شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
نمایشگاه

حوزه/ نشست "قرآن و جهانی‌شدن: چالش های انسان معاصر و راهکارهای قرآنی" در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران،نشست "قرآن و جهانی‌شدن: چالش های انسان معاصر و راهکارهای قرآنی" در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد.

حجت الاسلام غریب رضا در این نشست با اشاره به دو نوع تدبر در قرآن گفت: تدبر با هدف فهم معانی قرآن و نیز تدبر برای عمل به منظور شناخت بحران های زندگی معاصر و پیدا کردن راه های قرآنی برای حل این چالش هاست.

در ادامه جلسه سید آصف کاظمی موضوع خود را با معرفی مفهوم جهانی شدن و مبانی و اصول آن مطرح کرد و افزود: از پدیده‌های عصر ما که تأثیرات فراوانی بر فرهنگ، اقتصاد و سیاست کشورها و ملت‌ها داشته و دارد، پدیده و فرآیند جهانی‌شدن است و تلاش برای پاسخ به این پرسش در این جا مطرح است که قرآن کریم چگونه با جهانی‌شدن مواجه می‌گردد و چه راهکارهای به چالش های انسان معاصر ارائه می دهد؟

وی بیان داشت: گفتمان جهانی قرآن با رویه تکنولوژیکی جهانی‌شدن منافات چندان ندارد گرچه با ویژگی‌های ایدئولوژیکی جهانی‌شدن که عبارت اند از سیالیت، گذرابودن، انسان‌محوری، عقل مستقل از وحی، فرهنگ مصرف گرایانه، انکار حقیقت و نسبی شمردن امور و دور شدن از معنویت هستند، متفاوت و ناسازگار است.

این استاد دانشگاه افزود: در مقابل گفتمان جهانی شدن، گفتمان جهانی قرآن است که دارای اصول و ویژگی‌های بارز مانند فطرت ‌گرایی، حاکمیت خداوند متعال، امت واحد، قانون و حاکمیت واحد، کرامت الهی انسان، حاکمیت ارزش‌های الهی، نفی سلطه دیگران، امنیت و آرامش، ارج نهادن به عقل و علم است.

وی خاطرنشان کرد: گفتمان قرآن، رسالت خود را جهانی و هدایت انسان دانسته و پیام‌های وحیانی خود را به منطقه و قوم و نژاد خاصی محدود نمی‌سازد. این ویژگی‌ها گفتمان قرآن را از سایر گفتمان‌ها متمایز کرده و مدل جدیدی برای حاکمیت بر جهان فراروی انسان در همه اعصار به ویژه انسان معاصر در جهت نیل به سعادت ابدی، می‌گشاید.

کاظمی، آموزه های قرآن را مهم ترین نیازهای انسان معاصر دانست که قرآن کریم فراروی انسان معاصر قرار می دهد.

وی «باورسازی خداگرایانه» را از مهم ترین راهکارهای قرآنی دانست و گفت: زندگی صنعتی انسان معاصر و دشواری های آن، تبدیل روابط عاطفی و احساسی انسان‌ها به روابط ماشینی، آلودگی محیط‌زیست و وجود فساد مادی و معنوی در اجتماع زمینههای سلب آسایش و آرامش را از انسان فراهم آورده است. این شرایط سبب شده انسان معاصر در هاله‌ای از فشارهای روانی و دلواپسی‌های روحی قرار گیرد، بنابراین مأمنی اطمینان‌آور و پناهگاهی امن لازم است تا بتواند در پناه آن همزمان به آرامش روحی و آسایش جسمی دست یابد.

وی ابراز داشت: طبق رهیافت های قرآن چنین پناهگاه در باورهای دینی و اعتقاد به خدا موجود است. پس به انسان‌ها توصیه می‌کند برای رسیدن به آرامش روان و روح و در برابر حوادث و طوفان‌های سهمگین اضطراب و نگرانی‌های زندگی به یاد خدا و از او استمداد جوید آنجا که قرآن می‌فرماید: «الذین آمنوا و تطمئن قلوبهم بذکر الله الا بذکر الله تطمئن القلوب» (رعد/ ۲۸)؛ کسانی که ایمان آورده‌اند و دل‌هایشان به ذکر خدا آرام می‌یابد و تنها با یاد خدا دل‌ها آرام می‌گیرد.

کاظمی در ادامه به کرامت الهی انسان در گفتمان جهانی قرآن اشاره کرد که خاص و منحصربه‌فرد انسان‌شناسی قرآن است. از منظر گفتمان قرآن، انسان، یک انسان رشد یافته و ایده ال است که شایسته عنوان جانشین خداوند بودن و انسان کامل بودن را دارد و با اوست که جهانی‌شدن قرآنی و لوازم آن محقق می‌گردد. قرآن برای ارج‌گذاری به کرامت انسان و حفظ شخصیت انسانی، تحمیق از زندگی بشر، رفتارهای منافی کرامت، منت‌گذاری، تجاوز به حریم خصوصی، اهانت به کرامت انسانی، تمسخر، تهمت، و تکبر را از انسان نفی و ممنوع ساخته است. موضوع بندی در انسان شناسی قرآنی موضوع معنویت گرایی و لبریز شدن جامعه از ارزش‌های معنوی و اخلاقی است. خلأ و بحران معنوی و روحی در زندگی انسان مدرن همچنان پر قدرت است و گفتمان جهانی قرآن این خلأ را با معنویت پر ساخته و ارتباط با خالق لایزال هستی حقیقتاً آرام‌بخش روح و جان آدمی است. (رعد، ۲۸)

وی گفت: از مطالب دیگر اشاره به سامان دهی روابط اقتصادی که مدل خاصی قرآنی است که با جهانی شدن تفاوت آشکار دارد برقراری عدالت اجتماعی، انفاق، قرضالحسنه، قناعت بخشی از این مدل است. فطرت ‌گرایی و ارج نهادن به عقل و علم در قرآن مسئله مهم دیگری است که قرآن کریم در پاسخ به نیازهای انسان معاصر ارائه می دهد.

کاظمی افزود: امروزه اسلام به اراده خداوند جهانی و به دومین دین در جهان و گرایش اول در بین گروندگان تبدیل شده است. طبق پیش‌بینی‌هایی که امروزه در دنیا مطرح می‌شود تا ۴۰ سال آینده اسلام دین اصلی و مسیحیت دین دوم در اروپا خواهد شد. گزارش‌های مؤسسه پژوهشی «پیو» در آمریکا نیز نشان می‌دهد که اسلام در هرسال ۲.۹ درصد رشد دارد و این نرخ رشد بیش از نرخ رشد جمعیت جهان است که هرسال حدود ۲.۳ درصد هست. این مؤسسه تخمین زد که تا ۲۰ سال آینده، مسلمانان دومین دین بزرگ جهان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha