یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ |۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 16, 2024
صفایی

حوزه/ امام جمعه بوشهر خواستار طراحی موزه مدح و مرثیه در استان شد و گفت: آثار زیادی از مداحان و مرثیه سرایان استان وجود دارد، اینها شناسنامه هویتی ما هستند و باید قدردان آنها باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بوشهر، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامعلی صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه در استان بوشهر امروز در دیدار جمعی از مداحان بوشهر اظهار داشت: استان بوشهر دارای ویژگی های بسیاری است و گنج مشهوری دارد؛ بعد از غروب سالیانی در استان، بسیار از بزرگی ها طلوع کرد، همچون سابقه استکبارستیزی آن و نیز بزرگی های علمای این استان که پنهان بود اما الان تجلی کرد.

امام جمعه بوشهر افزود: استان بوشهر از جهت جامعه شناسی و روان شناسی دو پایه احیا تمدن دارد که یکی حوزه مقاومت و دیگری فرهنگ بر پایه دین است و برای احیای این دو بسیار تلاش شد که این معنا حاصل شود و نتیجه آن پیشرفت و توجهات ملی و بین المللی بود.

وی بیان داشت: استان بوشهر در فضای بالا دستی به عنوان معدود استان های الهام بخش مطرح است، استانی که فوق العاده به غیر اقتصاد، در پیشینه فرهنگ در همه ابعاد نقش آفرین است.

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری گفت: یکی از ابعاد فرهنگی که ریشه اصیل و اصالت دارد و مایه رشد فرهنگی و تسهیلات شگرف در جغرافیای محیط پیرامون داشته، حوزه ستایشگر و مدح و مرثیه است.

وی با بیان اینکه بوشهر پیشینه کهنی در مدح و مرثیه دارد ابراز داشت: این استان در مدح و مرثیه و سبکی که در عزاداری و موالید دارد منحصر به فرد است این نیاز به احیا دارد که هم تاریخ فرهنگ مدح و مرثیه با آن جغرافیایی که دارد احیا شود و هم تجلی پیدا کند و هم تاثیرگذاری در استان و فضای جغرافیای ملی به ویژه در جنوب و حوزه خلیج فارس و حتی در حوزه بین المللی صورت گیرد.

امام جمعه بوشهر پیشنهاد تعیین روزی را برای گرامیداشت روز نوحه و مرثیه سرایی در استان مطرح کرد و گفت: این روز باید فرهنگ مدح و مرثیه استان را احیا کند و روحیه امیدواری برای متولیان این امر باشد.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر گفت: مسئولان همواره کوشش کنند راهکارهایی برای کمک به احیا این فرهنگ پیدا کنند.

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری تاکید کرد: در برنامه ها کوشش شود تاریخ مدح استان و ارزش های این مدل عزاداری بیان شود تا به فراموشی نرود.

وی با تاکید بر حفظ کتاب های مدح و مرثیه ابراز داشت: نگذارید نوحه ها و مولودی های قدیمی همچون پامنبری از بین رود، باید اینها را ضبط کرد و انسجام به آن داده شود.

امام جمعه بوشهر خواستار طراحی موزه مدح و مرثیه در استان شد و گفت: آثار زیادی از مداحان و مرثیه سرایان استان وجود دارد، اینها شناسنامه هویتی ما هستند و باید قدردان آنها باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha