پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ |۱۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 23, 2024
حرکت دسته نمادین زنان طائفه بنی اسد در دفن اجساد شهدای کربلا

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی گفت: امام حسین علیه السلام صبح روز هشتم ذی‌الحجه و قبل از روز عرفه از مکه خارج شدند به همین علت اینکه ایشان محرم بوده و حج را نیمه تمام رها کرده‌اند درست نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا محمدی شاهرودی در یکی دیگر از برنامه‌های تلویزیون اینترنتی پاسخ وابسته به مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه، با اشاره به این شبهه که چرا امام حسین(ع) برای اهداف سیاسی حج خود را ناتمام گذاشت؟، اظهار کرد: اگر میان دو امر، امری دائر باشد، عقل و شرع حکم می‌کند دفع افسد به فاسد کند و این یک قاعده کلی است اما نکته مهم این است که آیا واقعا امام حسین(ع) محرم به احرام حج شد یا خیر؟، برخی به اشتباه می گویند ایشان کنار صحرای عرفه رفتند و دعا را خواندند و بعد حرکت کردند درحالی که امام حسین(ع) دو سال قبل از زمان معاویه این اتفاق را رقم زدند، سالی که امام حسین از مکه حرکت کردند حجی بر ایشان وارد نشده بود.

وی اضافه کرد: امام حسین(ع) بیست و هفتم رجب از مدینه حرکت کرد و سوم شعبان وارد مکه شد و بقیه ماه شعبان و ماه‌های رمضان شوال تا هشتم ذی‌الحجه در مکه ماندند و بعد هم از این شهر خارج شدند. امام حسین(ع) عمره تمتع انجام ندادند پس نمی‌تواند حج تمتع هم انجام دهد و دوم اینکه باید از روز نهم که روز عرفه باشد محرم به احرام شود درحالی که امام حسین(ع) نیمه ماه رمضان نامه مسلم را فرستاد و اوایل ذی الحجه نامه مسلم را دریافت کرده است و قبل از عرفه خارج شده است. امام حسین(ع) محرم به احرام حج نشده بود؛ برای خداحافظی خانه کعبه یا طواف یا عمره مفرده انجام داده است و این باعث گمراهی برخی از افراد شده است.

استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: متأسفانه در برخی از کتاب‌های خودمان هم این موضوع در مورد امام حسین(ع) آورده شده است که ایشان حج را رها کردند درحالی که ایشان محرم به حج تمتع نشدند ضمن اینکه اگر خطری فردی را تهدید کند می‌تواند حج را رها کند و این را داریم که ۶۰ نفر را مأمور کرده بودند که امام حسین(ع) را ترور کنند و امام حسین(ع) هم نمی‌توانستند در هنگام احرام سلاح جنگی دنبال خود داشته باشند و کار حرام انجام دهند.

وی ادامه داد: سنت سه شاخه می‌شود، قول، عمل و تقریر و عمل خود امام می‌شود حجت که اگر کاری انجام شود می‌توان برای آن دلیل آورد، اما شرایط جامعه اسلامی به جایی رسیده بود که امام حسین(ع) ناچار بودند که در شرایطی که همه از سرتاسر عالم اسلام آمده بودند حج را انجام دهند اما ایشان مجبور شدند خانه خدا را ترک کنند، اگر ما و مردم از امام حق حمایت نکنند امام حق، ناچار می‌شود که حج را رها کند. هر چند ما هم این موضوع را نپذیرفته‌ایم که امام حسین(ع) حج را ناتمام گذاشته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی با بیان اینکه امام حسین(ع) برای حفظ حرمت خانه کعبه سفر کردند، گفت: ایشان فرمودند که می‌خواهند خون من را بریزند و هر چه دوتر از خانه کعبه این اتفاق رخ دهد بهتر است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha