سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ |۱۶ محرم ۱۴۴۶ | Jul 23, 2024
حجت الاسلام والمسلمین خیاط

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان به جایگاه اساتید درس خارج حوزه علمیه خراسان اشاره کرد و از تدوین نظام جامع آموزش خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین علی خیاط در جمع اساتید درس خارج حوزه علمیه خراسان در مدرسه علمیه عالی نواب مشهد با بیان این که در آغاز راهی هستیم و می خواهیم قدمی در راستای اهداف بلند این حوزه کهن که نقش بزرگی را در تاریخ حوزه های علمیه در مبارزات اسلامی داشته ایفا کنیم، گفت: امیدواریم بتوانیم گامی را در راه این حوزه و تعمیق اهداف بلند آن برداریم.

وی با بیان این که در مسیر پیش روی حوزه علمیه خراسان، بدون همراهی بدنه، شناخت موضوعات و آسیب ها و شناسایی راهکارها امکان پذیر نیست، به جایگاه پرنقش اساتید درس خارج حوزه علمیه خراسان تاکید و ابراز کرد: اساتید درس خارج پیشران های حوزه علمیه خراسان و آشنای به موضوعات هستند و این مهم می تواند کمک بزرگی در راستای ارائه برنامه کارآمد باشد.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان این که امیدواریم بتوانیم به طور دوره ای خدمت اساتید درس خارج بوده و از نظرات آنان استفاده کنیم، به ضرورت ارائه راهکارها در خصوص مسئله مهم پذیرش در فضای این حوزه اشاره و تصریح کرد: مسئله پذیرش در همه حوزه های علمیه کشور، بعنوان یک مساله ملی، نیازمند آسیب شناسی و طرح و ارائه راهکارهاست.

حجت الاسلام والمسلمین خیاط با بیان این که پذیرای نظرات و ایده های کارآمد اساتید درس خارج، مدیران و مسئولان در خصوص اعتلای سطح جذب و پذیرش در حوزه علمیه خراسان خواهیم بود، خاطرنشان کرد: هر نوع راهکاری که به نظر می رسد مدیریت حوزه علمیه خراسان می تواند در این راستا بردارد، برای ما کاربردی بوده و در این راه از پیشنهادات استقبال می کنیم.

وی ضمن اشاره به مسأله ارتباط گرفتن حوزویان با مقاطع پیش از حوزه از جمله در سطح دانش آموزی برای ورود و اقبال به تحصیل در حوزه علمیه خراسان، بیان کرد: مسئله دیگر پس از پذیرش، صیانت از سرمایه های ارزشمند حوزه علمیه خراسان است که سال ها در این بدنه به تحصیل مشغولند و پس از پرورش، باید حفظ و صیانت از هویت آنان نیز داشته باشیم.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان این که در زمینه موضوعات مربوط به نظام آموزش حوزه علمیه خراسان نیز بر حسب کارشناسی و آسیب شناسی های صورت گرفته نظام جامع آموزش حوزه علمیه خراسان آماده شده و در پرتو پایبندی به آن، طلاب با پایه های علمی قوی می توانند منشاء اثر در راستای ارائه پژوهش های کارآمد و مطالعات دقیق و عمیق باشند، گفت: در راستای مباحثه طلاب نیز باید راهکارهای عملی از سوی نگاه های نزدیک اساتید درس خارج بعنوان پیشران در کار ارائه شود.

حجت الاسلام والمسلمین خیاط همچنین ضمن اشاره به ابعاد معیشت حوزویان، عنوان کرد که این موضوع در طول دوره سه سال پیش رو، با احیای موقوفات و منابع پایدار حوزه علمیه خراسان به جد پیگیری و دنبال خواهد شد.

وی همچنین ضمن اشاره به مسئله اهتمام به مدرک در حوزه علمیه خراسان، به فرمایش رهبر معظم انقلاب اشاره کرد که می فرمایند: «بنده جزو کسانی هستم که از اوائل بر روی مدرک مستقل حوزه‌ای تکیه کردم، الان هم اصرار دارم. مدرک خود حوزه با اعتبار خودش نه به اعتبار وزارت علوم؛ چون اعتبار حوزه عمیق‌تر، ثابت‌تر و مهمتر از اعتبار هر وزارتی است»، تصریح کرد: باید به نحوی برنامه ریزی شود که در فضای حوزه اعتبار مدرک دانشگاه با حوزه سنجیده شده و مدرک حوزه مبنا باشد.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان این که حوزه های علمیه می بایست نسبت به حوادث حساس باشند و با درک شرائط و اوضاع زمانه پیش بروند، بیان کرد: باید نسبت به مسائل روز جامعه و نظام، در عرصه موضوعات مختلف، در فضای حوزه های علمیه کارهای محتوایی شکل بگیرند و در این راستا اساتید درس خارج می توانند طلاب را راهبری در موضوعات کنند.

حجت الاسلام والمسلمین خیاط با بیان این که می بایست طلاب فعال در عرصه رسانه و فضای مجازی ورود محتوایی داشته باشند، خاطر نشان کرد: طلابی که از نظر تبلیغی توانمندی و استعداد دارند، باید ورود جدی پیدا کنند و ما از توانمندان و تاثیرگذاران در این عرصه استقبال می کنیم؛ همچنین اساتید حوزه می توانند در زمینه موضوعات اساسی کمک های بزرگی داشته باشند تا در دوره سه سال پیش رو بتوان گام های بلندی را در راه تحقق اهداف متعالی حوزه علمیه خراسان برداشت.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha