پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ |۱۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 23, 2024
سید سجاد موسوی

حوزه/ استاد حوزه علمیه، تصریح کرد: بهره گیری درست و هوشمندانه از امکانات روز از جمله ابزار هنر و رسانه، لازمه موفقیت در امر مهم تبلیغ دین است.

حجت الاسلام سیدمحمدسجاد موسوی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن گرامیداشت فرارسیدن اول تیرماه، سالروز تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی که به همین مناسبت روز تبلیغ و اطلاع رسانی دینی نامیده شده است، اظهار داشت: اهمیت تبلیغ در دنیای کنونی بر هیچ کس پوشیده نیست به خصوص تبلیغ بر اساس آموزه های دینی و کلام نورانی قرآن و اهل بیت(ع) که فراتر از نگاه عمومی ما نیازمند نگاه و رویکرد تخصصی در این باره هستیم.

وی همچنین با بیان این که اهتمام در زمینه تبلیغ دین، از جمله کلیدی ترین رسالت های حوزه های علمیه و نهاد روحانیت به شمار می رود، افزود: تبلیغ دین و هدایت مردم در این باره، در واقع تداوم بخش راه و مسیر مقدس انبیا و اولیای الهی است که به لطف الهی حوزویان ما چه در بخش خواهران و چه برادران از دیرباز به این مهم اهتمام داشته و رهروی راه پیامبران و اوصیای آن ها بوده اند.

وی گفت: یکی از مهم ترین بایسته ها برای نیل به موفقیت در امر تبلیغ این است که ما به دنبال مردمی کردن تبلیغ باشیم و این مهم نیز به صرف حرف و شعار ممکن نمی شود. البته این سخن به معنای نفی لزوم حمایت های حاکمیتی از مبلغان و جریان تبلیغ نیست اما به هر حال باید توجه داشت که اگر تبلیغ مردمی نباشد نمی تواند اثرگذاری و استمرار لازم را داشته باشد.

این استاد حوزه با تأکید بر رویکرد تخصصی در فعالیت های تبلیغی کشور گفت: قبل از هر چیز باید توجه داشت که تبلیغ دین و فعالیت های مرتبط با آن، نباید محدود و منحصر در ارگان ها و نهادهایی چون دفتر تبلیغات اسلامی، اوقاف، ارشاد، سازمان تبلیغات و ... باشد و نکته مهم دیگر هم اینکه اقتضائات و شرایط دنیای کنونی می طلبد که هر کدام از این نهادها به طور خاص در عرصه های به شکل تخصصی به فعالیت تبلیغی بپردازند، چرا که در این صورت، بی شک برکات و دستاوردهای بیشتری در امر تبلیغ شاهد خواهیم بود.

وی در ادامه با بیان این که رسالت اجتماعی پیامبر اعظم(ص) و دیگر حضرات معصومین(ع) تبلیغ دین مبین اسلام بوده است، افزود: اهمیت این قضیه تا آن جا بوده که رسول الله(ص) مأمور شدند تا در جامعه کفر و شرک و بت پرستی تبلیغ یگانه پرستی و دین مبین اسلام را در سطح عمومی مطرح کنند؛ موضوع بسیار مهمی که بی شک با خطر جانی برای ایشان همراه بود اما باید انجام می‌شد و همین مسأله نشان دهنده اهمیت تبلیغ در عرصه دین است.

وی گفت: امیرالمؤمنین(ع) می فرمایند: رسول الله (ص) در یک عبارت مهم سه بار فرمودند: «خداوندا! به جانشینانم رحم کن! » که به ایشان عرضه شد ای رسول خدا! جانشینان شما چه کسانی هستند که حضرت فرمود: «آنان که حدیث و سنّت مرا تبلیغ می کنند و آنها را به امّت من می آموزند».

حجت الاسلام موسوی همچنین ابراز داشت: اساساً تبلیغ و اطلاع رسانی را باید یکی از مهم ترین و اساسی‌ترین مسائل در زمینه مباحث دینی به ویژه تعالیم مکتب اهل بیت(ع) دانست که رسالتی خطیر، سنگین، مهم و دارای افق دید جهانی بر عهده حوزه‌های علمیه نهاده است.

وی با اشاره به این که برای موفقیت در عرصه های تبلیغی باید اقتضائات و شرایط فعالیت در عصر حاضر را بدانیم و بر اساس آن به دنبال برنامه ریزی قوی و هوشمندانه باشیم، خاطرنشان کرد: در دنیای کنونی روز به روز بر اهمیت تبلیغ با تکیه بر ابزارهای نوین و تأثیرگذار افزوده می شود به خصوص وقتی صحبت از تبلیغ دین و آموزه های دینی در میان باشد، این اهمیت مضاعف هم می شود.

وی اضافه کرد: البته این صحبت بنده به معنای بی توجهی و کم توجهی به تبلیغ سنتی و یا چهره به چهره نیست بلکه روی سخنم اینجاست که اقتضائات زندگی در عصر جدید می طلبد که ما از ابزار هنر و رسانه و این ظرفیت عظیم فضای مجازی به شکل مطلوب و هوشمندانه ای استفاده کنیم.

استاد حوزه علمیه، در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم توجه به مقوله جهاد تبیین گفت: در شرایطی که دشمن همه توان و امکانات خود را در نبرد رسانه ای و فرهنگی متمرکز ساخته، اهتمام حوزویان و مبلغین در بحث جهاد تبیین می تواند به خنثی سازی توطئه ها و فتنه های دشمن کمک کند، خصوصاً این که در حال حاضر مهم ترین هدف دشمن، نااُمید کردن مردم ما نسبت به آینده انقلاب اسلامی است.

وی همچنین افزود: از سوی دیگر باید توجه داشت که اطلاع و آگاهی هر چه بیشتر و بهتر از ابزارهای تبلیغ و شیوه های نوین این مسأله به مبلغان این امکان را می دهد که علاوه بر هدایت جامعه اسلامی به سوی سعادت و سلامت دینی، مانع ورود افکار و اندیشه‌هایی شوند که بر مبنای دین‌گریزی و یا دین‌ستیزی است، به ویژه در شرایط کنونی که دشمن در جنگ شناختی و ترکیبی ورود پیدا کرده و با همه امکانات به دنبال ضربه به فرهنگ دینی و انقلابی ماست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha