جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ |۲۱ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 28, 2024
محمدمهدی بهمنی

حوزه/ عضو هیات انتخاب دهمین دوسالانه عکس هنرمندان قم گفت: در بخش انتخاب آثار در این دوسالانه، اقدام به پالایش عکس های رسیده کردیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، مونا نیکوگفتار از اعضای هیات انتخاب دهمین دوسالانه عکس هنرمندان قم، با اشاره به اینکه خیلی از عکس ها به لحاظ ویرایش از سطح متوسطی برخوردار بودند، افزود: با این حال، هیات انتخاب در این مساله اِغماض (چشم‌پوشی) کرد و ملاک حذف را، از لحاظ فنی انجام داد.

این مدرس عکاسی ادامه داد: در بخش انتخابِ قبل از داوری، عکس هایی حذف شدند که به لحاظ محتوا جذابیتی نداشتند.

وی اضافه کرد: با این حال کوشش کردیم، این فرصت را از شرکت‌کنندگان نگیریم و اجازه داده شود تا آثارشان به مرحله داوری راه یابند.

وی گفت: به هر حال در هر جشنواره ای این اتفاق می افتد و احتمال دارد که عکس‌های ایده‌آل نیز حذف شوند، چرا که مورد سلیقه و پذیرش داوران قرار نمی گیرند و این سلیقه در هر فردی وجود دارد، همان طور که سلیقه زیبایی برای هر شخصی نسبی است، این سلیقه برای داوران در هر جشنواره نسبی می‌باشد.

این هنرمند، در پاسخ به پرسش یکی از عکاسان که چرا هیات انتخاب، بر اساس فراخوان عکس ها را انتخاب نکرده است؟ گفت: اگر می خواستیم، طبق موارد ذکر شده در فراخوان عمل کنیم، شاید ۳۰۰ قطعه عکس هم به مرحله داوری نمی رسید.

نیکوگفتار افزود: ضمن آنکه هنگامی که «بخش آزاد» در دوسالانه قرار می گیرد، یعنی افراد غیرحرفه‌ای نیز می‌توانند در آن شرکت کنند و این کار هیات انتخاب به خاطر کمک به شرکت‌کنندگان انجام شد و دلیل خاص دیگری نداشت.

همچنین در این نشست، چند تَن از عکاسان شرکت‌کننده بر اجرای دقیق موارد ذکر شده در فراخوان تاکید کردند و معتقد بودند که یکی از وظیفه‌های هیات انتخاب در این دوسالانه این بوده است که آثاری که مطابق با قوانین اعلام شده در فراخوان نبوده‌اند، باید از مرحله داوری حذف می‌شدند.

یکی از عکاسان نیز اعتقاد داشت که عکس‌های خوبی به این دوسالانه ارسال شده بود، اما در اجرا ضعیف بود که در این زمینه دبیر دوسالانه و ۳ تن از اعضای هیات انتخاب و شورای سیاستگذاری که در این نشست حضورداشتند، به اشکالات وارد شده پاسخ دادند و اعلام کردند که آماده پذیرش نقدهای منصفانه و نظرات کارشناسی درباره دوسالانه مذکور هستند.

گفتنی است: نمایشگاه آثار «بخش آزاد» دهمین دوسالانه عکس هنرمندان قم، با ۴۵ اثر از ۲۵ هنرمند عکاس در نگارخانه فرهنگ شهر قم واقع در خیابان شهیدان فاطمی (دورشهر) دایر است؛ این نمایشگاه تا ۱۱ اردیبهشت‌ماه امسال از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۹:۳۰ به صورت رایگان برای بازدید عموم دایر می‌باشد.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به دبیرخانه دهمین دوره دوسالانه عکس هنرمندان قم (انجمن عکاسان استان قم) واقع در خیابان شهیدان فاطمی (دورشهر)، نبش کوچه ۱۲، پلاک ۱۰۰، طبقه فوقانی نگارخانه فرهنگ مراجعه کنند و یا در قم با شماره تلفن ۳۷۸۳۸۸۶۷ با پیش‌شماره ۰۲۵ تماس بگیرند.

نهمین دوره دوسالانه عکس هنرمندان قم در سال ۱۳۹۷ برگزار شد.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha