سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ |۱۶ محرم ۱۴۴۶ | Jul 23, 2024
حمید بهمنی

حوزه / یک کارگردان گفت: موضوعاتی نظیر اربعین به اندازه‌ای وسعت معنا دارند که تا سالها از آنها می‌توان برای تولید کارهای فاخر بهره برد.

حمید بهمنی، کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه ظرفیت اربعین را برای پرداخت‌های هنری عظیم توصیف کرد و گفت: گستردگی معنا و مفهومی که در اربعین وجود دارد غیر قابل توصیف است به‌نحویکه اگر برای سالهای سال در این عرصه کار تولید شود هنوز هم می‌توان در این رابطه حرف‌های جدیدی مطرح کرد. برای مثال به شخصیت مبارک حضرت رقیه (س) اشاره می‌کنم. که بسیار دردناک و تراژیک است و از آن می‌توان یک فیلم سینمایی شاخص یا سریال عظیم ساخت.

وی افزود: منظورم از این توضیحات این است که بگویم نگاه به راهپیمایی اربعین تنها به یک راهپیمایی که هر ساله برگزار می‌شود، نیست زیرا از آن می‌توان در اشکال مختلف بهره برد. در ضمن هر یک از افرادی که در این آیین حضور پیدا می‌کنند برای خود دارای یک قصه هستند که اگر از آنها به شکل صحیح سود برده شود آثار نمایشی بسیاری جذابی می‌شود.

این کارگردان گفت: نگاه کلیشه‌ای ما به موضوعاتی اینچنینی جدا از تولیداتی که به راهپیمایی اربعین نظر دارند به کارهایی پیرامون عاشورا نیز مربوط می‌شود. ما در آثار این حوزه، تنها واقعه عاشورا را مدنظر داریم و کمتر به واقعه اسارت اشاره می‌کنیم؟ درصورتیکه حدیثی از امام سجاد (ع) داریم که می‌فرمایند واقعه اسارت بعد از عاشورا بسیار سخت‌تر از عاشورا بود.

وی با بیان اینکه مدیران سینمایی و تلویزیونی به هنرمندان همیاری لازم را ارائه نمی‌دهند، بیان کرد: من در این رابطه طرح‌های سینمای و تلویزیونی دارم حتی فیلمنامه هم در این رابطه نوشته‌ام اما متاسفانه همکاری لازم در این رابطه صورت نمی‌گیرد. برای مثال سال گذشته مدیر سیما فیلم به من سفارش دادند طرحی برای محرم آماده کنم که هفت طرح هم در این رابطه ارائه کردم اما متاسفانه هیچیک از آن مورد نظر قرار نگرفت.

بهمنی در پاسخ به این سوال که پیرامون عاشورا یا اربعین بهتر است کار سینمایی تولید کرد یا تلویزیونی؟ توضیح داد: فرقی نمی‌کند در کدام عرصه می‌خواهیم این موضوعات را مدنظر قرار دهیم بلکه آنچه اهمیت دارد این است که با کیفیت به این حوزه نگاه کنیم. این موضوع می‌تواند رمز موفقیت ما در اشاعه مفاهیم مورد نظر باشد. برای نمونه به سریال هایی چون «مختارنامه» یا «ولایت عشق» اشاره می‌کنم که به زیبایی توانستند در راستای فرهنگ عاشورا قدم بردارند.

کارگردان فیلم «آن مرد آمد» متذکر شد: فیلمسازی درباره عاشورا تنها به زندگی امام حسین (ع) ختم نمی‌شود زیرا اگر پیرامون دیگر ائمه هم فیلمسازی کنیم در حقیقت در این راستا حرکت کرده‌ایم. در این رابطه سوالی را مطرح می‌کنم آنهم این است چرا ما در شرایطی که زندگی ائمه (ع) را به عنوان الگو داریم کارهایی چنین سخیف را روانه پرده سینماها یا آنتن تلویزیون می‌کنیم؟

وی در انتها تصریح کرد: سخن من به این معنا نیست که کار طنز یا سرگرم کننده در سینما و تلویزیون ساخته نشود چون آن قبیل تولیدات هم مخاطبان خود را دارد اما معتقدم همه تولیدات نباید به این آثار ختم شود بلکه می‌بایست کارهایی با موضوعاتی چون راهپیمایی اربعین هم تولید شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha