سه‌شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ |۱۸ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 25, 2024
فیضیه

حوزه/ معاون سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم به بیان برخی اقدامات انجام شده به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید حوزه پرداخت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین  علی اصغر همتیان معاون سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم به بیان برخی اقدامات انجام شده به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید حوزه پرداخت.

بر این اساس اقدامات معاون سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم در تمهید مقدمات  سال تحصیلی جدید به این شرح است:

  1.   سامانه انتخاب درس اساتید از تاریخ  ۵ شهریور تا ۲۰ شهریور فعال شد و اکثر اساتید در تاریخ مذکور نسبت به انتخاب درس اقدام نمودند. اساتیدی که در تاریخ مذکور موفق به انتخاب درس نشده بودند همراهی لازم انجام و اکثر اساتید بدون نیاز به مراجعه حضوری دروس خود را انتخاب نمودند.
  2.   انتخاب درس طلاب محترم نیز از تاریخ ۲۶ شهریور آغاز شد و تلاش بر این بود با زمان بندی های مرحله ای ضمن توجه به مشکلات احتمالی انتخاب درس و  به زحمت نیفتادن طلاب، انتخاب درس نیز در زمان مناسب انجام شود و کلاس ها هر چه سریع تر انسجام لازم را پیدا کنند.

تعداد طلابی که تا این لحظه درس انتخاب کرده اند  به تعداد انتخاب درس نهایی سال قبل بوده و این در حالی است که هنوز انتخاب درس ادامه دارد.

تلاش همه همکاران آموزش قم بر این بوده که خدمت رسانی مناسبی انجام شود و بر همین اساس ساعت کاری ۱۰ روز اول مهر از ساعت ۷ صبح تا ۵ عصر بوده و در این مدت روزهای تعطیل نیز همکاران در محل کار حاضر و مقدمات روان شدن فعالیت ها را فراهم می ساختند.

  1. در مورد دروس آزاد حوزه علمیه قم قبل از اشاره به اقدامات صورت گرفته توجه به نکات زیر ضروری به نظر می رسد:
  • دروس آزاد همواره مورد تاکید مراجع، بزرگان  و مسئولان حوزه علمیه قم بوده است و بخش اساسی دروس حوزه علمیه قم به شمار می آید. آیت الله اعرافی مدیر محترم حوزه های علمیه نیز بارها و بارها بر تقویت دروس آزاد تاکید داشته و حتی توصیه به راه اندازی دروس آزاد در برخی از دروس پایه های ۵ و ۶ سطح یک طبق آیین نامه و ضوابط خاصی داشته و دارند.
  •   دروس آزاد محل رشد و تعالی طلاب و اساتید بوده و هست. دروس آزاد شاهراه جریان زنده و پویای علم و دانش در حوزه علمیه بوده و در فضای دروس آزاد بستر رشد و تعالی طلبه و استاد فراهم است.
  • در دهه های اخیر برخی از مراجع،  بزرگان و اساتید  در کنار دروس آزاد اقدام به تاسیس مراکز، موسسات و مدارس فقهی نموده و این مراکز خدمات ارزشمندی به حوزه علمیه قم داشته و فضلای فراوانی تحویل جامعه علمی داده اند و امروزه تعداد قابل توجهی از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه قم دانش آموختگان همین مراکز و مدارس هستند. 
  • در سال های اخیر تعداد مدرس ها افزایش و محدوده جغرافیایی آنها گسترش قابل توجهی  پیدا کرده است.  زمانی تعداد مدرس های دروس آزاد به ۱۰ مدرس نمی رسید و در شعاع بسیار محدودی در اطراف حرم مطهر قرار داشتند اما امروزه علیرغم ساماندهی  انجام شده بیش از ۱۱۰ مدرس فعال در حوزه علمیه قم وجود دارد.
  • اساتید دروس آزاد در سال های اخیر رشد کیفی و کمی قابل توجهی داشته اند.  اساتید جوان از یک سو با بهره مندی از دانش کافی و از سوی دیگر مجهز به مهارت ها و ابزار آموزشی جدید پا به عرصه تدریس گذاشته و در کنار اساتید با سابقه سطوح عالی و خارج سرمایه ارزشمندی برای حوزه علمیه قم و حوزه های علمیه سراسر کشور فراهم ساخته اند. بدیهی است همگان همانگونه که موظف به حمایت از اساتید با سابقه و درخشان هستیم موظف به فراهم نمودن زمینه رشد اساتید جوان و آتیه دار نیز هستیم.
  • متاسفانه حوزه های علمیه مانند دیگر مراکز علمی کشور و جهان در بیش از دو سال دوران ویروس منحوس کرونا با آسیب های جدی مواجه شد و هنوز در میدان با این آسیب ها مواجه هستیم. از عرصه هایی که در این ایام با آسیب جدی مواجه شد دروس آزاد حوزه بود و هنوز که بیش از یک سال از همه گیری کرونا گذشته دروس آزاد رونق سابق را پیدا نکرده و با پیامدهای آن ایام مواجه است. برخی از طلاب در دو سال کرونا به شهرستان های خود مهاجرت کرده و در آنجا اشتغالات علمی و فرهنگی پیدا کرده اند و زندگی آنها بر اساس همان فعالیت ها شکل گرفته و امکان حضور دوباره در حوزه علمیه قم را ندارند و برخی هم که اصرار بر تحصیل در قم دارند با توجه به مشکلات معیشتی و مشکل تامین مسکن با مشکل مواجه هستند.
  •   در گذشته نه چندان دور تعداد مدرس هایی که دروس آزاد قم در آنها برگزار می شد بسیار محدود بود و همه آنها در اطراف حرم مطهر نهایتا تا مسجد سلماسی و چهار راه بیمارستان بودند؛  در حالی که در سال تحصیلی جدید بعد از ساماندهی مدرس ها ما در حال حاضر بیش از ۱۱۰ مدرس فعال داریم و با توجه به پراکندگی محل استقرار طلاب وجود برخی مدرس ها در برخی مناطق مانند پردیسان اجتناب ناپذیر است.   

اما اقداماتی که در سال تحصیلی جدید جهت تقویت دروس آزاد انجام شد عبارتند از:

    • تغییر آیین نامه کانون های هدایت علمی تربیتی

آیین نامه  پایگاه های هدایت علمی تربیتی -  که عنوان آنها به «کانون های هدایت علمی تربیتی» تغییر یافت -  مورد بازنگری قرار گرفت و علاوه بر اختصاص کانون ها به طلابی که در دروس آزاد شرکت می کنند  از شرایط الزامی کانون ها عدم برگزاری دروس اصلی اعلام شد و این مطلب طی نامه ای به کانون ها ابلاغ و قرار شد این مطلب در تابلوی مدارس مربوطه نصب شود.

    • بازنگری در آیین نامه انتقالات و تسهیل حضور طلاب در قم به ویژه در دروس آزاد
    • فراهم نمودن اتوبوس هایی برای انتقال طلاب از پردیسان و شهرک مهدیه به حرم مطهر جهت حضور در دروس حوزه علمیه قم ( حرکت روزانه اتوبوس ها از پردیسان و شهرک مهدیه هر روز ساعت ۶:۱۰ دقیقه و ۷:۱۰  دقیقه صبح و بازگشت بلافاصله بعد از نماز ظهر )
    • فراهم نمودن زمینه  استفاده اساتید و طلاب از پارکینگ های اطراف حرم با تخفیف ویژه (اساتید و طلاب محترم می توانند جهت دریافت اطلاعات بیشتر و تهیه کارت به دارالشفاء، اداره تسهیلات امور طلاب مراجعه فرمایند)
    • تسهیل رفت و آمد اساتید و طلاب در اطراف حرم ( پیگیری هایی انجام شده تا تولیت حرم مطهر با همکاری شهرداری تعداد ماشین های برقی «ون» را در مسیرهای اطراف حرم  -  که وسایل عمومی تردد نمی کنند  - افزایش داده  و اساتید و طلاب بتوانند از این وسایل  استفاده نمایند. امیدواریم به زودی شاهد نتایج این پیگیری ها باشیم )
    • ساماندهی مدرس ها که پیش از این در خبرگزاری حوزه گزارش تفصیلی آن ارایه گردید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حامد IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    0 0
    در بخش آموزش حوزه چرا طلاب ازاد کد سابق ۵۳۱ تحصیلی نمی توانند دروس خارج فقه و اصول انتخاب نمایند؟
  • عبدالله عزیزی IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
    0 16
    سلام علیکم بسیارعالی است ممنون