چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
image-20221218062606-10.jpeg

حوزه/ رئیس پژوهشگاه فقه معاصر به تبیین اهمیت پژوهش از دیدگاه اسلام پرداخت و گفت: قلوب انسان ها و جامعه بواسطه ی امر تحقیق و پژوهش زنده نگه داشته می شود و این مهم بر عهده ی پژوهشگران عرصه های مختلف علوم است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سیدمجتبی نورمفیدی در در دیدار جمعی از طلاب و مدیران جامعة‌المصطفی گلستان که در سالن اجتماعات پژوهشگاه فقه معاصر و به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد گفت:پیامبر مکرم اسلام فرموده‌اند:« تذاکر العلم بین عبادی مما یحیی القلوب المیتة إذا هم إنتهوا به إلی أمری»گفت‌وگوی علمی احیا کننده و زنده کننده قلوب و دلها هستند و بالاترین درجه این امر هم تحقیق و پژوهش است، البته توجه داشته باشیم که منجر به یک امر قدسی و الهی شود.

وی افزود: همانگونه که جسم ما نیاز به مراقبت و صحت دارد و برای آن حیات و مماتی است، دل‌ها و روان انسان‌ها هم نیاز به مراقبت و زنده نگه داشتن دارد. امر مجهول در همه علوم چه علوم دینی یا تجربی همان «میته‌» است و ارائه آراء و نظرات مختلف منجر به کشف مجهولات و در واقع احیاء دلهاست.

استاد حوزه علمیه قم به ضرورت استمرار امر آموزش و پژوهش پرداخت و افزود: حضرت علی علیه السلام در روایتی بر«درایات» یعنی تحقیق و فهم تاکید می کنند و از«روایات» محض پرهیر می‌دارند.

وی به دیگر نتیجه امر پژوهش پرداخت و گفت: همانگونه که تحقیق و پژوهش احیاء کننده قلوب انسان‌ها است ،به طریق اولی احیاء کننده جامعه نیز هست. لازم است نیازهای جامعه چه در عرصه علوم دینی و عقلی و یا تجربی شناسایی شود تا به علمای هر فن عرضه گردد.

حجت الاسلام والمسلمین نورمفیدی خاطرنشان کرد: اکنون علم بسیار فراتر و متفاوت از ده‌ها سال پیش بوده و هر لحظه در حال تغییر و پیشرفت است. از آنجائیکه فقه دستورالعمل زندگی انسان‌ها قرار گرفته همیشه در معرض مسائل و پرسش‌های جدید است و در اینجا موضوع «فقه معاصر یا فقه مسائل جدید» بسیار مهم است.

وی خاطرنشان کرد: در پژوهشگاه فقه معاصر گروه‌های مختلف علمی در حال شناسایی مسائل نوپدیدی هستند که فقه با آن مواجه است. برای نمونه گروه فقه و حقوق شهروندی بیش از چهارصد مسئله در این زمینه را شناسائی کرده‌است .

رئیس پژوهشگاه فقه معاصر در بخش پایانی سخنان خود به اهمیت و نقش مهم جامعة‌المصطفی پرداخت و گفت: اصل تشکیل نمایندگی و بخش‌های تخصصی مانند نمایندگی استان گلستان به سفر آیت‌الله سیدکاظم نورمفیدی و جمعی از شخصیت‌ها به شکور ترکمنستان در ایام نخست استقلال آن برمی‌گردد و الحمدلله با عنایت مقام معظم رهبری این درخواست اجرائی شد.

گفتنی است: در در ابتدای این برنامه قائم مقام پژوهشگاه فقه معاصر و مدیران کتابخانه و دانش نامه فقه معاصر به معرفی برنامه های این پژوهشگاه پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha