جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ |۲۱ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 28, 2024
نشست حوزه علمیه خواهران یزد

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد، با برشمردن مصادیقی از آیات و احادیث در مورد اهمیّت نام نیک در زمان حیات و پس از مرگ، به تبیین این موضوع پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در یزد، حجت الاسلام والمسلمین محمد کارگر شورکی، ظهر امروز در نشست اخلاقی هفتگی مدیریت حوزه علمیه خواهران استان بخشی از خطبه ۲۳ نهج البلاغه از امیرالمؤمنین علی علیه السلام «أَمَّا بَعْدُ، فَإِنَّ الْأَمْرَ یَنْزِلُ مِنَ السَّمَاءِ إِلَی الْأَرْضِ [کَقَطْرِ] کَقَطَرَاتِ الْمَطَرِ إِلَی کُلِّ نَفْسٍ بِمَا قُسِمَ لَهَا مِنْ زِیَادَةٍ أَوْ نُقْصَانٍ ...»را قرائت کرد.

وی افزود: امام علی علیه السلام در این خطبه می فرمایند« پس از ستایش پروردگار، بدانید که تقدیرهای الهی چون قطرات باران از آسمان به سوی انسان ها فرود می آید، و بهره هر کسی، کم یا زیاد به او می رسد پس اگر یکی از شما برای برادر خود، برتری در مال و همسر و نیروی بدنی مشاهده کند، مبادا فریب خورد و حسادت کند، زیرا مسلمان (تا زمانی که دست به عمل پستی نزده که از آشکار شدنش شرمنده باشد و مورد سرزنش مردم پست قرار گیرد) به مسابقه دهنده ای می ماند که دوست دارد در همان آغاز مسابقه پیروز شود تا سودی به دست آورد و ضرری متوجّه او نگردد. ... بدانید نام نیکی که خدا برای آدمی در میان مردم می گذارد از مالی که دیگران برای او به میراث می گذارند بهتر است و...».

مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد اظهار کرد: نام نیک ثروت و سرمایه ای ماندگار معنوی است که انسان بعد از خود به یادگار می گذارد و قطعا از ثروت مادی بعد از مرگ بهتر است.

کارگر شورکی خاطر نشان کرد: خداوند در قرآن کریم نیز برای همین نام نیک اهمیت ویژه ای قائل است و در سوره شعراء آیه ۸۶ حضرت ابراهیم (ع)که دعایش برای همگان آموزنده است به پیشگاه خداوند عرضه می دارد « وَاجْعَل لِّی لِسَانَ صِدْقٍ فِی الْآخِرِینَ».

وی، مصداق قرآنی دیگری درباره نام نیک بیان کرد: در سوره مریم آیه ۵۰ می فرماید: « ...وَجَعَلْنَا لَهُمْ لِسَانَ صِدْقٍ عَلِیًّا؛ ما برای آنها نام نیک و مقام برجسته در میان همه امت ها قرار دادیم ».

استاد حوزه خاطر نشان کرد: مصادیق دیگری در آیات قرآنی وجود دارد که به ما می فهماند نام نیک گذاشتن به واسطه اعمال و کردار خوب مورد تأکید خداوند است.

کارگر شورکی ابراز کرد: باید تمام تلاش خود را انجام دهیم که از ما برای آیندگان، نام نیک بر جای بماند و این محقق نمی شود مگر اینکه هر آنچه در این دنیا انجام می دهیم از روی اخلاص و برای رضای حق تعالی باشد.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد در خصوص آثار نام نیک در دنیا و آخرت، بیان کرد: نام نیک افتخاری است ماندگار، هم در دنیا و هم در آخرت که برخلاف ثروت که بعد از مرگ انسان تقسیم می شود و معلوم نیست این ثروت به ورثه خوب یا بد برسد .

استاد حوزه، دومین اثر نام نیک را ذکر خیر و یاد نیک در مورد انبیاء دانست و افزود: نام نیک انبیاء در بین مردم سبب فرستادن درود برای آنان است و اثر نام نیک برای افراد عادی موجب طلب آمرزش بندگان خدا می شود و بی شک همه اینها اثر عمیق معنوی دارد.

کارگر شورکی ابراز کرد: قطعا کسی که سنت و روش نیکی را در این دنیا به یادگار بگذارد تا زمانی که مردم بر آن سنت خوب اقتدا کنند ثواب آن هم تا روز قیامت به آن شخص خواهد رسید.

وی ادامه داد: پیامبراسلام (ص)می فرماید «مَنْ سَنَّ سُنَّةً حَسَنَةً فَلَهُ أَجْرُهَا وَ أَجْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا إِلَی یَوْمِ اَلْقِیَامَةِ و...»و نیز از اثرات نام نیک علاوه بر داشتن آبرو برای خود شخص، باعث کسب آبروی نسل های بعد از او هم خواهد شد.

انتهای پیام/۳۱۳/۴۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha