یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ |۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 16, 2024
عملیات هسته ای در عراق

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

پایگاه های آمریکا موشک باران شدند

بیش از ۲۰ راکت به سمت ۲ پایگاه آمریکا در دیرالزور واقع در شمال شرق سوریه شلیک شد. جمعه شب بیش از ۲۰ راکت به سمت دو پایگاه غیر قانونی آمریکا در دو میدان نفتی «العمر» و گازی «کونیکو» در دیرالزور (شرق فرات) واقع در شمال شرق سوریه شلیک شد. بالگردهای آمریکایی بر فراز میدان گازی کونیکو در پی این حملات راکتی پرواز کردند. از سوی دیگر، یک مقام نظامی آمریکا به شبکه الجزیره قطر گفت که یکی از پایگاه‌های ایالات متحده در شرق سوریه هدف ۸ موشک قرار گرفت. وی که نخواست نامش فاش شود، تأکید کرد که واشنگتن در حال ارزیابی خسارت‌های این حمله راکتی است.

منبع: مهر

روسیه از عملیات هسته ای آمریکا در عراق پرده برداشت

در بحبوحه جدال کلامی مقامات انگلیس و روسیه بر سر ارسال گلوله‌های حاوی اورانیوم ضعیف‌شده، مقام ارشد روس می‌گوید آمریکا از این نوع گلوله‌ها در عراق استفاده کرد. ژنرال «ایگور کریلوف»، فرمانده نیروهای حفاظت رادیولوژی، شیمیایی و بیولوژیکی ارتش روسیه در واکنش به قصد انگلیس برای ارسال مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده به اوکراین، گفت که آمریکا در عراق ۳۰۰ تن اورانیوم ضعیف شده استفاده کرد. کریلوف دراین‌باره افزود: جنگنده‌های آمریکا بمب‌های حاوی اورانیوم ضعیف شده را طی سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ میلادی در شهرهای العماره، بغداد، بصره، فلوجه و حتی کربلای مقدسه پرتاب کردند. وی با اشاره به تلاش انگلیس برای ارسال گلوله‌های حاوی اورانیوم ضعیف‌شده گفت: «اظهارات مقامات بریتانیا درباره ارسال بمب‌های اورانیوم ضعیف‌شده به اوکراین بسیار گستاخانه به نظر می‌رسد، به ویژه زمانی که این اظهارات قبل از سالگرد بمباران یوگسلاوی بیان می‌شود که در آن از این مهمات خطرناک استفاده شد».«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه سه‌شنبه گذشته در واکنش به ابتکار انگلیس در ارتباط با تحویل تسلیحاتی با اورانیوم ضعیف شده به ارتش اوکراین گفت: غرب تصمیم گرفته است با فدراسیون روسیه تا آخرین اوکراینی بجنگد نه در کلام، بلکه در واقعیت. اگر انگلیس گلوله‌های اورانیوم ضعیف شده را به اوکراین برساند، روسیه مجبور به واکنش خواهد شد. سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه هم در این خصوص تأکید کرد: یک مرحله دیگر طی شده است، اما آنها کمتر و کمتر می‌شوند. مسکو شرایط در این خصوص را با دقت رصد می‌کند. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه هم در واکنش به «آنابل گلدی» معاون وزیر دفاع آمریکا که گفته بود: بریتانیا مهمات اورانیوم ضعیف شده را به اوکراین منتقل خواهد کرد، گفت: سناریوی یوگسلاوی. این گلوله‌ها نه تنها می کشند، بلکه محیط را آلوده می‌کنند و باعث سرطان در افراد ساکن در این زمین‌ها می‌شوند. انگلیس موضع گیری روسیه در ارتباط با ارسال گلوله‌های حاوی اورانیوم ضعیف شده به اوکراین را رد کرد. لندن در بیانیه‌ای روسیه را به انتشار «اطلاعات نادرست» در این خصوص نیز متهم کرد. به گزارش رسانه‌های انگلستان، سخنگوی وزارت دفاع این کشور اذعان کرد که ارتش انگلستان ده‌ها سال است که در گلوله‌ های ضدزره خود از اورانیوم ضعیف شده استفاده می‌ کند. وی ادعا کرد: این یک موضوع استاندارد است و ربطی به سلاح‌ های هسته‌ ای ندارد. روسیه نیز این را می‌ داند؛ اما عمداً در تلاش است تا اطلاعات نادرست ارائه دهد! به ادعای وی «تحقیقات مستقل» دانشمندان نشان داده که استفاده از اورانیوم ضعیف شده در برخی مهمات تأثیر کمی بر سلامت شخصی و محیط زیست خواهد داشت! «بارونس آن ابل گلدی» وزیر دفاع انگلستان دوشنبه پیش از ارائه گلوله‌های مذکور و همچنین ناوگانی از تانک های چلنجر ۲ به اوکراین خبر داده بود. در واکنش به اذعان لندن، «سرگی لاوروف» وزیر خارجه روسیه درباره ارسال مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده به اوکراین در سخنانی تصریح کرد: این گامی جدی به سوی تشدید بیشتر تنش است. اظهارات برخی از نمایندگان غربی مبنی بر اینکه هیچ چیز وحشتناکی وجود ندارد، هیچ جایی استفاده از مهمات با اورانیوم ضعیف شده منع نشده است و ما هیچ کنوانسیونی را نقض نمی‌کنیم؛ جای تعجب دارد. به یاد داشته باشید که نتایج حاصل از اورانیوم ضعیف شده در یوگسلاوی و عراق، زمانی که ده‌ها هزار غیرنظامی و نیروهای ناتو متحمل آسیب شدند، چه شد. افزایش شدید بیماری‌های سرطانی و سایر بیماری‌های خطرناک، همچنین خاک برای چندین دهه آلوده بود.

منبع: مهر

آشوب در فرانسه سفر پادشاه انگلیس را لغو کرد

در بحبوحه تشدید اعتراضات سراسری در پاریس و شهرهای مختلف فرانسه، دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه با انتشار بیانیه‌ای از لغو سفر برنامه‌ریزی‌شده پادشاه انگلیس به پاریس خبر داد. روزنامه گاردین دراین‌باره نوشت: در بیانیه کاخ الیزه آمده است که تصمیم برای تعویق این سفر با هماهنگی دولت‌های فرانسه و انگلیس و پس از گفت‌وگوی تلفنی امروز صبح (جمعه) بین امانوئل ماکرون و چارلز اتخاذ شده؛ یعنی پس از تظاهرات گسترده علیه دولت فرانسه. طبق برنامه چارلز سوم، پادشاه انگلیس، قرار بود روز یکشنبه ۲۶ مارس (۶ فروردین) به فرانسه سفر کند که به دلیل تظاهرات و آشوب‌های گسترده در شهرهای فرانسه به تاریخی نامعلوم به تعویق افتاد. بنا بر گزارش‌ها در تظاهرات سراسری علیه دولت ماکرون و تصویب قانون افزایش سن بازنشستگی، دیروز پنچ‌شنبه بیش از یک میلیون نفر به خیابان‌های فرانسه آمدند و با نیروهای پلیس درگیری شدند.

منبع: مهر

ماکرون راهی پکن شد

در بحبوحه اعتراضات سراسری در فرانسه، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور این کشور اعلام کرد ماه آوریل (ماه آینده) همراه با «اورسولا فون درلاین»، رئیس کمیسیون اروپا، به چین سفر خواهد کرد. پیش از این نیز اعلام شده بود که جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اواسط ماه آوریل به چین سفر خواهد کرد. بنا بر گزارش‌ها در تظاهرات سراسری علیه دولت ماکرون و تصویب قانون افزایش سن بازنشستگی، دیروز پنچ‌شنبه بیش از یک میلیون نفر به خیابان‌های فرانسه آمدند و نیروهای پلیس برای متفرق‌کردن معترضان به خشونت متوسل شد. «جرالد دارونین»، وزیر کشور فرانسه ضمن ارائه گزارشی درباره تظاهرات گسترده دیروز در پایتخت و دیگر نقاط این کشور، آن را «پنج‌شنبه سیاه» توصیف کرد. دارونین دراین‌باره گفت: ۴۵۷ نفر بازداشت و ۴۴۱ نیروی امنینی نیز زخمی شدند؛ ۹۰۳ مکان عمومی هم به آتش کشیده شد.

منبع: مهر

«پنج‌شنبه سیاه» فرانسه رقم خورد

«جرالد دارونین»، وزیر کشور فرانسه ضمن ارائه گزارشی درباره تظاهرات گسترده دیروز در پایتخت و دیگر نقاط این کشور، آن را «پنج‌شنبه سیاه» توصیف کرد. دارونین دراین‌باره گفت: ۴۵۷ نفر بازداشت و ۴۴۱ نیروی امنینی نیز زخمی شدند؛ ۹۰۳ مکان عمومی هم به آتش کشیده شد. با اینکه تصاویر زیادی از برخورد خشن پلیس فرانسه در فضای مجازی منتشر شده، اما وزیر کشور فرانسه به آمار معترضان زخمی اشاره‌ای نکرد. بنا بر گزارش‌ها در تظاهرات سراسری علیه دولت ماکرون و تصویب قانون افزایش سن بازنشستگی، دیروز پنچ‌شنبه بیش از یک میلیون نفر به خیابان‌های فرانسه آمدند و نیروهای پلیس برای متفرق‌کردن معترضان به خشونت متوسل شد.

منبع: مهر

تظاهرات ضد اسرائیلی نشست خبری سوناک را لغو کرد

در حالی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی امروز وارد لندن شد و با ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس دیدار کرد که صدها صهیونیست با برگزاری تظاهرات در نزدیکی مقر وی مخالفت خود را با سیاست‌های کابینه نتانیاهو اعلام کردند. از سوی دیگر، رسانه‌های عبری زبان گزارش دادند که طرف انگلیسی کنفرانس خبری مشترک خود با نتانیاهو را لغو کرده است. این در حالیست که دفتر نتانیاهو تلاش کرده تا این تصمیم لندن را تغییر دهد. نتانیاهو در جریان سفر خود به انگلیس می کوشد لندن را متقاعد کرده تا تحریم‌های بیشتری را علیه ایران اعلام کند. همان کاری که در جریان سفرهای خود به پاریس، رم و برلین داشته اما تاکنون نتیجه‌ای حاصل نکرده است. منابع آگاه در دفتر نخست وزیر انگلیس اعلام کرده‌اند که سوناک نگرانی خود را نسبت به سیاست‌های کابینه رژیم صهیونیستی اعلام خواهد کرد اما علنی نخواهد بود.

منبع: مهر

آمار فقر کودکان در ششمین اقتصاد بزرگ جهان تکان دهنده شد

نتایج تازه‌ترین آمار رسمی منتشر شده نشان می‌دهد که حدود یک سوم کودکان در انگلیس به عنوان ششمین اقتصاد بزرگ جهان، در فقر زندگی می‌کنند.وزارت کار و امور بازنشستگی انگلیس اعلام کرد که ۴.۲ میلیون کودک معادل ۲۹ درصد از جمعیت زیر ۱۸ سال در یک سال منتهی به آوریل ۲۰۲۲، در فقر نسبی بوده‌اند. فقر نسبی به شرایطی نسبت داده می‌شود که هر خانوار بعد از کسر هزینه‌های مسکن، با کمتر از ۶۰ درصد درآمد متوسط زندگی کند. آمارها نشان می‌دهد که حدود ۳۵۰ هزار کودک دیگر سال گذشته پس از تصمیم دولت برای توقف کمک هزینه‌ معیشتی اضافی که برای دوران همه‌گیری کرونا تخصیص داده شد، در پی افزایش افسارگسیخته هزینه‌های زندگی به فقر نسبی کشیده شدند. با این حال، کارشناسان می‌گویند که آمار کودکان فقیر بالاتر از این میزان است زیرا کمک هزینه دولت اکتبر ۲۰۲۱ متوقف شد و این داده‌ها تا بازه زمانی آوریل یعنی ۶ ماه را نشان می‌دهد.\ آمارها حاکیست که در مجموع ۴۵ درصد از همه کودکان فقیر در خانواده‌هایی بودند که کوچک‌ترین فرزندشان زیر پنج سال داشت این درحالیست که ۷۱ درصد در خانواده‌های کارگری زندگی می‌کردند. بیش از ۸۰۰ هزار کودک هم در خانواده‌ای زندگی می‌کردند که برای امرار معاش به بانک غذا وابسته هستند. طبق آمار منتشر شده خانواده‌های فقیر طی سال‌های اخیر دچار فقر عمیق شده‌اند. فقر عمیق به شرایطی گفته می‌شود که هر خانوار بعد از کسر هزینه‌های مسکن، با کمتر از ۵۰ درصد درآمد متوسط زندگی کند. آمارها نشان می‌دهد که حدود ۲.۷ میلیون کودک در فقر عمیق بسر برده که ۵۰۰ هزار نفر بیشتر از سال ۱۱/۲۰۱۰ است. داده‌های وزارت کار و امور بازنشستگی انگلیس همچنین از فقر بیشتر کودکان غیربومی در انگلیس حکایت دارد. در مجموع ۵۳ درصد از کودکان در خانواده‌های سیاه پوست بریتانیایی، آفریقایی یا کارائیب ساکن انگلیس در فقر بودند. «آلیسون گارنهام» مدیر اجرایی سازمان «اقدام برای جلوگیری از فقر کودکان» آمار منتشر شده را تکان دهنده و تلخ توصیف و تصریح کرد که تعلل دولت برای رسیدگی به این معضل قابل توجیه نیست. آمار وزارت کار و امور بازنشستگی انگلیس درباره وضع اسفناک فقر درحالی منتشر می‌شود که جهش بی‌سابقه شاخص تورم و افزایش افسارگسیخته هزینه‌های زندگی در انگلیس، جزیره را در بدترین شرایط اقتصادی نیم قرن گذشته قرار داده است. نرخ تورم از محدوده ۲ به ۱۰ درصد رسیده و کشور از اکتبر سال گذشته میلادی وارد دوره رکود اقتصادی شده است. نرخ بهره بین بانکی هم که با اقساط ماهانه وام مسکن میلیون‌ها انگلیسی ارتباط مستقیم دارد ۴۲۵ واحد پایه افزایش یافته و هزینه سنگینی را به مخارج مردم تحمیل کرده است. تازه‌ترین داده‌های آماری در انگلیس نشان می‌دهد که تورم ماهانه مواد غذایی به ۱۷.۱ درصد رسیده که نقطه عطفی در چارچوب بحران هزینه‌های زندگی در این کشور بشمار می‌رود. تحقیقات پژوهشکده انگلیسی کانتار حاکیست که نرخ تورم مواد غذایی از سال ۲۰۰۸ که ثبت داده‌ها در این زمینه آغاز شد، به بالاترین حد رسیده و اگر مردم عادت‌های خرید خود را تغییر ندهند، ۸۱۱ پوند (۹۷۸ دلار) به قبوض سالانه آن‌ها اضافه می‌شود. ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس در اظهاراتی جنجالی گفته است مردم نباید توقع داشته باشند که دولت حلال تمام مشکلات آن‌ها باشد و چالش‌های اقتصادی امسال از بین نخواهد رفت.

منبع: ایرنا

آمریکا در دیرالزور حمله هوایی کرد

منابع خبری بامداد شنبه گزارش دادند، هواپیماهای آمریکا مناطقی در دیرالزور واقع در شرق سوریه را هدف قرار دادند.هواپیماهای آمریکا مناطقی در دیرالزور سوریه را در پاسخ به حمله راکتی به پایگاه‌های آمریکایی هدف قرار دادند. برخی از منابع خبری از شنیده شدن صدای انفجار در مناطقی در دیرالزور خبر دادند. هنوز وزارت دفاع آمریکا واکنشی نسبت به این گزارش نداشته است. این حملات در حالی صورت گرفته که منابع خبری جمعه شب گزارش دادند، ۲ پایگاه آمریکا در شمال شرق سوریه هدف حملات راکتی قرار گرفت. فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) مدعی شد که حمله راکتی به پایگاه آمریکایی هیچ خسارت یا تلفاتی نداشته است. ساعاتی پیش نیز چند انفجار پایگاه غیرقانونی نظامیان آمریکا در میدان نفتی العمر در نزدیکی مرز سوریه با عراق را به لرزه درآورد. بامداد روز جمعه رسانه‌ها از بمباران مناطقی از استان دیرالزور در شرق سوریه خبر دادند. چند ساعت بعد، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) حمله هوایی بامداد روز جمعه به شهر دیرالزور در شرق سوریه را تأیید کرد. خبرگزاری رویترز به نقل از پنتاگون گزارش داد: این حملات هوایی به سوریه در پاسخ به زخمی شدن نظامیان آمریکایی در حمله گذشته صورت گرفته است. وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که فرماندهی مرکزی ارتش این کشور حملات هوایی به تأسیساتی انجام داده که به ادعای این نهاد توسط گروه‌های مقاومت در شرق دیرالزور مورد استفاده قرار می‌گرفتند. پنتاگون مدعی شده است که این حمله به دنبال کشته شدن یک نظامی آمریکایی و زخمی شدن پنج تن دیگر از نظامیان آمریکایی صورت می‌گیرد که توسط یکی از گروه‌ها به پایگاه ائتلاف بین المللی ضد داعش در نزدیکی الحسکه در شرق سوریه انجام گرفته بود. ساعاتی پس از این اعلام، شبکه المیادین از هدف قرار گرفتن پایگاه نظامیان آمریکا در میدان نفتی العمر با چند موشک خبر داد.

منبع: ایرنا

آمریکا به عراق چراغ سبز نشان داد

یک نشریه آمریکایی مدعی شده است که دولت این کشور یک تحریم از عراق را لغو کرده تا این کشور بتواند بدهی ایران را پرداخت کند. نشریه واشنگتن فری‌بیکن در گزارشی اعلام کرد که دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، معافیت تحریمی برای عراق در نظر گرفته تا عراق بتواند بدهی خود بابت برق ایران را با پول نقد پرداخت کند بر این اساس ایران اعلام کرد که ۵۰۰ میلیون دلار از عراق دریافت خواهد کرد. این نشریه ادعا می‌کند به بیانیه‌ای دست یافته که «آنتونی بلینکن» وزیرخارجه آمریکا، در کنگره به شکل غیرعلنی مطرح کرده است. همچنین فری‌بیکن نوشت: «این معافیت تحریمی یک روز پس از آن صادر شد که آمریکا سخنان مقامات ایرانی مبنی بر دریافت ۵۰۰ میلیون دلار از عراق را رد کرده بود.» معافیت تحریمی به بانک تجارت عراق این اجازه را می‌دهد که در ازای خرید برق به ایران مبلغی واریز کند. البته آمریکا چنین معافیتی را رد کرده و سخنگوی وزارت خارجه این کشور در واکنش به این گزارش فری‌بیکن می‌گوید: «واشنگتن برای پرداخت هیچ گونه وجوه مسدود یا محدود شده به ایران معافیتی ارائه نکرده است.» اسفند ماه سال گذشته «حمید حسینی» دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، در ارتباط با پول‌های بلوکه‌شده ایران در کشور عراق گفته بود: «عراق پول برق و گاز ایران را در حساب بانکی به نام شرکت ملی گاز و توانیز واریز می‌کند، اما این به‌معنی دسترسی ایران به این پول‌ها نیست. پول‌های ایران در بانکی است که تحت نظارت آمریکا است و تنها اجازه واردات کالاهایی داده می‌شود که تحریم نیست، به‌طوری که سال گذشته در اسفند ماه یک میلیارد دلار کالا از این مسیر به ایران وارد شد و بدهی ایران به ترکمنستان نیز از این محل پرداخت شد.» حسینی با بیان اینکه دخالت آمریکا در بازار ارز عراق در واقع مشکلی برای تاجر عراقی است که ۱۰ درصد هزینه تجارت با ایران را بالا می‌برد؛ گفت: با اقدامات جدید آمریکا برای جلوگیری از ورود ارز به ایران مانعی ایجاد نشده است، زیرا ما در صادرات به این کشور قدرت رقابت و فاصله نزدیکی داریم که هزینه حمل‌ونقل را ارزان کرده است و می‌توانیم کماکان محصولات صادراتی خود را با قیمت کمتری صادر کنیم.

منبع: خبرنگاران جوان

هواشناسی هشدار سطح زرد صادر کرد

کارشناس هواشناسی گفت: هشدار سطح زرد برای نفوذ سامانه بارشی جدید به کشور از روز یکشنبه صادر شده است. خانم فریبا گودرزی گفت: هشدار سطح زرد برای نفوذ سامانه بارشی از روز یکشنبه تا پایان روز چهارشنبه صادر شده که زمینه ساز بارش باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، کاهش نسبی دما، در نقاط مستعد تگرگ، در ارتفاعات و نواحی با اقلیم سرد بارش برف خواهد شد. به گفته کارشناس هواشناسی، استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی،کردستان،کرمانشاه،زنجان، قزوین، البرز، تهران، قم، مرکزی، همدان، نیمه غربی اصفهان، بوشهر، نیمه شمالی فارس و اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سمنان، یزد درگیر این سامانه بارشی خواهند بود. او می گوید: کاهش دید، احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده ای، ریلی و هوایی، صاعقه، احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال طغیان رودخانه‌ها، در نواحی کوهستانی بویژه گردنه‌ها کولاک برف و احتمال آسیب به صنعت کشاورزی، بویژه در مورد کاهش دما وجود دارد. بنابراین توصیه می شود اجتناب مطلق از اتراق در بستر و اطراف مسیل‌ها و احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در سفرهای برون شهری، در صورت سفر با خودرو، به همراه داشتن تجهیزات لازم، از جمله لباس زمستانی و سوخت کافی، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، در نواحی سردسیر آمادگی برای برف روبی توسط دستگاه‌های مربوطه و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی را هم وطنان در دستور کار خود قرار دهند.

منبع: خبرنگاران جوان

آمریکا و کانادا به توافق ضد مهاجرتی رسیدند

دولت بایدن و ترودو در نظر دارند به طور مشترک از ورود پناهجویان غیرقانونی به خاک خود ممانعت به عمل آورند. دکترین مونروئه مهمترین دکترین در سیاست خارجی آمریکا محسوب می‌شود و بر این امر تاکید دارد که نیمکره غربی حیاط خلوت ایالات متحده است و هیچ قدرت بزرگ دیگری حق حضور در کشورهای قاره آمریکا را ندارد. همین دکترین باعث مداخله گسترده واشنگتن در امور کشورهای آمریکای مرکزی و لاتین و درپی آن بی ثباتی کشورها و هجوم پناهجویان به آمریکای شمالی شده است. با این حال، آمریکا و کانادا به دنبال جلوگیری از ورود این مهاجران ناخواسته به خاک خود هستند. به گزارش خبرگزاری رویترز، یک مقام آگاه در دولت کانادا و یک مقام در دولت آمریکا اعلام کردند اوتاوا و واشنگتن به توافقی دست یافته اند که هدف آن جلوگیری از ورود پناهجویان به مرزهای دو کشور از مسیرهای غیرقانونی است. با این حال، جزئیات بیشتری از این توافقنامه باید مورد توافق قرار گیرد و سپس رهبران دو کشور در دیدار با هم آن را امضا خواهند کرد. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا امروز (جمعه) در دیدار با جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا در دیدار حضوری که با هم خواهند داشت درباره این موافقتنامه که موسوم به "توافقنامه تجدیدنظر شده کشور ثالث ایمن" است، گفتگو می‌کنند. ترودو اکنون از سوی منطقه کبک، منطقه فرانسوی زبان کانادا تحت فشار قرار دارد که جلوی ورود پناهجویان غیرقانونی را بگیرد. از آنجا که ترودو خود نماینده این منطقه است این موضوع برای او اهمیت مضاعفی دارد. یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود در این باره گفت: طبق این توافق کانادا پذیرفته است که تحت برنامه حقوق بشر طی سال آینده میلادی ۱۵ هزار پناهجوی نیمکره غربی را در خاک خود اسکان دهد. بایدن در سفر خود به کانادا قرار است درباره طیف گسترده‌ای از مسائل از جمله حمایت از اوکراین در نبرد با روسیه، روابط دو جانبه اقتصادی و سیاسی، و نیز تاکید بر پیوند دو کشور با طرف کانادایی گفتگو کند. همچنین رئیس جمهور آمریکا طبق برنامه از پیش اعلام شده قرار است امروز در پارلمان این کشور نیز سخنرانی داشته باشد.

منبع: خبرنگاران جوان

یونیسف به جامعه جهانی هشدار داد

صندوق کودکان ملل متحد «یونیسف» هشدار داد اگر به یمن جنگ زده که در هر ده دقیقه یک کودک در آن جان خود را از دست می‌دهد بودجه فوری اختصاص نیابد میلیون‌ها کودک با خطر فزاینده سوء تغذیه روبرو می‌شوند. سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد از بین ۱۱ میلیون کودک نیازمند به کمک‌های انسانی در یمن بیش از ۵۴۰ هزار کودک زیر ۵ سال با سوء تغذیه شدید روبرو هستند که زندگی آن‌ها را تهدید می‌کند. سازمان ملل افزود: «به طور متوسط در هر ۱۰ دقیقه یک کودک جان خود را به دلایلی از دست می‌دهند که می‌توان از آن جلوگیری کرد.» این سازمان گفت: برای ادامه مداخله خود در این کشور که فقیرترین کشور شبه جزیره عربستان است و بیش از ۸ سال جنگ آن را ویران کرده است «به ۴۸۴ میلیون دلار پول نیاز فوری دارد.» سازمان ملل هشدار داد «بدون اقدامات فوری ممکن است میلیون‌ها کودک با خطر فزاینده سوء تغذیه روبرو شوند» و تاکید کرد «اگر پول نرسد یونیسف ممکن است مجبور شود کمک‌های حیاتی خود را به کودکان آسیب پذیر کاهش دهد.» در اواخر فوریه، کشورهای کمک کننده متعهد شدند یک ملیارد و ۲۰۰ میلیون دلار به مردم یمن بپردازند که این موضوع موجب نارضایتی سازمان‌های امداد بشردوستانه‌ای شد که بیش از ۴ میلیارد دلار درخواست کرده بودند. بر اساس گزارش سازمان ملل امسال بیش از ۲۱ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر (دو سوم جمعیت یمن) به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

منبع: شبکه خبر

کره شمالی زیردریایی هسته‌ای آزمایش کرد

رسانه‌ دولتی کره شمالی گزارش داد، همزمان با هشدار رهبر این کشور به کره جنوبی و آمریکا برای متوقف کردن مانورهای نظامی مشترک‌شان، کره شمالی یک زیردریایی بدون سرنشین تهاجمی جدید با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای را آزمایش کرد. خبرگزاری رسمی کره شمالی موسوم به KCNA اعلام کرد، در جریان این آزمایش، این زیردریایی بدون سرنشین جدید کره شمالی توانست در عمق ۸۰ تا ۱۵۰ متری زیر دریا در آب‌های سواحل شرقی‌اش به مدت بیش از ۵۹ ساعت حرکت و یک کلاهک غیرهسته‌ای را منفجر کند. تحلیل‌گران می‌گویند کره شمالی در حال نمایش انواع تهدیدات اتمی خود علیه واشنگتن و سئول است اگرچه این تردید وجود دارد که آیا این سلاح زیردریایی آماده استقرار است یا خیر. آنکیت پاندا، یکی از مقامات ارشد در اندیشکده کارنگی برای صلح بین‌الملل مستقر در آمریکا گفت: کره شمالی قصد دارد به آمریکا و کره جنوبی این پیام را بدهد که در یک جنگ، طیف بالقوه تسلیحات هسته‌ای که آنها را هدف قرار می‌دهند و متحدان باید نگران آنها باشند، وسیع و گسترده خواهد بود. وی افزود: در صورت وقوع یک جنگ، سیلوها، واگن‌های ریلی، زیردریایی‌ها و پرتاب‌کننده‌های متحرک موشکی وجود خواهند داشت. و اکنون کره شمالی این اژدر زیردریایی را نیز به این ترکیب اضافه کرده است. کره شمالی روز دوشنبه یک موشک کوتاه برد را از یک سیلوی زیرزمینی شلیک کرد. براساس گزارش خبرگزاری KCNA، این سیستم زیردریایی بدون سرنشین جدید تحت عنوان "Haeil" یا "سونامی" برای حملات مخفیانه در آب‌های دشمن و نابود کردن گروه‌های تهاجمی دریایی و بنادر عملیاتی اصلی با ایجاد یک موج رادیواکتیو بزرگ از طریق یک انفجار زیر آبی در نظر گرفته شده است. این خبرگزاری ضمن اعلام اینکه کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی بر این آزمایش نظارت داشت، افزود: این زیردریایی بدون سرنشین تهاجمی اتمی را می‌توان در هر ساحل و بندری مستقر کرد یا توسط یک کشتی برای عملیات‌ها یدک‌کش کرد. این در حالی است که یکی از مقامات ارتش کره جنوبی اعلام کرد، در حال تجزیه و تحلیل ادعاهای کره شمالی هستند. یکی از مقامات آمریکا نیز که خواست نامش فاش نشود گفت، هیچ نشانه‌ای از انجام شدن یک آزمایش اتمی وجود ندارد. هنوز مشخص نیست که آیا کره شمالی به طور کامل کلاهک‌های هسته‌ای کوچک‌شده لازم برای نصب بر سلاح‌های کوچک‌تر را تولید کرده است یا خیر. تحلیل‌گران معتقدند، اگر کره شمالی آزمایشات اتمی را از سربگیرد، ساخت چنین کلاهک‌هایی به احتمال زیاد یکی از اهداف کلیدی خواهد بود. تصویر منتشر شده توسط رسانه‌های دولتی کره شمالی کیم جونگ اون را در حالی که در کنار یک شیء اژدر مانند بزرگ لبخند می‌زند، نشان می‌دهد اما هنوز مشخص نیست که آیا این شیء همان پهپاد جدید است یا خیر. تصاویر دیگر رد حرکت این شیء در زیر آب و انفجارهای قابل مشاهده در سطح دریا را نشان می‌دهند. یون سوک یول، رئیس جمهور کره جنوبی نیز امروز در جریان سخنرانی برای بزرگداشت سربازانی که در درگیری‌ها با کره شمالی در آب‌های غربی جان خود را از دست دادند، از جمله غرق شدن کشتی نیروی دریایی در سال ۲۰۱۰ میلادی که به گفته کره جنوبی توسط یک اژدر کره شمالی مورد اصابت قرار گرفت، گفت: مطمئن خواهم شد که کره شمالی بهای "اقدامات تحریک‌آمیز بی‌ملاحظه‌اش" را بدهد.

منبع: ایسنا

صنعا به سازمان ملل ضرب الاجل تعیین کرد

دولت نجات ملی یمن مستقر در صنعا دیروز پنجشنبه به سازمان ملل متحد ۷۲ ساعت مهلت داد، کشتی کانتینربر یمن که پس از بازرسی در جیبوتی توقیف شده است رفع توقیف شده و به بندر الحدیده وارد شود. در همین راستا «حسین العزی»، معاون وزیر امور خارجه صنعا با انتشار توئیتی در حساب کاربری خود نوشت: «به دفتر فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن ۷۲ ساعت مهلت می‌دهیم کشتی کانتینربر (لامار) را آزاد کند و دیگر چنین اتفاقی تکرار نشود.» وی در ادامه تاکید کرده است، اگر سازمان ملل کشتی را آزاد و اجازه ورود کشتی به کشور را ندهد، صنعا مجبور خواهد شد به دفتر نماینده سازمان ملل اطلاع دهد که کشور را ترک و تمام فعالیت‌های خود را تا اطلاع ثانوی تعلیق کند. معاون وزیر امور خارجه صنعا افزود: «ما نمی‌خواهیم سازمان ملل به نیابت از [عربستان سعودی] مردم ما را محاصره و هر بار برای ما توجیه کند که منتظر دستورات ریاض است.» خبرگزاری یمنی «الخبر» گزارش داد، « استیون فاگین»، سفیر ایالات متحده در یمن دیروز پنجشنبه از اعضای مکانیسم راستی آزمایی و بازرسی سازمان ملل متحد (UNVIM) در جیبوتی بازدید کرد. این در حالی است که ناظران سفر او را در چارچوب تقویت محاصره تحمیلی علیه یمن می دانند. خبرگزاری مذکور افزود: مکانیزم «UNVIM» بر اساس دستورالعمل های واشنگتن و ائتلاف عربستان سعودی کار می‌کند و یک میانجی بین‌المللی در جنگ علیه یمن نیست. عربستان سعودی از ششم فروردین سال ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن فقیرترین کشور عربی آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف خود جامه عمل بپوشاند. دولت نجات ملی یمن طی روزهای اخیر تأکید کرده است که کشورهای متجاوز سعودی و امارات به این کشور باید به تعهدات خود ذیل توافق آتش‌بس عمل کنند؛ قرار بود بر اساس این آتش‌بس، فرودگاه صنعاء بازگشایی شود و موانع ورود کشتی‌ها به بندر الحدیده برداشته شود و حقوق کارمندان دولت که برای سال‌ها به‌دلیل جنگ پرداخت نشده است، پرداخت شود.

منبع: تسنیم

آشتی دیپلماتیک ریاض و دمشق تایید شد

کانال تلویزیونی عربستان سعودی «الاخباریه» عصر روز پنج شنبه از قول یک منبع آگاه در وزارت خارجه عربستان سعودی اعلام کرده است که این کشور مذاکرات خود را با دمشق جهت ازسرگیری خدمات کنسولگری آغاز کرده است. پیش‌تر در همین راستا سه منبع آگاه به رویترز گفته بودند، سوریه و عربستان سعودی پس از قطع روابط دیپلماتیک خود که بیش از یک دهه به طول انجامید، توافق کرده‌اند که سفارت‌های خود را بازگشایی کنند. برقراری مجدد روابط بین ریاض و دمشق مهمترین پیشرفت در اقدامات کشورهای عربی برای عادی سازی روابط با دولت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه است. بسیاری از کشورهای غربی و عربی پس از آغاز جنگ جهانی تروریستی علیه سوریه در سال ۲۰۱۱ روابط خود را با دمشق قطع کرده بودند. طبق گزارش یورونیوز، یک منبع منطقه‌ای همسو با دمشق گفت که تماس‌ها بین ریاض و دمشق پس از توافق تاریخی برای برقراری مجدد رابطه بین عربستان و ایران شتاب بیشتری گرفته است. ایران، عربستان و چین نوزدهم اسفند ۱۴۰۱ برابر با دهم مارس ۲۰۲۳ میلادی در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند در نتیجه‌ گفتگوهای انجام شده، جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی توافق کردند ظرف حداکثر دو ماه، روابط دیپلماتیک خود را از سرگرفته و سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی کنند.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • فوق العاده IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
    0 0
    برخورد با اشغالگران آمریکایی باید فوق العاده قاطع باشد به طوری که سراسیمه رها کند و برود
  • مفهم IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
    0 0
    آمریکا جز زبان زور چه می فهمد؟ برخوردهای بازی گونه برایشان فهماننده نیست
  • . IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
    0 0
    امکان بازیابی به دشمن، ضربات قبلی را از کارایی می اندازد
  • . IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
    0 0
    یانکی را معطل نکنید سریع اخراج یا الله
  • نیازمند IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
    0 0
    عربستان و امارات نیازمند هشدار جدی و فوری برای جمع کردن بساطشان از یمنند، برخورد قوی با آمریکا در دریای عرب و تنگه باب المندب حساب کار رو دست اون ها هم می ده