چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ |۲۸ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Oct 2, 2024
تعزیه

حوزه/امین اشرفی، داور مسابقه «عصر تعزیه» گفت: متأسفانه تعزیه به یک هنر مهجور تبدیل‌شده و امکان پیشرفت دانشگاهی تعزیه در کشورمان هم کم‌رنگ شده است. گواه این ادعا کتاب‌های محدودی است که در این رابطه وجود دارد و تعدادشان به ۱۰ کتاب نیز نمی‌رسد!

به گزارش خبرگزاری حوزه، سومین دوره مسابقات «عصر تعزیه» کار خود را در پردیس تئاتر تهران آغاز کرده و ۲۹ بهمن نیز طی مراسمی برگزیدگان این دوره معرفی می‌شوند. این مسابقات توانسته به رشد و اعتلای تعزیه کمک کند. در این گزارش تلاش شده با گفت‌وگوهایی که با داوران مسابقه انجام شده این رویداد مورد ارزیابی قرار گیرد.

امین اشرفی، رئیس پردیس تئاتر تهران که به‌عنوان داور در مسابقه «عصر تعزیه» حضور دارد پیرامون این رویداد گفت: حمایت از تعزیه تنها به این هنر خلاصه نمی‌شود بلکه معتقدم این امر رشد و اعتلای تئاتر را هم در بر خواهد داشت. تعزیه را باید ستون تئاتر کشور توصیف کرد. پس بر خود واجب دانستیم با همکاری مجمع تعزیه «آل طاها» در این مسابقه حضورداشته باشیم.

وی افزود: متأسفانه تعزیه به یک هنر مهجور تبدیل‌شده و امکان پیشرفت دانشگاهی تعزیه در کشورمان هم کم‌رنگ شده است. گواه این ادعا کتاب‌های محدودی است که در این رابطه وجود دارد و تعدادشان به ۱۰ کتاب نیز نمی‌رسد!

شناسایی استعدادها

استاد محمد رضایی پیشکسوت تعزیه و یکی دیگر از داوران «عصر تعزیه» نیز درباره این رویداد هنری – مذهبی گفت: مجمع تعزیه «آل طاها» از هنگامی‌که کار خود را آغاز کرد تصمیم داشت روی تصحیح نسخ و کارهای تعزیه فعالیت‌های خود را متمرکز کند. در ادامه تصمیم گرفت با برگزاری برنامه‌ها و سوگواره‌ها قدم‌های بیشتری در این رابطه بردارد. مسابقه «عصر تعزیه ازجمله این اقدامات است که امسال سومین دوره آن برگزار می‌شود. این مسابقه تصمیم داشت با شناسایی استعداد و همچنین آسیب‌شناسی کارها به رشد تعزیه کمک لازم را دهد.

وی افزود: مجمع تعزیه «آل طاها» در ادامه اقدامات حمایتی خود تصمیم دارد از گروه‌های برگزیده استفاده بیشتر کند. یعنی آنها را به سراسر ایران فرستاد تا با برگزاری تعزیه این هنر را در معرض دید همه مردم این سرزمین قرار دهند. این اقدام یک امر ضروری است چون بزرگان تعزیه پیر شده‌اند و نیاز است جوان‌ترها شناسایی‌شده تا این هنر ریشه‌دار با اعتلای بیشتر به کار خود ادامه دهد.

حضور اساتید خبره

عباس مرادی دبیر سه دوره جشنواره نیز در این گزارش تصریح کرد: این رویداد در سه دوره گذشته توانسته به رشد کیفی این رویداد هنری کمک شایان توجهی کند، زیرا وقتی ایرادهای تعزیه‌خوان‌ها توسط استاد خبره بیان می‌شود باعث خواهد شد آنها ضعف‌های مطرح‌شده را برطرف کنند. این موضوع را به‌وضوح در این سه دوره مشاهده کرده‌ام.

وی افزود: کار ما در «عصر تعزیه» در مراسم اختتامیه به پایان نمی‌رسد بلکه تازه آغاز کار دوره بعدی شروع می‌شود. ما نمی‌خواهیم صرف برگزارکننده یک مسابقه باشیم بلکه هدفمان تأثیرگذاری و جریان سازی است پس نیاز است تا با صرف زمان کافی اتفاقی خوب را رقم بزنیم. امیدوارم در این مسابقات توانسته باشیم به این خواسته برسیم.

در آخرین گفت‌وگو در این گزارش مربوط به مرتضی صفاریان معین‌البکا «عصر تعزیه» می‌شود. وی گفت: من از سال ۱۳۰۸ زمانی که شش سال بودم کارم را در تعزیه آغاز کردم. جالب است علاقه من در تعزیه از اشقیا خوانی به وجود آمد چون وقتی کودک بودم حرکات اشقیا خوان‌ها را در تعزیه می‌دیدم و از کارشان خوشم می‌آمد. برای همین در خانه سعی می‌کردم حرکات جنگی آنها را تقلید کنم. در کنار تعزیه‌خوانی به ترمپت هم علاقه پیدا کردم.

عدم حمایت دولتی

این تعزیه‌خوان‌ها در پاسخ به این سؤال که حمایت‌های دولتی از تعزیه چگونه است، بیان کرد: متأسفانه حمایت‌های لازم از طرف وزارت ارشاد پیرامون تعزیه رخ نمی‌دهد. در چنین شرایطی مجمع تعزیه «آل طاها» تصمیم گرفت با برگزاری این مسابقه قدمی در جهت رشد و حمایت از تعزیه بردارد.

وی در انتهای این گزارش تأکید کرد: اساتید تعزیه با این مسابقه همکاری بسیاری خوبی دارند چون می‌دانند حمایت از این رویداد می‌تواند به اعتلای بیشتر تعزیه کمک کند البته در این مسیر مشکلاتی هم وجود دارد اما آدم‌هایی که به عشق اباعبدالله (ع) پا در این مسیر گذاشته‌اند از این دشواری‌ها نترسیده و همچنان به کار خود ادامه خواهند داد.

لازم به ذکر است؛ سومین دوره مسابقه «عصر تعزیه» از ۲۳ بهمن کار خود را در پردیس تئاتر تهران آغاز کرده و ۲۹ بهمن با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان می‌دهد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha