دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ |۵ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 9, 2024
فتحی اصل

فعال عرصه عفاف و حجاب خلأهای فرهنگی و سیاست‌گذاری را از عوامل برجسته شدن و تاثیر زیاد حجاب استایل‌ها دانست و گفت:‌ در سیاستگذاری فرهنگی باید به تنوع مخاطب و ذائقه و سلیقه های مخاطب توجه شود.

مریم فتحی اصل در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه عنوان کرد: تک وجهی دیدن حجاب و محدود دانستن آن به چادر انگاره‌ای است که منجر به بسیاری از آسیب‌ها نسبت به حجاب و تنزل جایگاه حجاب برتر شده است.

کارشناس و پژوهشگر عفاف و حجاب ادامه داد: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند چادر یک انتخاب خوب از سوی زنان ایرانی بود که هم هویت ایرانی و هم هویت اسلامی یک زن مسلمان را به نمایش می‌گذارد.

وی تصریح کرد: اگر توجه کنیم در این مضمون از فرمایشات رهبر معظم انقلاب اشاره به کلیدواژه «انتخاب» است که امروز در عصر مدرنیته برجسته است؛ اما با سیاست‌های نادرست فرهنگی به جای اینکه چادر را نماد هویت ایرانی و اسلامی انتخاب شده توسط زن ایرانی معرفی کنیم چادر به عنوان تنها پوشش مورد تایید و در معنای حجاب به کار برده شده است و یک قرائت نادرستی چون اجبار القا می‌شود در صورتی که جایگاه چادری فراتر از آن است و باید حرمت آن توسط یک چادری حفظ شود.

فتحی اصل افزود: گروهی از کنش‌گران به ویژه در فضای مجازی به دنبال مقابله با قرائت عرف رسمی هستند و برای جذب مخاطب و پذیرش جامعه نسل جدید تنوع حجاب را ارائه می‌کنند. در این دوگانگی «التزام عرف رسمی به چادر» و «مخالفت کنش‌گران با تک مصداقی نشان دادن حجاب»، مفهوم چادر به عنوان برترین پوشش زن ایرانی اسلامی برای نسل جوان به درستی تبیین نمی‌شود و جایگاه برترین حجاب با دیگر پوشش ها عوض می‌شود و کمتر مورد توجه نسل جدید قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: کنشگرانی از این فرصت استفاده می‌کنند تا حجاب را با تعریفی متمایز از عرف رسمی ارائه کنند؛ اما به جای ارائه زیباپوشی حیاورزانه با تقلید از غرب، جلوه‌گری زنانه را به دنبال دارند که این گروه حجاب استایل‌ها هستند.

فعال عرصه عفاف و حجاب گفت: حجاب استایل در لغت به معنای سبک پوششی است که در چهارچوب دینی و شرعی باشد و یک مفهوم و عبارت خوب است و فی نفسه اشکالی ندارد اما با توجه به اینکه کنش‌گران این عرصه اعم از فعالان مجازی محجبه، طراحان حوزه لباس و مدلینگ در یک بستر نامناسب برای تبلیغ حجاب فعالیت می‌کنند و از طرفی هم‌نشینی واژه حجاب با واژه استایل که برخاسته از صنعت مد و فشن است پیامدهایی برای حجاب دارد که مهم‌ترین این پیامدها تنزل حجاب به پوشش و تهی کردن آن از مفاهیم اصلی است.

وی اظهار کرد: حضور اجتماعی یکی از مغلطه‌هایی است که در این زمینه وجود دارد؛ حجاب استایل‌ها در برابر شبهه پارادوکس عنوان حجاب با استایل (یعنی حجاب برای ستر و استایل برای نمایش و جلوه‌گری) بیان می‌کنند که حجاب برای حضور اجتماعی است و این منافاتی با استایل ندارد؛ این مسئله درست است اما باید توجه کرد که در این امر هم نباید حجاب را از مفاهیم اصلی یعنی حذف جذابیت جنسی خالی کرد.

این پژوهشگر تاکید کرد: حجاب برای حضور اجتماعی زن است که زن بدون جذابیت های جنسی به فعالیت بپردازد اما حجاب استایل‌ها بدون توجه به جذابیت جنسی در رفتار و زبان بدن تنها به پوشش (فقط رعایت حدود آن) مقید هستند.

وی با بیان اینکه کم‌کاری مسئولین یکی از دلایل برجسته شدن کنش‌گران حجاب ‌استایل در این حوزه است، افزود: در سیاستگذاری فرهنگی باید به تنوع مخاطب و ذائقه و سلیقه های مخاطب توجه شود و شاخص‌ها و معیارهای ملموس در این حوزه احصا گردد. این گروه از کنش‌گران که حلقه پایانی از چرخه هستند در آن سازو کار قرار خواهند گرفت.

فتحی اصل خلأهای فرهنگی و سیاست‌گذاری را از عوامل برجسته شدن و تاثیر زیاد حجاب استایل‌ها دانست و بیان کرد: مثلا در حوزه آکادمیک باید به عناصر و مولفه‌های بومی و دینی توجه کنیم و طراحان را با این مولفه‌ها آشنا سازیم اما این امر به دلیل نیازمندی به برنامه بلند مدت انجام نمی‌گیرد و مسئولین به دنبال برنامه‌های کوتاه مدت زود بازده هستند و تغییر مسئولیت‌ها اجازه ورود به چنین مباحثی را نمی‌دهد؛ البته چنین مسئله‌ای از سوی برخی دغدغه‌مندان شناسایی و کارگروه مد و لباس ذیل شورای فرهنگ عمومی تشکیل شده است اما ساختارهای معیوب باعث می‌شود این کارگروه آن طور که باید نتواند سیاست‌گذاری موثری داشته باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha