پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ |۱۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 23, 2024
مهدی گلشنی

حوزه/ عضو فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: متأسفانه علوم انسانی در ایران چندان شأن و جایگاهی ندارد و عموم مسئولان به آن بی توجه هستند.

دکتر مهدی گلشنی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن گلایه از عدم توجه جدی مسئولان کشور به علوم انسانی اظهار داشت: وقتی ۶۰ سال پیش بنده در آمریکا بودم، خبری از علوم انسانی در این کشور نبود، اما امروزه به قدری این دسته از علوم دارای اهمیت شده که مهم ترین دانشگاه های آنجا حتی دانشجویان رشته های مهندسی را هم مجبور کرده که تعدادی درس مربوط به علوم انسانی را بگذرانند.

وی افزود: با این حال به نظر می رسد که علوم انسانی در کشور ما فراموش شده است و متأسفانه مسئولان به این موضوع بی توجه بوده و هستند و از سوی دیگر خانواده ها نیز به جو جامعه نگاه می کنند و فرزندان خود را بیشتر به سمت رشته های مهندسی و پزشکی می فرستند.

عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین گفت: واقعیت آن است که علوم انسانی در ایران چندان شأن و جایگاهی ندارد و به جز مقام معظم رهبری، دیگر مسئولان آن طور که باید و شاید به آن توجهی ندارند و این مساله متأسفانه هم در وزارت علوم و هم دانشگاه ها مشهود است.

وی اضافه کرد: ریشه این موضوع به نظر بنده غرب زدگی است و ما باید به علاج این موضوع بپردازیم. از سویی نسلی که از ایران به آمریکا رفته و دکترای خود را در آن جا گرفته نیز با این تفکر بزرگ شده است.

وی ابراز داشت: پرسش بنده این است که چرا ما هر ادای زشتی که در غرب و آمریکا وجود دارد را تکرار می کنیم اما به موارد مثبتی که در آن جا وجود دارد بی توجهیم که از آن جمله احیای علوم انسانی در آمریکا و غرب است.

استاد دانشگاه شریف همچنین خاطرنشان کرد: در درجه اول باید برای مسئولان کشور ما این مهم جا بیفتد که علوم انسانی دارای چه اهمیتی است و از سوی دیگر مشکل سیاست زدگی و غرب زدگی را باید حل کنیم چه آن که در وضع فعلی معمولاً در انتخاب وزرا، مقامات و رؤسای دانشگاه ها بیشتر رفاقت بازی و گروه بازی مطرح است تا شایسته سالاری و در این شرایط ما به هدف مطلوب دست نمی یابیم.

وی با ابراز نگرانی از این که نفوذ اندیشه های غربی در داخل و به خصوص دستگاه ها و نهادها زیاد است، گفت: به نظر بنده باید رسانه ها وقتشان را به مسایل فرهنگی و اندیشه ای، بیش از پیش اختصاص دهند و به فرهنگ ایرانی و اسلامی و گذشته خودمان در قاب رسانه توجه کنیم. این را بیان کنیم که تمدن اسلامی در دوره ای چقدر مهم بوده و چه تأثیراتی داشته تا آن جا که خود غربی ها نیز به آن اذعان داشته اند.

گلشنی افزود: دانشجویان ما باید این باور را داشته باشند و با تکیه بر عقبه تمدنی خود به دنبال رشد علمی و معرفتی باشند و لذا ما باید به دنبال روشنگری در این قضایا باشیم و خانواده ها و دانشجویان را به درستی هدایت کنیم.

وی گفت: روز به روز اهمیت علوم انسانی در دنیا بیشتر می شود و اگر ما به این ها توجه نکنیم، دچار مشکل می شویم، ضمن آن که لازم است هم در انتخاب مسئولان و هم آموزش و پرورش تحولی صورت گیرد.

وی بیان داشت: حوادث اخیر کشور به خصوص آن چه در برخی دانشگاه ها رخ داد، نشانه ضعف فرهنگی و غرب زدگی است و ثابت کرد که ما نیاز به بازنگری جدی در برخی برنامه ها داریم و از جمله باید روی این موضوع کار کنیم که چرا جامعه از معنویت دور شده و برای بسیاری از افراد، پول و مقام مهم شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رضا IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
    1 1
    دلیلش مشخص است چون اکثر علوم انسانی ساخته و پرداخته غرب است و علما و فضلا باید علوم انسانی اسلامی تولید کنند که بسیار زمان بر خواهد بود
  • IR ۰۷:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
    2 3
    چرا چرت میگی ، اکثر کارمندان بانک ها ، ثبت احوال ، آموزش و پرورش ، اداره دارایی ، قوه قضاییه ، و...... همه از رشته های انسانی هستند الان تو روستاها نزدیک 100 درصد معلمان حتی معلمان ریاضی هم از رشته انسانی هستند ، اگر این ظلم هست لطفا کمی از این ظلم ها رو برای رشته های مهندسی و ریاضی انجام بدین که اکثرا بیکار هستن. اغلب دانش آموزای فراری از درس رو می برن تو انسانی بعد همه ارگان ها رو با اونها پر میکنن.
    • سید علی موسوی IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
      2 0
      یکی این اقا توجیه کنه منظور از علوم انسانی چی هستش؟ نه منظور رشته علوم انسانی کجا بریم خدا هنوز ما نمیدونیم علوم انسانی چیه تا چی بشه بدونم نظریه در علوم انسانی چیه
    • جمهوری تجربی ایران IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
      2 0
      دوست عزیز نوشته : وی افزود: با این حال به نظر می رسد که علوم انسانی در کشور ما فراموش شده است و متأسفانه مسئولان به این موضوع بی توجه بوده و هستند و از سوی دیگر خانواده ها نیز به جو جامعه نگاه می کنند و فرزندان خود را بیشتر به سمت رشته های مهندسی و پزشکی می فرستند. اول یک بار متن رو بخون بعد بیا نظر بده .
  • رسول ملکیان اصفهانی IR ۰۶:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
    0 0
    با عرض سلام واحترام تا تفسیر عمومی وتخصصی وفوق تخصصی قرآن تقویت نشود بخصوص تفسیر موضوعی قرآن با چهارروش علوم انسانی اسلامی نخواهیم داشت.
  • غلامعلی بنی آدم IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
    0 0
    چرا علوم انسانی در ایران محلی از اعراب ندارد؟ با این عنوان دکتر گلشنی در سال 1385 سخنرانی کردند.