سلمان به منصورهادی اطلاع داده بود که رهبران یمن درباره کناره گیری او از قدرت توافق کرده اند.» در گزارش وال استریت ژورنال آمده که مقامات سعودی تهدید کردند که مدرکی مبنی بر فساد منصور هادی در دوران ریاستش را فاش خواهند کرد. یک مسئول عربستانی هم اعلام کرد: «منصورهادی در خانه خودش در ریاض زندانی است و امکان تماس با او نیز وجود ندارد.» یک مسئول دیگر عربستانی اعلام کرد که تنها به تعداد کمی از سیاستمداران یمنی اجازه داده شد که با موافقت قبلی مقامات سعودی با منصور هادی دیدار کنند. عربستان قصد داشت با برکناری منصور هادی از قدرت، گروه‌های مخالف انصارالله یمن را قبل از مذاکرات صلح متحد کند. این مسئول سعودی مدعی شد که منصورهادی تحت فشار قرار نگرفته و ممنوع السفر یا در بازداشت خانگی نیست. عربستان نقشه‌ای برای سرنگونی هادی ندارد.

منبع: شبکه خبر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha