جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
کد خبر: 1143098
۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۸
فتحی اصل

دبیر ستاد راهبری حجاب و عفاف حوزه علمیه گفت: با رصد و بررسی برنامه مشاهده می‌شود جذابیت محتوایی و مهربانی زنانه‌ای چون مادرانه یا خاله‌گونه جای خود را به زرق و برق و تبرج می‌دهد که این امر باعث می‌شود که در ناخودآگاه کودک ثبت شود و به مرور ما را با مشکلاتی مواجه سازد.

مریم فتحی اصل در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در رابطه با برنامه‌های کودک در رسانه ملی عنوان کرد: زمانی که برای محتوا و متن تلاشی نشود و دائم دغدغه برنامه‌سازان جذب حداکثری باشد باعث می‌شود هنر ایرانی و رسانه اسلامی ضربه بخورد.

وی با بیان اینکه برنامه‌های کودک یکی از مباحث مهم و نگرش ساز هستند، ادامه داد: مجریان برنامه‌های کودک بخش مهمی از این برنامه‌ها هستند؛ عموها و خاله‌هایی که صحبت‌های شیرین، مهربان و تاثیرگذار دارند و رفتار، گفتار و پوشش آینده ببیننده خود را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

کنشگر حوزه حجاب و رسانه اضافه کرد: یکی از نوستالژی‌های اغلب ما عموها و خاله‌های برنامه‌های کودک هستند، در آن زمان شبکه پویا نبود و برنامه کودک در ساعاتی از روز از شبکه‌های یک و دو پخش می‌شد. اشتراک عمو پورنگ، خاله شادونه، عموهای فتیله‌ای و.... در سادگی و شیرینی بیان‌شان بود و شاید بیشتر از آنکه ما به فکر نوع لباس و ظاهر مجری باشیم به فکر محتوای برنامه و مضامین ارائه شده بودیم.

وی افزود: به مرور با افتتاح شبکه پویا برنامه‌های مجری محور کم شد و چند سالی بیشتر برنامه‌ها انیمیشن‌های مختلف و متنوع بود و اخیرا با پررنگ شدن بحث جمعیت، دوباره خاله‌ها و عموها وارد برنامه‌ها شدند اما این‌بار به جای جذابیت محتوا و زبان کودکانه می‌بینیم از جذابیت بصری استفاده می‌شود که مناسب یک رسانه اسلامی نیست.

دبیر ستاد راهبری حجاب و عفاف حوزه علمیه گفت: برنامه سازان اذعان می‌کنند به دنبال ساخت برنامه‌ای هستند که اکثریت مخاطبان استفاده کنند اما به عینه دیده شده که وقتی برنامه مخاطب خاص داشته باشد بیشتر می‌تواند روی محتوا تمرکز کند تا اینکه برنامه بخواهد سلایق مختلف را به ویژه کودکانی را که در خانه ماهواره دارند جذب برنامه نماید.

وی عنوان کرد: ما از یک سمت در حال نقد و آسیب شناسی حجاب‌استایل‌ها هستیم و از طرفی به خودمان در یک رسانه‌ای که مخاطب‌اش کودک هستند و اندیشه و نگرش آن‌ها آینده را می‌سازد از مدل‌های حجاب به عنوان خاله استفاده می‌کنیم.

فتحی اصل اظهار کرد: اجرای کودک کار سختی است چون باید یک بازیگری داشته باشد که کودک او را قبول کند و به عنوان یک الگوی محبوب ساعاتی حرف هایش را بشنود و از طرفی برخی الگوگیری‌ها هم در ناخودآگاهش ثبت گردد.

وی افزود: با رصد و بررسی برنامه مشاهده می‌شود جذابیت محتوایی و مهربانی زنانه‌ای چون مادرانه یا خاله‌گونه جای خود را به زرق و برق و تبرج می‌دهد که این امر باعث می‌شود که در ناخودآگاه کودک ثبت شود و به مرور ما را با مشکلاتی مواجه سازد.

کنشگر حجاب و رسانه ادامه داد: تغییر اندیشه کودکی که پای این زرق و برق بزرگ شده و جامعه و قانون جامعه آن را تایید نمی‌کند چالش برانگیز می‌شود و یک تناقض بزرگی را ایجاد می‌کند که دود آن در چشم کودک و نسل جدید می‌رود.

وی گفت: قبل از تحلیل و بررسی تاثیر عروسک‌هایی چون باربی باید فکری برای الگوهای محبوب کودکی یعنی مجریان برنامه کودک اندیشید که با گریم غلیظ الگوهای غلط برای کودکان نسازیم به ویژه آن که اغلب ببیننده های این برنامه‌ها خانواده‌های متدینی هستند که با اعتماد به رسانه ملی کودک خود را پای این برنامه‌ها می‌نشانند، ولی غافل از آن هستند که چنین برنامه‌هایی بدون توجه به محتوا و متن و درگیر جذابیت اگر نگویم جنسی جذابیت ظاهری مادری متدین را در کنار دختری جلوه‌گری خواهیم دید.

دبیر ستاد راهبری حجاب و عفاف حوزه علمیه عنوان کرد: باید نگران برنامه‌های کودک و مجریان کودک باشیم و برای ارائه الگویی خوب به جای اتکا به اینستاگرام و امثال آن، شاخص‌های مناسب قرار دهیم تا استعدادهای خوب کشف شوند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha