چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ |۲۸ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Oct 2, 2024
تئاتر دینی

حوزه/ یک کارگردان و نویسنده تئاتر گفت: نمایش دینی در ظاهر و فرم تعریف نمی شود بلکه در معنا می توان آن را معنا کرد.

داوود فتحعلی‌بیگی، کارگردان و نویسنده تئاتر در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه درباره وضعیت نمایش آیینی و سنتی گفت: وقتی بدنه هنر نمایش، بیمار است همه بخش‌ها بابت آن آسیب خواهند دید. با این توضیح وضعیت هنر دینی و آیینی نیز به هیچ وجه مطلوب نظر نیست.

وی افزود: مشکل دیگری که در نمایش دینی و آیینی وجود دارد به عدم آموزش مربوط می‌شود متأسفانه در این عرصه آنگونه که باید تخصص جدی گرفته نمی‌شود، پس طبیعی است در چنین شرایطی کیفیت آثار نیز کاهش پیدا کند. البته در هنر آیینی تجربه نیز دارای جایگاه و ارزش‌های خاص خود است.

این هنرمند تئاتر در پاسخ به این سوال که آیا بردن تئاتر به مساجد اقدامی در جهت رواج این هنر نیست؟ گفت: اینکه بخواهیم به واسطه مساجد به رشد هنر کمک کنیم اقدامی است که در دهه ۶۰ پیگیری می‌شد و نتایج بسیار خوبی هم داشت، خوشبختانه در حوزه تئاتر این اتفاق همچنان برقرار است چراکه برگزاری جشنواره تئاتر بچه‌های مسجدی قدمی در این رابطه است که از طریق حوزه هنری در حال برگزاری است.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره ویژگی نمایش دینی هم چنین توضیح داد: تئاتر دینی در شکل تعریف نمی‌شود بلکه در معناست که یک اثر، رویکرد دینی به خود می‌گیرد. این بهترین تعریف است که برای تئاتر دینی می‌توان نام برد. با این توضیح هر اثری که ظاهری دینی دارد را اثر مذهبی ندانیم چون ممکن است حتی آن کار به واسطه رویکرد نادرست، تأثیرات معکوس داشته باشد.

فنحعلی‌بیگی در انتها بیان کرد: بهترین شکل تئاتر دینی را در تعزیه می‌توان مشاهده کرد. در این شکل از نمایش، ظاهر و معنا در خدمت آموزه‌های دینی است بدون اینکه در آن کوچکترین ریا و ظاهرسازی صورت گیرد.

انتها پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha