چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ |۲۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 29, 2024
محمدتقی سبحانی

حوزه/ رئیس بنیاد بین‌المللی امامت گفت: باید یک بنیاد علمی در عرصه مطالعات معنویت داشته باشیم، زیرا در حوزه بازتعریف معنویت اسلامی هنوز در گام‌های نخستین هستیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی،امروز در افتتاحیه کمیسیون نخست همایش معنویت‌های نوظهور و معنویت اسلامی، که از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه همایش اول نگاهی انتقادی به جریانات نوظهور معنوی داشت و قصد داریم در این همایش نگاهی مثبت‌گرا برای پرکردن خلأها و مسائل جدی این عرصه داشته باشیم، گفت: باید یک بنیاد علمی در عرصه مطالعات معنویت داشته باشیم، زیرا در حوزه بازتعریف معنویت اسلامی هنوز در گام‌های نخستین هستیم. در سالیان گذشته کتاب و مقاله منتشر شده، اما مطالعات در مفهوم جدید معنویت در آغاز راه است و نیازمند کاوش‌ بیشتری هستیم.

صوت کامل سخنان حجت الاسلام والمسلمین سبحانی

رئیس بنیاد بین‌المللی امامت تصریح کرد: مطالعات معنویت اسلامی باید از مبادی اولیه و اصلی و به خصوص تبیین مفهومی معنویت اسلامی آغاز شود.

وی افزود: اگر بخواهم گزارشی از مطالعات ارائه دهم، باید ابعاد و زوایای تاریک مسئله را بازشناسی کنیم و اولین گام بازخوانی تاریخی معنویت در سنت اسلامی است که هنوز چنین چیزی نداریم. در حوزه مطالعات مسیحی گام‌های بزرگ و دقیقی برداشته شده است و تحقیقات نشان می‌دهد که این مفهوم چه پیشینه‌ و تطوراتی دارد و می‌توان به مقاله‌ای اشاره کرد که معنویت در مسیحیت را به چند نقطه تاریخی تقسیم کرده است.

خاطرنشان می شود: در نوبت صبح، سه مقاله در اولین کمیسیون این همایش ارائه شد و مورد نقد و بررسی هیئت داوران قرار گرفت که عبارت بودند از: بررسی تحلیلی-انتقادی نقش و جایگاه عقلانیت در باورهای ارزشیِ معنویت اسلامی و معنویت مدرن؛ با ارائۀ علی قربانی کلکناری؛ نگاهی بر تصویرپردازی جنبش عصر جدید از مقوله معنویت؛ با ارائۀ سیده عالیه نقوی؛ تمایزات معنویت دینی از معنویت‌های عرفی؛ با ارائۀ محمدشریف عظیمی.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha