دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ |۱۵ محرم ۱۴۴۶ | Jul 22, 2024
حجت الاسلام اکبر هوشیاری

حوزه/ عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج گفت: مسئله مهدویت و عقیده به مهدی(عج)، در بین مسلمانان اهمیت زیادی دارد و این مطلب اختصاص به شیعه ندارد، بلکه اهل سنت نیز در این موضوع به‌طور عموم با شیعه همسو هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در کردستان، حجت الاسلام اکبر هوشیاری عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، امروز در دوره اخلاق ویژه کارکنان مرکز بزرگ اسلامی سنندج، در خصوص اهمیت صلوات، اظهار داشت: فرستادن صلوات و درود بر پیامبر اکرم(ص) نمونه‌ای از بزرگداشت آن حضرت است که خداوند متعال ابتدا از صلوات خود و فرشتگان بر آن حضرت خبر می‌دهد و سپس از مؤمنان می‌خواهد برایشان صلوات بفرستند.

وی افزود: در این راستا در سوره احزاب آمده است، خدا و فرشتگانش بر پیامبر درود می‌فرستند؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید، بر او درود بفرستید و سلام بگویید و کاملاً تسلیم فرمان او باشید.

حجت الاسلام هوشیاری خاطر نشان کرد: امام فخر رازی در تفسیر کبیر این طور اشاره کرده است که صلوات به معنای دعا کردن است، دعای خداوند و ملائکه یعنی تعظیم پیغمبر(ص).

وی با بیان اینکه دعا برای آل پیامبر، مقام بسیار ارجمندی را ثابت می‌کند، گفت: به همین جهت این دعا را در آخر تشهد نمازها واجب کرده که می‌گوید: «اللهم صلی علی محمّد و آل محمّد و ارحم محمّدا و آل محمّد» این مقام برای غیر آل پیغمبر نیست و لذا تمام این‌ها دلیلی است که محبت به خاندان پیامبر واجب شده است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج با اشاره به اینکه خداوند و تمام ملائکه عظمت پیامبر گرامی اسلام(ص) را می‌ستایند، بیان کرد: در تفسیر کبیر آمده است که حضرت محمد(ص) می‌فرمایند هر کس یک بار بر من صلوات بفرستد، خداوند ده بار بر او صلوات می‌فرستد.

این استاد حوزه علمیه عنوان کرد: علامه طباطبایی در تفسیر المیزان می‌فرماید، صلوات خدا و ملائکه و انسان‌ها به معنای تعظیم و انعطاف مطلق است، در واقع در این تفسیر به‌خوبی اشاره‌ شده که تمام موجودات فدای وجود پیغمبر(ص) و ایشان گل سر سبد تمام انبیا هستند.

وی خاطر نشان کرد: در حدیث نبوی آمده است "حُسَیْنٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَیْنٍ" که منظور حدیث، اتحاد جسمانی امام حسین(ع) با پیامبر(ص) به‌ عنوان فرزند آن حضرت، اتحاد روحی و مکتبی امام حسین(ع) با پیامبر(ص) به‌ عنوان حافظ اسلام از انحرافات اموی و نیز اشاره به آگاهی وحیانی پیامبر(ص) از ظلم بنی امیه بر سیدالشهدا(ع) و هشدار رسول‌الله(ص) به جایگاه معنوی امام است.

حجت الاسلام هوشیاری در ادامه با اشاره جایگاه حضرت مهدی(عج)، یادآور شد: پیامبر اکرم (ص) ۲۵۰ سال قبل از تولد حضرت مهدی(عج) می‌فرماید مهدی از فرزندان من است، نامش نام من و کنیه‌اش کنیه من است، از نظر اخلاق و خلقت شبیه‌ترین مردم به من است، برای او غیبت خواهد بود تا این‌که مردم در آیین‌شان دچار گمراهی شوند.

وی با اشاره به اینکه مهدویت در اعتقادات تشیع و تسنن جزء قطعیات است، گفت: مسئله مهدویت و عقیده به مهدی(عج)، در بین مسلمانان اهمیت زیادی دارد و این مطلب اختصاص به شیعه ندارد، بلکه اهل سنت نیز در این موضوع به‌طور عموم با شیعه همسو هستند و روایات زیادی درباره حضرت مهدی (عج) نقل شده است.

حجت الاسلام هوشیاری به مشترکات تشیع و تسنن در بحث مهدویت اشاره کرد و گفت: حتمی بودن ظهور و قیام حضرت مهدی(عج)، نسب حضرت مهدی(عج) از اهل‌بیت(ع) و فرزندان رسول خدا(ص)، از نسل حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س)، هم‌نام بودن حضرت مهدی (عج) با پیامبر(ص)، از مشترکات دو مذهب تشیع و تسنن درباره امام زمان(عج) است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha