شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ |۲۲ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 29, 2024
نشست هم‌اندیشی مطالبه گران استان کهگیلویه و بویراحمد

حوزه/ دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: از الزامات حکمرانی اسلامی و نظام مردم سالاری دینی، مشارکت در طلب حق نه به عنوان حق خواهی فردی، بلکه به عنوان تکلیفی بر گردن آحاد جامعه است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از یاسوج، حجت الاسلام حمزه پیش قدم دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کهگیلویه و بویراحمد امروز در هم اندیشی مطالبه گران این استان ضمن گرامی داشت اعیاد شعبانیه به نقش و جایگاه مطالبه گری در استان پرداخت و مهمترین عامل استعمار بشریت به دست قدرتمندان و زورگویان تاریخ را عدم فهم و درک مناسب جامعه از حقوق خود و مطالبه آن برشمرد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کهگیلویه و بویراحمد افزود: برای اعتلای حقوق عامه باید بینش جامعه که مهمترین سنگ بنای رهایی از مشکلات در حوزه فردی، اجتماعی، مادی ‌و معنوی است را رشد داد و لذا بالا رفتن بینش و عمق یافتن دانش مردم می تواند کمک به اعتلای کمال فردی و اجتماعی جامعه کند.

این مسئول فرهنگی خاطرنشان کرد: از الزامات حکمرانی اسلامی و مردم سالاری دینی مشارکت در طلب حق خواستن نه به عنوان حق خواهی فردی، بلکه به عنوان تکلیفی بر گردن آحاد جامعه است.

مطالبه گری؛ بایدها و نبایدها

‌ پیش قدم با اشاره به سخن امیرالمومنین علی (ع) در خطبه ۲۱۶ نهج البلاغه در راستای حق خواهی و غفلت از آن، ادامه داد: حضرت فرمود: مردم از اینکه حق بزرگی را فراموش می کنند و یا باطل خطرناکی در جامعه رواج می‌یابد، اما احساس نگرانی نمی کنند، در آن زمان نیکان قدرتمند نمی شوند و کیفر الهی برای آنها بزرگ و دردناک خواهد بود پس بر شما که یکدیگر را نصیحت و نیکو همکاری کنید

وی این ترسیم و خطبه حضرت علی (ع) را برای جامعه بشری بسیار ارزشمند دانست و افزود: سیاست جمهوری اسلامی ایران بر همین مبنا است.

پیش قدم افزود: مقام معظم رهبری در اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ در ارتباط تصویری با تشکلهای دانشجویی فرمود اگر جوانان مؤمن و پاک، علم مطالبه گری را زمین بگذارند ممکن است کسانی آن را در دست بگیرند که هدفشان ضربه زدن به انقلاب باشد نه حل مشکل مردم.

وی به بیانات دیگری مقام معظم رهبری، در بحث مطالبه ناحق که اگر مطالبه گران انقلابی ما مطالبه حق نکنند، آنها مباحث ناحق خود را به جای حق مطالبه می کنند، اشاره کرد و گفت: نمونه بارز آن بحث حجاب در چند ماه اخیر بوده که عده ای با تبعیت از دنیای کفر به دنبال مطالبه یک مبحث ضد دینی می خواستند نظام را در بحث اقتصاد و فرهنگ ، سیاست و اجتماع دچار مشکل کنند.

مطالبه گری؛ بایدها و نبایدها

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کهگیلویه و بویراحمد به رخداد انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: در نظام ما تمام ابعاد سیاسی و حاکمیتی با برگزاری انتخابات از عالیترین مقام حاکمیت دینی که شخص ولی فقیه باشد، به واسطه مجلس خبرگانی که مردم انتخاب می کنند برگزیده شده تا شخص اول اجرایی نظام که رئیس جمهور باشد مستقیم با رای مردم و همچنین قانون گذاران مجلس و مجریان شهری که باز با نظر نهایی مردم بر کرسی و منصب قدرت می نشینند که این امر در بین نظام های سیاسی حاکم جهان بی نظیر است. با این وجود بعد از برگزاری انتخابات، نظارت بر عملکرد آنها حاکمیتی صورت می‌گیرد، اما در حوزه مردمی و جامعه، نظارت بر منتخبین به واسطه مطالبه گری صورت می‌گیرد.

وی اظهار کرد: ستاد امر به معروف ‌و نهی از منکر موضوع مطالبه گری را به عنوان اصل مطرح و ضمن ساماندهی، بحث تخصصی در هر حوزه را سرلوحه و بستر حمایتی و قانونی مورد توجه ویژه قرار داده و در استان امروز این فعالیت در حال انجام است.

وی گفت: سوال من از شما مطالبه گران شاخص استان این است چرا مطالبه گری هنوز به عنوان اهرم قدرت مردم تبدیل نشده و از این فرصت در راستای اثر گذار بودن استان استفاده نشده است؟

مطالبه گری؛ بایدها و نبایدها

در ادامه افراد حاضر در این نشست به بیان نظرات خود در پاسخ به سؤال مطرح شده و دیگر موارد دستور جلسه پرداختند و عامل عدم موفقیت مطالبه گری در استان را در عدم همراهی بعضی از مسئولان دانستند.

یکی از مطالبه گران حاضر در این نشست گفت: مطالبه گری بدون کار تشکیلاتی هویت ندارد و کار انفرادی نتیجه مطلوب در پی نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه مطالبه گری شاخص می‌خواهد، افزود: شاخص عدالت خواهی و تحول خواهی باید گفتمان رهبری باشد.

در ادامه مطالبه گر دیگری با بیان اینکه مشکلات را ابتدا به ساکن باید در خود جستجو کنیم نه در مسئولان، افزود: گفتمان عدالت خواهی با گرایش های جناحی منافات دارد.

یکی دیگر از حاضران در جلسه، از مطالبه گران به عنوان حلقه میانی یاد کرد و گفت: ماموریت و نقش اصلی مطالبه گران این است که مردم را وارد فضای مطالبه گری کنند.

شرکت کننده دیگری گفت: در فتنه اخیر دشمن فکر می کرد زنان کم حجاب با کشف حجاب به نظام ضربه می زنند اما آنها بر دهن دشمن زدند؛ ما چکار کردیم؟ آیا آنها را جذب کردیم؟ باید با هر گروهی با زبان خودش حرف زد.

یکی دیگر از مطالبه گران عنوان کرد: دلیل اصلی عدم نتیجه گیری مطالبه گران در استان کهگیلویه و بویر احمد آن است که شبکه ای و تشکیلاتی عمل نمی شود. اگر ستاد امر به معروف استان نقش هدایت گر و همپوشانی مطالبه گران را به درستی ایفا کند قطعا این مشکل حل خواهد شد. می توان از ظرفیت کانون بسیج وکلا برای آموزش حقوقی مطالبه گران استفاده کرد.

در پایان حجت الاسلام پیش قدم دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کهگیلویه و بویراحمد، عوامل موفقیت مطالبه گری و نتیجه بخش بودن آن را در چهار حوزه «علم، آگاهی، پشتکار، اتحاد و ید واحده بودن» دانست و گفت: علم، راه و روش و شیوه صحیح مطالبه گری را به ما می آموزد و همچنین ترسیم مسیر صحیح از غلط را برای ما بیان می کند که بدانیم معیار و تشخیص حق و باطل چیست.

مطالبه گری؛ بایدها و نبایدها

وی با بیان اینکه آگاهی ما را از مباحث و مسائل و اطلاعات پیرامون موضوع مطالبه مطلع می کند، افزود: آنچه کار را به سرانجام می رساند پشتکار همراه با اتحاد و همدلی است که منجر به قدرت گرفتن مطالبه گری و ‌حصول نتیجه می شود.

پیش قدم در پایان عنوان کرد: اگر شاخص ها در مطالبه گری لحاظ نگردد گاهی مطالبه حق نتیجه بخش نیست و به ثمره نمی‌رسد و آن وقت است که به اعتقاد و باور و فکر افراد جامعه آسیب زده و منجر به بی اعتمادی می شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha