دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ |۱۰ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 17, 2024
ادرپیش

حوزه / پژوهشگر و کارشناس دینی گفت: جمهوری اسلامی که در رأس آن یک استاد عرفان نظری و عملی قرار گرفت، حمایت‌های خوبی از عرفا کرد و صدای این قشر را به گوش جامعه ما رساند و به نگاه دینی و عرفانی عمق بخشید.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت‌الاسلام مهران آدرویش شب گذشته در نشست «تماشاگه راز، نگاهی به اندیشه‌های عرفانی استاد شهید مرتضی مطهری» که از سلسله نشست‌های الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برگزار شد، با بیان اینکه اساس عرفان عملی طهارت روح است، اظهار داشت: امام خمینی(ره) به طهارت کم نظیر روح استاد مطهری شهادت داده است، یکی از شواهد این طهارت روح، این است که استاد مطهری قریب به چند دهه در عرصه‌ای پژوهش کرد که علاقه شخصی خودش نبود، اما چون نیاز جامعه اقتضا می‌کرد در این مباحث ورود کرد، مانند پاسخ به شبهاتی که سوسیالیست‌ها و کمونیست‌ها مطرح می‌کردند و عده‌ زیادی از جوانان و دانشجویان ما را به خود جذب کرده‌ بودند.

وی با بیان اینکه استاد مطهری در تبیین این مسائل جان خود را نیز گذاشت و به شهادت رسید، گفت: استاد مطهری برای هر سخنرانی شاید بیست ساعت مطالعه کرده، در حالی که این حوزه مورد علاقه‌اش نبوده است، اما چون احساس کرده که جامعه نیاز دارد که از تفکرات سوسیالیستی نجات پیدا کند، در این حوزه مطالعه و پژوهش کرده و لذا این موضوع اگر مخالفت با نفس نیست، پس چیست؟ این از شواهد طهارت روح اوست.

این پژوهشگر و کارشناس دینی خاطرنشان کرد: شاهد دیگر از اینکه استاد مطهری گرایش‌های عرفانی داشته، توجه به اساتید آن شهید بزرگوار است، اساتید او امام خمینی(ره)، علامه طباطبایی، آقای حداد از اساتید، علامه تهرانی و میرزا علی شیرازی اصفهانی بودند، کسانی که در حوزه عرفان نظری و عملی برجسته بودند و استاد مطهری با ذوق و شوق در کلاس آن‌ها نشسته و این حلاوت در کلام ایشان کاملا مشخص است و شهید مطهری از روحیات عرفانی و معنوی این اساتید به خوبی بهره می‌برده است.

وی با بیان اینکه شاهد دیگر از گرایش‌های عرفانی شهید مطهری آثار اوست، یادآور شد: وقتی به آثار شهید مطهری مراجعه می‌کنیم، می‌بینیم در جمع بندی و تبیین مطالب خود بسیار به اشعار عرفانی استناد می‌کند که شاهدی بر گرایش‌های عرفانی اوست، شهید مطهری به علامه طباطبایی علاقه‌مند بود و می‌گویند حتی در کلاس‌های ایشان نیم خیز می‌نشست، وقتی به او می‌گویند چرا اینقدر به علامه علاقه داری، می‌گوید به خاطر این نیست که فیلسوف است، علاقه من به خاطر روحیات معنوی و عرفانی و محبت ایشان به اهل بیت(ع) است.

وی افزود: یکی از مهمترین شواهد این است که خاستگاه عرفان اسلامی را خود اسلام می‌داند، این طور نیست که عرفان از هند و چین وارد دین ما شده باشد و عرفای ما وام‌دار این‌ها باشند، بلکه کتاب و سنت ما پر است از دیدگاه‌های عرفانی و شهید مطهری معتقد است که خاستگاه صد در صد عرفان نظری و عملی اسلام است و مستندات بسیاری می‌توان در این زمینه ارائه کرد.

حجت الاسلام آدرویش ادامه داد: شهید مطهری با تیزبینی، پیش بینی می‌کرد اگر انقلاب اسلامی پیروز شود و شخصیتی مانند امام خمینی(ره) که استاد عرفان نظری و عملی بودند در رأس این نظام قرار بگیرد در آن صورت، استقبالی از طرف مردم نسبت به عرفان خواهیم داشت و عرفان نظری و عملی مورد حمایت قرار خواهد گرفت، بنابراین خوراک فکری این موضوع را باید فراهم کرد.

وی تصریح کرد: در همین راستا ۵ کنفرانس در سال ۱۳۵۰ در همین خصوص ارائه کرده و این تیزبینی استاد مطهری را نشان می‌دهد.

پژوهشگر و کارشناس دینی ابراز کرد: با شهادت استاد مطهری در برهه‌ای از زمان خلائی ایجاد شد و افرادی از روی جهل یا مرض، از این خلأ سوء استفاده کردند و بخش زیادی از جامعه که به سمت عرفان نظری و عملی گرایش داشتند را گمراه کردند.

وی با اشاره به اینکه این اتفاق تحت عناوین عرفان‌های کاذب از آن یاد می‌شود، گفت: آن قدر این موضوع شدید بود که وزارت اطلاعات نمایشگاهی در این خصوص برپا کرد و موسساتی در قم پیرامون این مسائل شکل گرفت تا با این عرفان‌ها مقابله کنند.

وی گفت: خوشبختانه این خلأ با حضور علامه حسن زاده آملی پر شد و مطالب عرفان نظری و عملی به درستی در جامعه تبیین شد و جلوی بسیاری از انحرافات گرفته شد.

وی با بیان اینکه از خدمات بزرگ انقلاب اسلامی همین بود که صدای عرفا را به گوش مردم رساند، اظهار کرد: شاید قریب به ۱۴۰۰ سال بود که عرفا جرأت نمی‌کردند صحبت و نظرات خود را عنوان کنند، شهید مطهری نیز می‌گوید، عرفا با رمز و کنایه مطالب خود را عنوان می‌کنند چون بدفهمی در این وادی زیاد است و سر خیلی‌ها را به بالای دار فرستاده است.

حجت الاسلام آدرویش تأکید کرد: جمهوری اسلامی که در رأس آن یک استاد عرفان نظری و عملی قرار گرفت، حمایت‌های خوبی از عرفا کرد و صدای این قشر را به گوش جامعه ما رساند و به نگاه دینی و معارف دینی عمق بخشید، امامین انقلاب نیز تمام قد از فلاسفه و عرفا حمایت کردند و اجازه دادند که سخن آن‌ها شنیده شود.

وی اظهار کرد: امام علی(ع) می‌فرماید چیزی را ندیدم جز اینکه قبل و حین و بعدش خدا را دیدم، حقیقت البته مرحله‌ای است که بدون استاد به آن نمی‌توان رسید و بسیاری از عرفا در این راه حتی جان خود را دادند و رسیدن به آن آسان نیست.

وی ادامه داد: شاگردان مرحوم حداد می‌گویند او زمانی آمده است کرایه ماشین حساب کند، شش نفر بودند، او می‌شمرد و خود را نمی‌دید و پول پنج نفر را حساب می‌کرد، بنابراین مقام بالاتر مقام بقاء بالله است، در عین اینکه همه مخلوقات را می‌بیند، همراهش خدا را نیز می‌بیند و هدف اصلی عرفان رسیدن به همین است.

پژوهشگر و کارشناس دینی با اشاره به اینکه عرفان نظری و عملی به برکت جمهوری اسلامی در اختیار جامعه قرار گرفته است، گفت: روح انسان را لطیف و فهم انسان را نسبت به آیات و روایات تعمیق می‌بخشد، در این خصوص مدیون استاد مطهری هستیم که ورودی عالمانه به این وادی داشت و راه را برای بیان عرفان باز کرد، بنابراین از خدا می‌خواهیم که به ما توفیق دهد تا آثار وی را بیشتر مطالعه کنیم و در تطهیر روح خود بیشتر بکوشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha