یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
شفیعی سروستانی

حوزه/نشست صد و شصت و یکم موسسه فرهنگی موعود عصر(عج) همزمان با شب میلاد امام عصر(عج) با حضور صاحب نظران حوزه فرهنگ مهدوی در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در تهران، ابراهیم شفیعی سروستانی، عضو هیئت مؤسس مؤسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) ضمن تبریک میلاد سراسر سعادت حضرت مهدی موعود(عج) به سه ویژگی شاخص جانشینان پیامبر خدا(ص) در صلوات ضراب اصفهانی اشاره کرد و افزود: در روایات و ادعیه و زیارات، ویژگی های بسیاری برای جانشینان پیامبر رحمت ذکر شده است که این ویژگی های متذکر جایگاه آن حضرات در جهان هستی، و در نسبت با خداوند رحمان و مردم است.

وی اظهارکرد: در صلوات ضراب اصفهانی آماده است «امام المومنین، و وارث المرسلین، و حجه رب العالمین» امام مومنان، وارث پیامبران و حجت خداوند بر خلق، در وجه تمایز حضرت امام علی علیه السلام با دیگر حضرات معصومین، لقب امیرالمومنین استفاده شده است که ویژه آن حضرت است. اما سه صفت پیشوا، میراث بری از پیامبران(یادگارهای مادی و ملموس پیامبران، و صفات و داشته های معنوی آنها)، حجت خدا بر خلق بودن از ویژگی مشترک تمام ائمه هدی است.

معرفت امام در صلوات ابوالحسن ضراب

استاد دانشگاه ادامه داد: این صلوات در تشرفی که در سال ۲۸۱ قمری در مکه مکرمه از آن حضرت فرا گرفته است. مرحوم سید ابن طاووس، اگر از هر عملی در روز جمعه غافل شدی، از صلوات ابوالحسن ضراب اصفهانی غافل مشو که در آن سری است که خداوند ما را از آن آگاه کرده است. این صلوات از سلام و درود بر پیامبر رحمت آغاز می شود، و سلام بر ائمه هدی و ویژگی های حضرت قائم المنتظر مطرح می شود.

وی بیان کرد: در این صلوات تاکید موکدی بر روی معرفت امام شده است، فلسفه ی این همه تاکید بر معرفت امام زمان چیست؟ هرکه بمیرد و امام زمان خود را نشناسد به مرگ جاهلی مرده است. فلسفه تاکید بر معرفت امام لزوم پیروی و اطاعت امام که شرط رستگاری در دنیا و آخرت است. معرفت امام بدین دلیل اهمیت دارد که مقدمه پیروی و اطاعت از امام عصر است. در جایگاه امامت در حدیثی از حضرت امام رضا علیه السلام آمده است: همانا امامت قدرش والاتر، شأنش بزرگتر، منزلتش عالی تر، جایگاهش بلندتر، و ژرفایش بیشتر از آن است که مردم با خردهایشان به آن برسند، یا با آرائشان آن را دریابند.

استاد دانشگاه گفت: همه علومی که از آدم تا خاتم ارث رسیده و به جا مانده است، جملگی در اختیار امام معصوم علیه السلام است، ولایت تکوینی، یا ولایت تصرف که پیامبران ما داشته اند، ولایت تکوینی قدرتی است که خداوند به انسان کامل واگذار کرده است، تا او با اذن پروردگار در نظام آفرینش تصرف کند.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha