سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ |۱۶ محرم ۱۴۴۶ | Jul 23, 2024
حجت الاسلام والمسلمین ولی الله نقی پور فر

مدیر گروه مدیریت مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، خانواده را اولین جلوه‌گاه توحید و مهم‌ترین موضوع ۱۰ فرمان قرآنی در سوره انعام (۱۵۱-۱۵۳) و اسراء (۲۲-۳۹ ) دانست.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین ولی الله نقی پور فر در نشست علمی تخصصی «خانواده ‌محوری در تدبیر نظامات اسلامی» که توسط مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی برگزار شد، خاطرنشان کرد: این ۱۰ فرمان قرآنی عبارت از توحید و پرهیز از شرک، احسان به مادر و پدر، پرهیز از کشتن فرزندان، پرهیز از فحشاء، پرهیز از آدم‌کشی، پرهیز از ستم به یتیمان، رعایت انصاف در داد و ستد، رعایت انصاف در قضاوت، وفای به تعهدات الهی و انسانی و حفظ وحدت جامعه و پرهیز از تفرقه می باشد.

وی به برخی روایات وارده در اهمیت خانواده اشاره کرد و گفت: جامعه سالم و اسلامی تنها در بستر خانواده سالم شکل می‌گیرد و انسان بدون خانواده فاقد تعادل و سلامت روانی است.

مدیر گروه مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به اهمیت خانواده از منظر دین خاطرنشان کرد: فحشاء و زنا با نتایجی که دارند جنایت در حق بشریت محسوب می‌شوند، حفظ خانواده و ناموس نصف دین انسان را حفظ می‌نماید.

حجت الاسلام والمسلمین نقی‌پورفر در ادامه گفت: در نظام اسلامی «خانواده» تنها نهاد و سازمان اصیل و پایدار اجتماعی است و تمام نظامات اجتماعی، در پاسخ به اقتضائات اصیل مادی و معنوی خانواده شکل گرفته‌اند.

وی بیان داشت: از منظر اسلام، خانواده باید مبنا و محور تدبیر تمام نظامات اجتماعی یعنی نظام‌های اقتصادی، حقوقی، فرهنگی و سیاسی قرار گیرد.

مدیر گروه مرکز تحقیقات اسلامی مجلس خانواده‌محوری را امروزه یک «مکتب» دانست و گفت: این مکتب امروزه مقبولیت نخبگانی یافته و در قالب «سیاست‌های کلی خانواده» که توسط مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۵ ابلاغ شده، تبدیل به یک سند ملی شده است.

حجت الاسلام والمسلمین نقی‌پور فر ضرورت برگزاری این گونه نشست‌ها را مشخص نمودن نسبت و رابطه سازمان‌ها و مراکز فرهنگی با سند مذکور دانست و گفت: حوزه علمیه و سازمان‌های مرتبط با آن، نظام آموزش و پرورش، نظام تحصیلات تکمیلی، نظام رسانه‌ای، و نخبگان فرهنگی در عرصه‌های مختلف از مخاطبان این مباحث هستند.

وی، دستیابی به درک صحیح و مشترک از خانواده‌محوری و اقتضاءات و مسائل خانواده را از مهم‌ترین اهداف این نشست ها ذکر کرد.

رئیس انجمن مدیریت اسلامی حوزه علمیه قم در ادامه سیر کلی مباحث را ترسیم و موضوعاتی مانند جایگاه، ارزش و اهمیت خانواده، ارکان خانواده و جایگاه آنان در خانه و اجتماع، اقسام خانواده و عرصه‌های خانواده را مورد بررسی و تاکید قرار داد.

وی در تشریح موضوع «جایگاه، ارزش و اهمیت خانواده» گفت: در اسلام حفظ نظام، حفظ دین، و حفظ خانواده (و ناموس) از اوجب واجبات است، حفظ خانواده پایه حفظ دین و نظام است.
حجت الاسلام والمسلمین نقی‌پورفر تصریح کرد: از منظر اسلام، خانواده به حدی حرمت دارد که تمامی انواع نکاح مرسوم میان اقوام مختلف را معتبر و محترم دانسته، و نسبت فحشاء دادن به کسانی که بر اساس رسوم قوم خود نکاح نموده‌اند را حرام می‌شمارد.

وی خاطرنشان کرد: پدر و مادر به حدی محترم هستند که حتی شرک، کفر و ظلم آنها نباید مانع احسان فرزندان به ایشان قرار گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha