پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ |۱۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 23, 2024
نشست

حوزه/ نشست «ارائه ظرفیت‌های حوزه علمیه خواهران در همکاری با معاونت زن وخانواده» با حضور معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده و جمعی از اساتید، مدیران و نخبگان حوزه علمیه خواهران قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، نشست «ارائه ظرفیت‌های حوزه علمیه خواهران در همکاری با معاونت زن وخانواده» با حضور دکتر انسیه خزعلی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده و جمعی از اساتید، مدیران و نخبگان حوزه علمیه خواهران قم در موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران برگزار شد.

لزوم افزایش تاثیر عاملیت بانوان حوزوی در اقدامات معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری

لزوم تعامل بیشتر حوزه علمیه خواهران با معاونت زنان و خانواده

حجت الاسلام و المسلمین غلامی، رئیس موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه، عنوان کرد: دولت سیزدهم ویژگی‌هایی از جمله اعتماد آفرینی، امید بخشی، اعتماد بخشی، پرکاری و پر تلاش بودن را بیش از دولت های گذشته دارد و معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده بیش از سایر معاونین این ویژگی‌ها را دارند.

وی ادامه داد: از مشکلات و رنج‌های سال‌های قبل در این عرصه این بود که بیشرین قرابت کسی که برای این جایگاه انتخاب می‌شد جنسیت آن بود و شاید برای نخستین بار است که فردی فاضل و متخصص در این جایگاه قرار گرفته است و این امر برای حوزه‌های علمیه امید بخش است.

رئیس موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه اضافه کرد: به عنوان مجموعه حوزه علمیه خواهران وظیفه می‌دانیم که از تلاش‌ و زحماتی که در این دوسال صورت گرفته تشکر کنیم و امیدواریم حضور معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در جمع مدیران، اساتید و نخبگان حوزوی منشا برکات شود.

وی ادامه داد: از جمله مطالبات این است که سهم تاثیر عاملیت بانوان حوزوی در اقدامات معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری بیش از گذشته شود و در مدت زمان باقی مانده از دولت، شاهد نقش آفرینی جدی‌تر حوزه‌های علمیه خواهران باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین غلامی بیان کرد: گفت‌وگوها باید بیشتر از قبل بین دو نهاد صورت بگیرد تا ذهنیت‌هایی که از گذشته بین حوزه و نهاد زنان وجود دارد از بین برود.

وی گفت: نعمتی که الان داریم این است که دیگر شاهد شبه مسائل یا مسائل کاذب به عنوان اولویت های دستور کاری معاونت زنان نیستیم و شاهد هستیم مسائل اصلی حوزه زنان و خانواده در دستور کار قرار گرفته است و این امر فرصت را برای حوزه علمیه خواهران به عنوان مجموعه‌ای که مجاهدینی با دغدغه خدمت به معرفت دینی و افزایش باورهای دینی در جامعه است ایجاد می‌کند که این دو نهاد بتوانند همکاری بیشتری داشته باشند.

سه سوال طلاب حوزه علمیه خواهران

لزوم تعامل بیشتر حوزه علمیه خواهران با معاونت زنان و خانواده

زهرا عزیزاللهی، مدیر حوزه‌های علمیه خواهران قم، ضمن تبریک ولادت حضرت زینب (س) عنوان کرد: حوزه علمیه خواهران قم با سه هزار طلبه جاری و بیش از سه هزار طلبه فارغ التحصیل فعالیت می‌کند.

وی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های حوزه علمیه خواهران این است که طلاب از منفعل بودن فاصله گرفتند، گفت: حوزه علمیه خواهران قم، چهار مدرسه برای پذیرش از مدرک سیکل دارد؛ یعنی دانش آموزانی که قرار بود نیروی آموزش و پرورش باشند در خدمت حوزه علمیه هستند.

عزیزاللهی بیان کرد: نظر سنجی برای شناسایی مطالبات حوزویان صورت گرفت که سوالات مشترکی داشتند؛ سوال اول طلاب و اساتید این بود که معاونت زنان و خانواده ریاست جمهور تصویر چارچوب تعاملاتی دیده شده بین نهاد معاونت زنان و خانواده و حوزه های علمیه خواهران را منعکس کنند

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران قم، در بیان سوال دوم اظهار کرد: در طراحی و برنامه ریزی برای حفظ و صیانت از کانون خانواده از ظرفیت طلاب خواهر و نخبگان حوزه علمیه چه استفاده‌ای شده و می‌شود؟

عزیزاللهی اضافه کرد: سوال سوم این است که آیا هیات اندیشه ورزی از اعضا حوزه علمیه خواهران در نظر گرفته شده است که از نظرات و تجربیات آنان استفاده کنند؟

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران قم یادآور شد: از طرف همه طلاب حوزه‌های علمیه خواهران قم برای ارائه خدمت در عرصه‌های زن و خانواده در زمینه‌های فرهنگی، پژوهشی و آموزشی اعلام آمادگی می‌کنیم.

برای تولید مفاهیم کلیدی در کنار شما هستیم

لزوم تعامل بیشتر حوزه علمیه خواهران با معاونت زنان و خانواده

معصومه ظهیری، دبیر ستاد راهبری زن و خانواده حوزه‌های علمیه کشور، در رابطه با ظرفیت حوزه‌های علمیه خواهران قم و جامعه الزهرا (س) عنوان کرد: استان قم ام‌القری جهان اسلام است که بسیاری از طرح‌ها و ایده‌ها از اینجا سرچشمه می‌گیرد.

وی بیان کرد: ستادهای راهبری حوزه علمیه به ابتکار آیت‌الله اعرافی تشکیل شدند و بیش از ۳۰ ستاد هستند که ظرفیت‌های بسیاری خوبی دارند و ستاد راهبری زن و خانواده، اختصاص به زنان دارد.

دبیر ستاد راهبری زن و خانواده حوزه‌های علمیه کشور، با تاکید بر ظرفیت زنان اظهار کرد: با توجه به سبقه و حضور در میدانی که دارید از ظرفیت‌ها با خبر هستید و ان شاالله تلاش شود از این ظرفیت‌ها استفاده شود.

وی ادامه داد: همه ستادها آموزش، پژوهش، تولید محصولات فرهنگی، تبلیغ، برنامه ریزی، راهبری و در برخی موضوعات برنامه راهبرانه برای کودکان و نوجوانان و مباحث مربوط به آسیب های اجتماعی را دارند.

ظهیری افزود: این هم افزایی و همدلی اقتضای این را دارد که این جاده یک طرفه نباشد که ما طرح و ایده را بدهیم اما از آن طرف اقبال و اجابت برای همکاری کمتر دیده شود و قوه مجریه مسیر خود را برود و حوزه‌های علمیه همچنان دغدغه مند باشند.

دبیر ستاد راهبری زن و خانواده حوزه‌های علمی کشور گفت: درخواست داریم که وقتی اختصاص داده شود تا اعضای ستاد خدمت شما باشیم تا ظرفیت‌ها، برنامه‌ها، پیشنهادها و طرح‌ها را مطرح کنیم.

ظهیری اضافه کرد: ما برای تولید مفاهیم کلیدی که در مساله زنان، خانواده، نگاه به بین الملل، مطالبه‌ای از جامعه جهانی در مورد زنان داریم و... در کنار شما و همراه شما هستیم.

دبیر ستاد راهبری زن و خانواده حوزه‌های علمیه کشور، بیان کرد: احساس می‌کنیم که ما برای الگوی سوم خلا هایی داریم؛ در بحث نفی می‌دانیم چه چیزهایی نباید باشیم؛ اما الگویی که زن الگوی سوم را برای نسل پیش رو معرفی کنیم که چه شاخص‌ها، ویژگی‌ها و خصوصیت‌هایی دارد، تعریفی برای ارائه به نسل پیش رو نداریم.

حوزه های علمیه با کوتاه کردن دیوارهایش، مامن جوانان شود

لزوم تعامل بیشتر حوزه علمیه خواهران با معاونت زنان و خانواده

خانم شریفی، معاون فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا (س)، ضمن ابراز هم دردی با مردم فلسطین عنوان کرد: خدا را شاکر هستیم که در شرایطی تنفس می‌کنیم که دولت انقلابی بر سرکار است و این امر هم باعث خوشحالی است و هم انتظارات ما را بالا می‌برد.

وی با بیان اینکه جای شکر و تقدیر دارد که دغدغه‌های مشترکی بین حوزه‌های علمیه خواهران و دولت جمهوری اسلامی وجود دارد، گفت: قم به عنوان ام القری جهان اسلام و خاستگاه انقلاب اسلامی یکی از ظرفیت‌های بسیار مهم نه تنها ایران اسلامی بلکه جهان اسلام است و مهم تر از همه وجود حوزه‌های علمیه خواهران و برادران در قم است که مرکزیت و مرجعیت علمی و فقاهتی دارند.

معاون فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا (س) در رابطه با اهمیت حوزه های علمیه بیان کرد: رهبر معظم انقلاب بیان کردند که حوزه‌های علمیه مسئول دین داری مردم هستند اما اهمیت حوزه های علمیه خواهران به این خاطر است که نیمی از جامعه را زنان تشکیل می دهند و نیم دیگر جامعه را نیز تربیت می‌کنند.

وی اظهار کرد: جامعه الزهرا (س) به عنوان بزرگ‌ترین حوزه علمیه خواهران جهان تشیع ظرفیت های بسیاری دارد و در حال حاضر با ۱۳ هزار طلبه در حال تحصیل و ۲۲ هزار فارغ التحصیل در سراسر جهان اسلام دارد و توانسته فعالیت‌های بسیار تاثیرگذاری را در عرصه ملی و بین المللی داشته باشد.

شریفی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب فرمودند که در حوزه های علمیه ما باید تحول ایجاد شود و اگر به دنبال تحول نرویم دشمن برای ما برنامه ریزی خواهد کرد و ما منفعلانه به سمت پذیرش آن می‌رویم، الحمدالله این نگاه تحولانه اتفاق افتاده است.

معاون فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا (س) بیان کرد: امروزه در شرایط جنگ ترکیبی و شناختی که قرار داریم و دشمن با تمام قوا هجمه را به سمت جوانان و نوجوانان ما آورده است، می‌طلبد که حوزه علمیه با همان نگاه تحولی، دیوارهای خود را کوتاه کند و مامن و پایگاه دختران نوجوان و جوان باشد.

وی با تاکید بر جایگاه قم و حساست دشمن نسبت قم گفت: نیاز است که با همیاری و حمایت های معاونت ریاست جمهوری و سربازان گمنام امام زمان (عج) این دغدغه را برطرف کنیم و قم را از آفات حفظ کنیم. دشمن برای قم سرمایه گذاری کرده است زیرا معتقد است که قم در جایگاه خود باقی بماند و افرادی مانند امام راحل، رهبر معظم انقلاب و سید حسن نصرالله ها را تربیت می‌کند پس اگر ریشه را بزنیم بقیه مساله ای ندارد.

شریفی ادامه داد: اقدامات موثری در عرصه دانش آموزی و دانشجویی صورت گرفته است. اگر حمایت های لازم باشد می‌توانیم با شبکه سازی و تشکیلاتی که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب نیز هست فعالیت‌های موثرتری انجام بدهیم.

وی اظهار کرد: یکی دیگر از مطالبات ما این است که بولتن گزارشات ملی و رصد وضعیت زنان در اختیارمان قرار بگیرد تا بر اساس آن بتوانیم برنامه ریزی کنیم همچنین ایجاد پدافند مردم محور زن و خانواده، در اختیار قرار گرفتن بانک سمن‌ها فعال حوزه زن و خانواده، کارآفرینی و اشتغال زایی بانوان طلبه و شرکت در کارگروه های تخصصی معاونت از دیگر مطالبات است.

به ظرفیت سرمایه‌های انسانی، علمی و اجتماعی حوزه‌ علمیه خواهران توجه شود

خانم حسینی کاشانی، نماینده اساتید موسسه آموزش عالی حوزوی موسسه معصومیه، عنوان کرد: سرمایه انسانی، علمی و اجتماعی حوزه‌های علمیه خواهران ظرفیتی قابل توجه برای نهادهای حاکمیتی هست که حاکمیت می تواند به بهترین شکل از آن‌ها بهره برداری کنند.

نماینده اساتید موسسه آموزش عالی حوزوی موسسه معصومیه بیان کرد: علمیه خواهران را جمعی از خواهران انقلابی تشکیل می دهد که عاشق امام و رهبری، دلسوز اسلام و مملکت اسلامی، کم توقع، پرکار و پرتلاش، فداکار، باهوش و با استعداد با ظرفیتهای علمی و پژوهشی و فرهنگی مثال زدنی، با نشاط و آماده و دغدغه مند برای انجام کاری که بدانند ظهور حضرت حجت رو جلو می ندازه، در عین حال خانه دار، همسردوست، فرزندپرور و آن هم فرزندان متدین و انقلابی پرور از جمله ویژگی های آنان است.

وی ادامه داد: این حجم از صفات و خصال نیک در کنار هم را در کدام مجموعه می توانید بیابید؟ مع الاسف، این همه انرژی فعال و نیروی انسانی کارآمد و گوش به فرمان حکومت اسلامی، که می‌تواند بازوان توانمندی برای حاکمیت باشد، در نهادهای حاکمیتی حضورشان یا حس نمی‌شود یا کمرنگ است؛ مثلا در شوراهای مشورتی که دولت به ویژه معاونت محترم با اقشار مختلف مردم و فرهیختگان دارند چه جایگاهی برای این پتانسیل عظیم دیده شده؟ چه قدر به نظرات مشورتی این قشر فرهیخته متدین جامعه عنایت می شود؟ چه تعداد نشست‌های هم فکری و هم افزایی میان طلاب و اساتید حوزه علمیه خواهران و معاونت برگزار می شود؟

نماینده اساتید موسسه آموزش عالی حوزوی موسسه معصومیه یادآور شد: منظورم از طلاب و اساتید، کسانی هست که همین هویت را در حوزه دارند، و کارهای اجرایی و مدیریتی ندارند و مسئول فلان بخش و مدیر فلان مدرسه و... نیستند؛ چرا که نگاه طلبه ای که در کسوت طلبگی و استادی است به مسائل، با نگاه بقیه بزرگواران تفاوت های قابل توجهی دارد.

وی اضافه کرد: مطالبه دوم در ارتباط با سرمایه انسانی حوزه ها، استعداد سنجی و شناسایی طلاب توانمند برای کادرسازی برای سازمان ها و نهادهای مرتبط هست. از کادرسازی برای تاسیس و مدیریت مهدکودک‌ها، مدارس ابتدایی و دبیرستان های غیرانتفاعی گرفته تا کادرسازی برای نمایندگی مجلس و معاونت های مختلف دولتی تا کادرسازی برای فعالیت‌ها بین المللی در سطوح مختلف.

حسینی کاشانی تصریح کرد: فرستادن طلاب به مدارس برای طرح امین یا جذب خواهران طلبه به عنوان معلم در آموزش و پرورش حرکت ستودنی بوده است اما طلبه های خواهر ظرفیتی خیلی بیشتر از این نقش های تبعی دارند.

وی بیان کرد: یکی از مطالبه های به حق، نقش دهی به طلاب حوزه در فعالیت‌های هنری و سینمایی در عرصه‌های مختلف است. جدا از نقش کارشناس مذهبی و برنامه های کارشناس محور، باید ساختاری برای توانمندسازی خواهران و برادران حوزوی در عرصه فیلم نامه نویسی، بازیگری، تئاتر و ... فراهم شود تا در دراز مدت نیروهای توانمند و تاثیرگذاری تربیت شوند که اگر قرار شد با فلان سلبریتی برخورد شود دستان خالی حکومت از نیروهای توانمند وفادار به جمهوری اسلامی و آرمان های شهدا چنان خالی نباشد.

نماینده اساتید موسسه آموزش عالی حوزوی موسسه معصومیه افزود: البته در سال های اخیر افرادی در این زمینه با انگیزه های شخصی نه سازمانی فعالیت کرده‌اند اما برای دیده شدن نیازمند عنایت متولیان امر هستند.

سرمایه علمی

وی در رابطه با سرمایه علمی عنوان کرد: در میان خواهران طلبه نخبگان علمی در سطوح مختلف وجود دارند که توان انجام پروژه های پژوهشی مختلف رو دارند.

حسینی کاشانی ادامه داد: مطالبه مشخص بنده این هست که اساتید حوزه های علمیه خواهران در طرح های کلان پژوهشی مشارکت داده بشوند. کافی است اولا این اساتید و خواهران طلبه از نیازمندی های پژوهشی حاکمیت در حوزه های مرتبط ، مطلع باشند.

وی افزود: ثانیا حلقه اتصالی میان این پژوهشگران و نهادهای حاکمیتی که مسئولیت تصمیم سازی و تصمیم گیری برای حل مسائل جامعه را دارند تشکیل شود. در این صورت تایید خواهید کرد که بسیاری از خلاهای پژوهشی نهادهای مختلف، با حضور علمی خواهران طلبه مرتفع خواهد شد.

نماینده اساتید موسسه آموزش عالی حوزوی موسسه معصومیه بیان کرد: مرکز پژوهش های معصومیه که قرار است به پژوهشکده تربیت تغییر کند، با پشتوانه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ظرفیت پژوهشی بالفعلی هست که می‌تواند در حل مسائل معاونت به ویژه پژوهش هایی که به نگاه زنانه به مسائل نیازمند است وارد عمل شود.

وی عنوان کرد: مطالبه دیگر در این بخش، توجه به ارتباط محدود و ناکافی اساتید و طلاب با نخبگان جهان اسلام و عدم تعامل سازنده و سازمان یافته با آن‌ها است. اگر طلبه ای از ارتباطات خانوادگی و شخصی برخوردار نباشد که از آن طریق با اساتید سایر بلاد اسلامی و غیر اسلامی تعامل کند، سازوکاری برای این ارتباطات وجود ندارد؛ در حالی که بسیار می‌تواند در تاثیرگذاری حوزه در عرصه بین المللی موثر باشد.

حسینی کاشانی ادامه داد: هم چنین نیازمندی اساتید حوزه به دسترسی آنان به فضاهای مجازی مطرح در سطح دنیا برای معرفی اسلام و زن مسلمان به جهان و دسترسی به منابع دست اولی که دیدگاه‌ها و نظریات آن‌ها را نسبت به اسلام و مسلمین مطرح می‌کند.

سرمایه اجتماعی

نماینده اساتید موسسه آموزش عالی حوزوی موسسه معصومیه اظهار کرد: با وجود تمام سم پراکنی هایی که برای القای توهم گسست میان مردم و روحانیت می شود، همچنان روحانیت از سرمایه اجتماعی قابل توجهی برخوردار است که البته برای تقویت، نیازمند حمایت از سوی نهادهای حاکمیتی است.

وی بیان کرد: جمع زیادی از خواهران و برادران طلبه بنا به ماموریتی که در کنار هدایت فکری و معنوی و سیاسی مردم دارند، وظیفه غم خواری و خدمت رسانی به مردم رو هم بر دوش خودشون احساس می کنند. وجود خیریه های فراوان در قم و شهرستان ها که طلاب گردانندگان آن هستند خودش شاهد این مدعاست.

حسینی کاشانی گفت: توقعی که مردم از روحانیت دارند از سطح امکاناتی که آن‌ها دارند بسیار وسیع‌تر است، به ویژه عموم مردم روحانیت را بازوی‌های حکومت اسلامی می‌دانند و در باورشان نمی‌گنجد که حکومت اسلامی دست‌های این قشر رو برای یاری رساندن به محرومان و مستضعفان فکری و مادی، پر نمی‌کند.

وی عنوان کرد: این افراد با اعتقاداتی که دارند پای کار نظام و انقلاب و محرومیت زدایی ایستاده‌اند اما با دست خالی نمی‌توان کاری از پیش برد. طالبه جدی ما این هست که چرا خیریه های فرهنگی که طلاب با سابقه آن‌ها را اداره می‌کنند از سوی دولت حمایت نمی‌شود؟

نماینده اساتید موسسه آموزش عالی حوزوی موسسه معصومیه با اشاره به مشکلات اخذ مجوز این موسسات بیان کرد: کافی است حوزه علمیه خواهران یک مجوز کلی از کمیته یا بهزیستی یا هر یک از نهادهای دیگر مسئول در این زمینه از یک طرف و یک مجوز کلی از نهادهای فرهنگی مانند وزارت ارشاد از طرف دیگر داشته باشد و خودش بدون واسطه به طلابی که شناسایی می‌کند مجوز فعالیت خیریه فرهنگی بدهد و در ازای این مجوزها و خروجی‌هایی که از این مجموعه‌ها می‌بیند، حمایت‌های مالی و بودجه‌ای هم دریافت کند.

حسینی کاشانی افزود: فارغ از بحث خیریه های حوزوی، دست طلابی که ایده های فاخر فرهنگی هم دارند واقعا خالی است. دست این طلبه‌ها را بگیرید. باید کاری کنیم که کنشگر اجتماعی تنها نگران چگونگی بر طرف کردن آسیب‌هایی که شناسایی کرده است باشد نه نگران هزینه‌های پیاده کردن برنامه‌ها.

لزوم تسهیل اخذ مجوز مهدکودک و مدارس غیر انتفاعی توسط بانوان حوزوی

لزوم تعامل بیشتر حوزه علمیه خواهران با معاونت زنان و خانواده

نفیسه سادات حسینی، نماینده طلاب موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه، عنوان کرد: تعامل معاونت و حوزه زمانی اتفاق خواهد افتاد که راه ارتباطی بین معاونت و حوزه وجود داشته باشد و این راه ارتباطی قابل دسترس باشد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه استانداران مشاور در حوزه بانوان دارند، درخواست می‌کنیم از نخبگان حوزوی نیز در این جایگاه استفاده شود و نیروهای نخبه‌های از طرف حوزه معرفی شود و این انتخاب این مشاوران فقط دراختیار استاندار نباشد و تعامل صورت بگیرد.

حسینی بیان کرد: مشاور امور روحانیت و حوزه در استانداری ها وجود دارد اما با توجه به اینکه حوزه برادران و خواهران کاملا جدا هستند و پیشنهاد می شود در کنار مشاور امور بانوان استانداری یک مشاور در امور حوزه خواهران نیز وجود داشته باشد و این انتخاب نیز توسط خود طلاب صور بگیرد.

نماینده طلاب موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه با اشاره به اینکه استانداری ها با بانوان نخبه و برتر خووی آشنا نیستند، بیان کرد: عناوینی مانند نخبه حوزوی و... در صورتی که در ارگان‌های دولتی به رسمیت شناخته نشود، به کار گرفته نشود و دراولویت نباشند این عناوین هیچ سودی برای جامعه نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه لازم است بسترسازی برای تعامل نخبگان حوزوی و دانشگاهی صورت بگیرد، یادآور شد: اگر بانوان بخواهند در حوزه مشاغل خانگی فعالیت کنند می توانند از تسهیلات استفاده کنند اما بانوان طلاب که طرح هایی برای جهت ارتقا فرهنگ جامعه داریم در هیچ ارگان های دولتی جایگاهی تعریف نشده است.

حسینی عنوان کرد: اخذ مجوز برای مهد کودک، مدارس غیر انتفاعی توسط بانوان حوزوی تسهیل شود. اگر امر تعلیم و تربیت را از ابتدا به دست بانوان حوزوی بسپاریم وضعیت جامعه بهتر خواهد بود.

نماینده طلاب موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه اظهار کرد: سازمان‌ها مختلف را ملزم کنید درصدی از بودجه خود را به اجرا کردن طرح‌های حوزوی اختصاص بدهند. شهرداری‌ها را ملزم کنید در هر شهر چند تابلو تبلیغاتی رایگان به صورت ثابت به حوزه های علمیه اختصاص بدهند.

لزوم تعامل بیشتر حوزه علمیه خواهران با معاونت زنان و خانواده

در پایان این نشست دکتر انسیه خزعلی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، ضمن پاسخگویی به سوالات اساتید و نخبگان حاضر، نکاتی را پیرامون حضور پررنگ‌تر بانوان طلبه در مسائل اجتماعی مطرح نمود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha